پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

میزبانی بازی‌های المپیک یک فرصت عالی برای افزایش جذابیت شهرها است و پاریس از این فرصت برای توسعه گردشگری و ارتقای شرایط اقتصادی و همچنین دستیابی به اهداف پایداری استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردشگری ورزشی یک محور اساسی در صنعت گردشگری است که حدود ۱۰ درصد از هزینه‌های بخش توریسم جهان را تأمین می‌کند. طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، این صنعت سریع‌ترین رشد را در مقایسه با بخش‌های دیگر دارد و پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد آن بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ به ۱۷.۵ درصد برسد. این نوع گردشگری گروه‌های متنوعی از مخاطبان را جذب می‌کند، از علاقه‌مندانی که برای حمایت از تیم مورد علاقه خود سفر می‌کنند و تماشاگران مسابقات ملی و بین‌المللی تا افرادی که تنها به دنبال لذت بردن از ورزش‌های غیرحرفه‌ای هستند. تعریف معاصر گردشگری را می‌توان به صورت گذراندن حداقل یک شب دور از خانه با هدف دیدن یا انجام یک فعالیت ورزشی خلاصه کرد.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

گردشگری ورزشی با جابه‌جا کردن گروه‌های انبوه مردم بین قاره‌ها، می‌تواند اقدامات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را گسترش دهد، باعث افزایش سرعت برنامه‌های توسعه شود و میراث مثبت طولانی‌مدتی از خود به جای بگذارد. محبوبیت فزاینده رویدادهای ورزشی بزرگ همچون تورنومنت‌ها و مسابقات بین‌المللی، یک اهرم ضروری برای مقاصد گردشگری است که می‌خواهند جذابیت خود را توسعه دهند.

تأثیر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بر گردشگری پاریس

پاریس میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ است و تخمین زده می‌شود که بیشتر از ۱۵.۳ میلیون بازدیدکننده را جذب کند. میزبانی این بازی‌ها فرصتی بی‌نظیر برای پاریس است تا به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی بدرخشد و در عین حال فرهنگ و تاریخ پاریس را ترویج دهد. در همین راستا این شهر مسیری آگاهانه از نظر زیست‌محیطی با رویکرد دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس برای تغییرات آب‌وهوا و اصول پایداری در پیش گرفته است. این طرح نوآورانه رابطه مسالمت‌آمیز بین شهر و برنامه‌های المپیک را در اولویت قرار می‌دهد و بر پروژه‌هایی تمرکز دارد که می‌توانند ردپای کربن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند و تأثیری پایدار در شهر به جای بگذارند. علاوه بر این، پاریس به دنبال رسیدگی به نابرابری‌های سرزمینی تاریخی خود از طریق تقویت وحدت بین مرکز پاریس و حومه‌های محروم آن از نظر اقتصادی است. هرچند اقدامات این شهر در راستای پاکسازی خیابان‌ها از افراد فقیر، جنجال‌های بسیاری را به پا کرده است.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

هرچند این بازی‌ها مشکلاتی از نظر ترافیک و زیرساخت‌ها، افزایش هزینه‌های زندگی برای مردم محلی و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری امکانات پس از پایان المپیک را به دنبال دارد اما تلاش‌هایی برای جبران این مشکلات انجام شده است. برای مثال با کنترل قیمت اسکان موقت در طول بازی‌ها و برنامه‌ریزی برای تبدیل دهکده المپیک به محل زندگی جدید در اوایل سال ۲۰۲۵، چالش نیاز به مسکن‌های جدید در این شهر تا حدی برطرف خواهد شد. این شهر با تاکید بر حمل‌ونقل فعال، وعده ساخت ۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری را داده است که تأسیسات المپیک را به هم متصل می‌کند و ۱۰ هزار فضای پارک موقت دوچرخه در اطراف مکان‌های مسابقه راه‌اندازی خواهد کرد. این ابتکارات دارای اثر دوگانه تسهیل دسترسی به امکانات المپیک و در عین حال افزایش فعالیت‌های ورزشی و ایجاد ارتباط بین ورزش‌های محلی و این رقابت بین‌المللی است.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

