۳ درجه سانتی‌گراد تا نابودی بقا در زمین

دانشمندان علوم آب و هوا معتقدند که سطوح فاجعه‌باری از گرمایش جهانی در انتظار زمین است. افزایش دمای بالاتر از سه درجه سانتی‌گراد شوک‌های آب و هوایی را پدید می‌آورد که در نهایت موجب کمبود آب و غذا و از بین رفتن زنجیره‌های تامین می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس نظرسنجی گاردین از صدها کارشناس برجسته آب و هوا، گرمایش جهانی احتمالاً از محدودیت‌های مشخص بین‌المللی فراتر خواهد رفت و موج‌های گرمایی فاجعه‌بار، سیل و طوفان را به همراه خواهد داشت. ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دمای جهانی حداقل به ۲.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن خواهد رسید که درجه حرارت ویرانگری است. تقریباً نیمی از آن‌ها، ۴۲ درصد، باور دارند که تغییرات بیش از سه درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

۳ درجه سانتی‌گراد تا نابودی بقا در زمین

تنها ۶ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که می‌توان به حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دست یافت و همین درجه حداقلی نیز نیاز به اقدام فوق‌العاده سریع را برای متوقف و معکوس کردن افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی می‌طلبد، با این حال کارشناسان معتقدند که نباید در برابر این شرایط تسلیم شد و ۱.۵ درجه سانتی‌گراد میزانی است که می‌توان با کاهش تدریجی CO۲ آن را کنترل کرد.

از نظر محققان تغییر به‌ظاهر ناچیز ارقام در گزارش‌های آب و هوایی اهمیت زیادی دارد، به‌خصوص وقتی به ابعاد اثرات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها پرداخته می‌شود.

بحران آب و هوا در حال حاضر موجب آسیب‌های جدی شده است زیرا میانگین دمای جهانی در چهار سال گذشته به حدود ۱.۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیش از صنعتی شدن رسیده است، اما مقیاس تأثیرات آتی به آنچه در سیاست، اقتصاد، فناوری و جامعه جهانی اتفاق می‌افتد، همچنین چگونگی واکنش به تغییرات آب و هوا و اکوسیستم‌های زمین بستگی دارد. دانشمندان افزایش هر درجه سانتی‌گراد را با وقوع رویدادهایی نسبت داده‌اند که شامل موارد زیر است.

۳ درجه سانتی‌گراد تا نابودی بقا در زمین

۱.۵ درجه سانتی‌گراد
بروز امواج گرما و طوفان‌ها تشدید می‌شوند، مرجان‌های استوایی از بین می‌روند و شرایط بحرانی غیر قابل توقف برای فروریختن صفحات یخی و ذوب دائمی آن‌ها آغاز شود.

۲ درجه سانتی‌گراد

افزایش خسارت مستقیم سیل در سراسر جهان در دمای دو درجه سانتی‌گراد دو برابر می‌شود.

۲.۷ درجه سانتی‌گراد

دو میلیارد نفر در شرایطی خارج از «آشیان اقلیمی» زندگی خواهند کرد که به هوای نه خیلی گرم و نه خیلی سردی اطلاق می‌شود که بقای انسان را هزاران سال تضمین کرده است.

۳ درجه سانتی‌گراد

شهرهایی از جمله شانگهای، ریودوژانیرو، میامی و لاهه در نهایت به زیر سطح دریا خواهد رفت.

دمای بالاتر از ۳ درجه سانتی‌گراد

تأثیر شوک‌های آب و هوایی از طریق افزایش قیمت مواد غذایی، کمبود آب و غذا، از بین رفتن زنجیره‌های تأمین و پناهندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان قابل لمس خواهد شد.

۳ درجه سانتی‌گراد تا نابودی بقا در زمین

کد خبر 752432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.