چگونه می‌توان استرس را کنترل کرد؟

داشتن خواب کافی، انجام ورزش، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و اولویت‌بندی کردن کارهای روزمره به کاهش استرس کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس فشار روانی است که به دلیل چالش‌های زندگی و عوامل بیرونی بر فرد وارد می‌شود؛ اگر این نیروی روانی بیش از تحمل فرد باشد باعث ایجاد استرس می‌شود. زمانی که استرس ادامه‌دار باشد، تأثیر منفی بر بدن می‌گذارد و باعث بروز علائمی مانند التهاب بدن، تکرر ادرار، تغییرات خلق‌وخو، از دست دادن صبر و تحمل، تعریق بیش از حد، تغییر وزن و کاهش تمرکز حافظه می‌شود.

برای مدیریت و کنترل استرس راه‌های گوناگونی وجود دارد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید استرس خود را کنترل کنید. در ادامه به بررسی بعضی از روش‌های کنترل استرس می‌پردازیم:

خواب کافی داشته باشید

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی و باکیفیت ندارند، بیشتر در معرض استرس قرار دارند. توصیه می‌شود روزانه حداقل هست ساعت خواب کافی و مفید داشته باشید. انجام دادن کارهایی مانند گوش دادن به موزیک ملایم، خواندن کتابی لذت‌بخش و حمام آب گرم به افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند. همچنین در صورت امکان بهتر است در زمان خواب هیچ نور و صدایی وجود نداشته باشد.

ورزش کنید

ورزش کردن یکی از راه‌های مفید برای کنترل استرس است و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود، زیرا ورزش کردن باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود که شادی‌آور است و می‌تواند استرس را مدیریت کند. همچنین، می‌توانید از تمرینات آرام‌بخش مانند یوگا، ماساژ، پیاده‌روی، شنا و نقاشی کردن برای کنترل استرس استفاده کنید. زمانی که دچار استرس شدید می‌شوید، چند بار نفس عمیق بکشید تا متوجه تأثیر مثبت آن بشوید.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

افراد می‌توانند از مواد غذایی، عرقیجات و داروهای گیاهی که باعث کنترل استرس می‌شود، استفاده کنید. مواردی مانند نوشیدن دمنوش بابونه، مصرف میوه‌هایی مانند هلو و بلوبری و غذاهایی مانند غلات، ماهی، گوشت قرمز و تخم‌مرغ باعث کاهش استرس می‌شود. همچنین، لازم است به منظور کاهش استرس مصرف کافئین را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

کارهای خود را اولویت‌بندی کنید

لازم است به منظور کنترل استرس، برنامه منظمی برای خود در نظر بگیرید و کارهای خود را اولویت‌بندی کنید. کارهایی که احساس می‌کنید اهمیتی ندارند و ضروری نیستند یا باعث ایجاد استرس می‌شود را از برنامه خود حذف کنید و سعی کنید کارهای نیمه‌تمام خود را به پایان برسانید. با این اقدامات به زندگی خود نظم دهید و شدت استرس‌تان را کاهش دهید.

از حمایت دیگران استقبال کنید

حمایت خانواده و دوستان باعث می‌شود تحمل شرایط استرس‌زا برای افراد راحت‌تر شود و بهتر بتوانید با این موضوع کنار بیایید؛ همچنین ممکن است افرادی که شما را حمایت می‌کنند، تجربه‌های مشابهی داشته باشند و بتوانند به خوبی شما را راهنمایی کنند. در حقیقت، افرادی که از شما حمایت می‌کنند و پشتیبان شما هستند، کمک می‌کنند تا شما این دوران را به سلامت پشت سر بگذارید.

از روان‌شناس کمک بگیرید

اگر شدت استرس شما به اندازه‌ای بالا است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید، توصیه می‌شود با روان‌شناسان متخصص مشورت کنید و از راهکارهای مؤثر بهره ببرید تا استرس خود را کنترل و مدیریت کنید تا از پیامدهای ناگوار آن دور بمانید.

کد خبر 610194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.