فعالیت ۶۰۰ نفر در فاز دوم پروژه احیای میدان امام علی(ع)/ میدان امام علی(ع) دوباره مرکز فعالیت‌های اجتماعی می‌شود

خبرگزاری ایمنا: ۶۰۰ نفر کارگر، مهندس، مشاور، ناظر و طراح در پروژه احیای میدان امام علی(ع) فعال هستند که فاز دوم احیای میدان امام علی(ع) در موعد مقرر تقدیم شهروندان شود.

به گزارش ایمنا، احیای میدان تاریخی مربوط به ۸۰۰ سال پیش در دوره سلجوقیان که در گذر تاریخ دستخوش تغییرات گردیده و در دوره قاجاریه با ساخت و ساز های غیر اصولی در وسط میدان بطور کامل از حالت میدان خارج شده و فقط اضلاع آن به شکل بازار های قدیمی برجای مانده است . همچنین ضمن وجود مسجد جامع میدان امام علی (ع) در این محدوده بیش از ۵۳ اثر تاریخ دیگر نیز وجود داشته و نیاز به توجه و رسیدگی درخور و شایسته داشته است که در این دوره مدیریت شهری احیای این میدان قدیمی در دستور کار مدیران شهری قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی فاز دوم این پروژه در دست اجراست.
مدیر پروژه میدان امام علی(ع) در این باره می گوید: بعد از مطالعاتی که به طور وسیع در زمینه طرح میدان امام علی(ع) در سنوات گذشته توسط مشاوران شهرداری و با همکاری سازمان های میراث فرهنگی و مسکن شهر سازی انجام شد، از سال ۸۳ شهرداری اصفهان مستقیما راهبری طرح میدان امام علی(ع) را بر عهده گرفت.
سعید کورنگ بهشتی با بیان اینکه طی ۴ سال نقشه های اجرایی طرح برای شروع عملیات اجرایی آماده شد، می افزاید: برای تامین منابع مالی پروژه شهرداری خود وارد کار شد و با برآورد ۵۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی این طرح را در ۳ فاز تعریف کرد.
وی با اشاره به اینکه فاز اول این طرح شامل احداث زیرگذر ها با هدف حذف ترافیک از مجموعه های تاریخی میدان بود که این مهم از سال ۸۸ آغاز شد، تصریح می کند: عملیات اجرایی فاز اول این طرح به دلیل محدودیت های زیادی همچون تردد زیاد جمعیت، وجود مراکز تجاری و هیات های مذهبی، جابه جایی تاسیسات شهری و اجرای کار در نزدیکی آثار تاریخی به دقت و توجه زیادی نیاز داشت، در عین حال نیز زمان هم بسیار مهم و تاثیر گذار بود.
مدیر پروژه احیای میدان امام علی(ع) خاطرنشان می کند: با همه این موارد، عملیات اجرایی فاز یک در مدت یکسال انجام شد و در نیمه اول سال ۸۹ این فاز به بهره برداری رسید.
بهشتی با بیان اینکه بعد از اجرای فاز اول شهرداری به طور جدی وارد فاز دوم این طرح ملی شد، اظهار می کند: فاز دوم میدان امام علی(ع) شامل۱۰ پروژه A۳-۱، A۳-۲، A۴، A۵، A۶، A۷، A۸ ، محوطه سازی کف میدان، پارکینگ شمالی و فضای چند منظوره جنوبی است که در حال حاضر ۸ پروژه این فاز در مرحله نهایی است و پروژه های A۶ و محوطه سازی کف میدان نیز در دست تکمیل است.
وی ادامه می دهد: از ابتدای سال ۸۹ اتصال بازاربزرگ آغاز شد اما به لحاظ آزادسازی دو طرف عبدالرزاق سرعت پروژه کند شد و تا مهرماه سال ۹۰ بیشتر توجهات صرف تملک و توافقات گردید.
مدیر پروژه احیای میدان امام علی(ع) با اشاره به تکمیل آزادسازی جنوب خیابان عبدالرزاق معروف به میدان ذغال اضافه می کند: عملیات اجرایی نیمه جنوبی میدان در خیابان عبدالرزاق آغاز شد و نیمه دوم سال ۹۱ این بخش به اتمام رسید.
بهشتی با بیان اینکه آزادسازی شمال میدان در محدوده میدان میوه در آبانماه ۹۱ به اتمام رسید، می گوید: عملیات اجرایی این محدوده شامل پارکینگ ۳ طبقه زیرسطحی کف میدان با ظرفیت ۲۵۰ خودرو آغاز شد و با گذشت حدود ۸ ماه عملیات ساختمانی آن به اتمام رسید.
وی به عملیات اجرایی سنگ کاری فضای کف میدان با مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر اشاره می کند و می افزاید: در حال حاضر سنگ کاری کف میدان نزدیک به ۱۳ هزار متر پیشرفت داشته است و به صورت شبانه روزی در دست اجراست.
مدیر پروژه احیای میدان امام علی(ع) تصریح می کند: سایر فضاهای کف میدان شامل آبنماها، فضاهای سبز و مبلمان شهری همچنین نورپردازی و روشنایی و سیستم های صوتی با جدیدترین و زیباترین طرح های روز در دست تکمیل نهایی است.
وی به زیباسازی میدان اصلی اشاره می کند و می گوید: در ضلع غربی و وسط میدان فضای سبز همراه با ۳ آبنما پیش بینی شده است.
بهشتی تاکید می کند: ۱۵۰واحدهای تجاری دور تا دور میدان که نمای داخلی میدان را تشکیل می دهد با فضای سنتی میدان منطبق با دوره سلجوقی در ۷ بخش تعریف شده است که در حال حاضر فقط نمای ۲۰ واحد آن باقی مانده و در دست تکمیل است.
وی اضافه می کند: با تکمیل فاز دوم و افتتاح آن سایر بخش های خارج از میدان از جمله میدان جلوخان که حدود ۷۰ درصد آن آزادسازی شده است در برنامه اجرا قرار خواهد گرفت.
مدیر پروژه احیای میدان امام علی(ع) با اشاره به فاز سوم این طرح خاطرنشان می کند: در فاز سوم این طرح نیز ۲۰ پروژه تعریف شده است که ۸ پروژه تکمیل شده است و ۱۲ طرح در دست آزادسازی و اجراست.
بهشتی در خصوص هزینه های فاز دوم پروژه میدان امام علی(ع) اظهار می کند: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای آزادسازی و ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای در فاز دوم و برخی از پروژه های فازسوم هزینه شده است.
وی با بیان اینکه در یک ماه به طور میانگین حدود ۳ میلیارد تومان هزینه فاز دوم احیای میدان امام علی(ع) می شود، ادامه می دهد: در روز ۶۰۰ نفر از کارگر، مهندس، مشاور، ناظر و طراح در میدان امام علی(ع) فعال هستند که روزانه حدود ۱۸ میلیون تومان حقوق این افراد می شود.
مدیر پروژه احیای میدان امام علی(ع) با اشاره به تاریخچه میدان بیان می کند: طرح احیای میدان امام(ره) در دوران صفویه از میدان قدیمی شهر اقتباس شد ولی طی دوره های مختلف این میدان قدیمی شکل اصلی خود را از دست داد، این میدان در گذشته مرکز فعالیت های اجتماعی شهر بود که با احیا پروژه دوباره این میدان به مرکز فعالیت های اجتماعی تبدیل خواهد شد./۷

کد خبر 108339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.