گردشگری ورزشی و فعالیت‌های محلی

نمونه دیگری از پیوند ورزش‌های محلی و گردشگری ورزشی، ابتکار «میراث ۲۰۲۴ پاریس» برای استفاده مجدد از امکانات بازی‌های المپیک برای گسترش ورزش‌های محلی و آماتور پس از پایان رویداد است. به‌عنوان مثال، مرکز ورزش‌های آبی المپیک که برای بازی‌ها ساخته شده است، پس از سال ۲۰۲۴ به یک مرکز شنا برای عموم تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، چندین رویداد ورزشی غیرحرفه‌ای در راستای برنامه‌های المپیک راه‌اندازی شده است، مانند « Sentez-Vous Sport » که شرکت‌ها را به برگزاری فعالیت‌های ورزشی برای کارکنان تشویق می‌کند و «Olympic Day»، روزی که به فعالیت‌های ورزشی در مدارس پاریس اختصاص دارد.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

معماری دهکده ورزشکاران پاریس

نقطه کانونی بازی‌های المپیک، آبراه نمادین پاریس در امتداد رودخانه سن است. زیرساخت به‌ظاهر نامرئی پشت این ابتکار با هدف بهبود تنوع زیستی و تجربه کلی شهر است. پس از تأیید پیشنهاد میزبانی المپیک این شهر، اجرای دو تصفیه‌خانه فاضلاب و مخازن جمع‌آوری آب باران در ناحیه ایل‌دو فرانس، با بودجه ۱.۴ میلیارد یورو آغاز شد که طرحی مبتکرانه با هدف بهبود تنوع زیستی و تجربه کلی شهر است، چراکه تغییرات آب‌وهوایی امکان افزایش بارندگی و بروز چالش‌هایی را برای مهار و تصفیه فاضلاب ایجاد می‌کرد.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

ساخت دهکده المپیک، یکی دیگر از بخش‌های مهم زیرساخت‌های المپیک است که با تعهد به جدول زمانی تعیین‌شده، در شهرستان سن‌سن‌دنی آغاز شده است. این منطقه با وسعت ۵۲ هکتار در مجاورت کانال «د اورک» قرار دارد که از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شده است. هدف از برپایی دهکده المپیک در این منطقه، ساخت بناهایی مطابق با اصول پایداری است که می‌تواند پس از برگزاری رویداد، برای طولانی‌مدت مورد استفاده ساکنان قرار بگیرد. این دهکده برای پذیرایی از ۱۴ هزار و ۵۰۰ ورزشکار در طول این رویداد و ۶ هزار نفر پس از آن طراحی شده است که ۶ هکتار به فضاهای سبز، مناطق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ۱۲۰ هزار مترمربع برای فضای اداری و خدماتی و سه هزار و ۲۰۰ مترمربع برای استفاده تجاری در نظر گرفته شده است.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

در منطقه نزدیک پورت د لا شاپل، یک سالن جدید با ۸۰۰ صندلی یکی از معدود امکانات ورزشی است که به‌طور خاص برای المپیک ساخته شده است که طرح آن فراتر از یک زیرساخت ورزشی است و شامل شریان‌هایی با پوشش گیاهی گسترده است که دسترسی به مکان‌های ورزشی را منحصراً با وسایل حمل‌ونقل عمومی تسهیل می‌کند. البته این محله پیش از این به علت مرکز فروش مواد مخدر بسیار بدنام بود که پیش‌بینی می‌شود پس از المپیک، وجه بدنام شهر متحول شود.

پایداری و رونق گردشگری ورزشی؛ ارمغان المپیک پاریس ۲۰۲۴

کد خبر 756093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.