اصفهان در قهرمان‌پروری رشته جودو پیشتاز است

ملی پوش جودوی اصفهانی از قهرمان‌پروری این استان در این رشته ورزشی و درخشش جودوکاران ایرانی در عرصه‌های بین المللی می‌گوید و معتقد است، دیار زاینده‌رود در بحث قهرمانی در این رشته ورزشی پیشتاز است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاید اگر در خیابان‌های اصفهان قدم بزنیم و از مردم دیار زاینده‌رود در خصوص مناطق غرب این استان سوال کنیم، امکان دارد بیش از هر چیز واژه‌هایی همچون ساکنان بومی، آب‌وهوای مطلوب، فرهنگ و اصالت تکرار شود، اما در واقع منطقه ۹ اصفهان علاوه‌بر نام آشنا بودن در چنین زمینه‌هایی در عرصه ورزش نیز قهرمان‌پرور ظاهر شده و جالب اینکه از امکانات ورزشی خوبی نیز برخوردار است.

این بار در طرح «هر هفته با یک منطقه» به سراغ محمدعلی وحید، جودوکار و ملی‌پوش کشورمان از اهالی منطقه ۹ شهرداری اصفهان رفته‌ایم که به‌تازگی در مسابقات جهانی ابوظبی موفق به کسب مدال برنز برای ایران شده است و یکی از افتخار آفرینان دیار زاینده‌رود در رشته جودو به شمار می‌رود.

این ملی‌پوش از ۸ سالگی فعالیت حرفه‌ای خود را زیر نظر پدرش، جمشید وحید از اساتید این رشته ورزشی آغاز کرد و تاکنون نیز اقدامات تأثیرگذاری در راستای گسترش این رشته ورزشی انجام داده است؛ محمدعلی وحید با اینکه در منطقه یک اصفهان متولد شده، اما غرب این استان و محدوده منطقه ۹ را برای سکونت انتخاب کرده است تا در فضایی بومی و صمیمانه فعالیت ورزشی خود را دنبال کند.

ایمنا: ابتدا خود را معرفی کنید و از سابقه ورزشی خود بگویید.

وحید: متولد اصفهان هستم و در منطقه یک اصفهان بزرگ شده‌ام، اما نزدیک به چند سال است که در منطقه ۹ سکونت دارم؛ از ۸ سالگی زیر نظر پدرم که از مربیان نام‌آشنای جودو به شمار می‌رود، این رشته ورزشی را آغاز کردم؛ نزدیک به ۱۰ سال است که در تیم ملی جودو و کاتا حضور دارم و با آغاز ورزش حرفه‌ای در این رشته موفق به کسب قهرمانی کشور، دو مدال برنز آسیایی و یک مدال برنز جهانی را در کارنامه ورزشی خود شدم.

اصفهان در قهرمان‌پروری رشته جودو پیشتاز است

ایمنا: به عنوان یک ورزشکار ملی پوش، امکانات ورزشی منطقه ۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وحید: از نظر من منطقه ۹ به‌لحاظ ورزشی امکانات خوبی دارد، چراکه تعداد بسیاری ورزشگاه در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل می‌توان گفت، از جمله مناطق خوب اصفهان به شمار می‌رود، همچنین بافت این منطقه به صورت بومی است و کودکان بیش از بازی‌های دیجیتالی به انجام فعالیت بدنی مشغول هستند، از این رو می‌توان گفت، منطقه ۹ در زمینه ورزش استعدادپرور است.

ایمنا: داشتن خانواده ورزشی تا چه میزان به موفقیت شما کمک کرده است؟

وحید: بی‌شک بزرگ شدن در یک خانواده ورزشی تأثیر به‌سزایی در انتخاب اهدافم داشته است، چراکه علاوه‌بر پدر، برادر، مادر و عموهای من نیز در حیطه‌های ورزشی مشغول به فعالیت هستند و به همین دلیل از لحاظ حمایت و آموزش در حیطه تخصصی ورزش، بزرگ شدن در چنین فضایی برای من بسیار تأثیر گذار بوده است.

ایمنا: پدر شما از اساتید جودو به شمار می‌رود، آیا وی در انتخاب حیطه ورزشی شما نقش داشته است؟

وحید: بدون تردید شروع فعالیت بنده در جودو مرتبط با پدرم بوده است، اما به‌طور کلی به ورزش علاقه دارم و به همین دلیل در بعضی از رشته‌های دیگر نیز فعالیت داشته‌ام؛ هر چند پس از افزایش سن با علاقه شخصی رشته جودو را به صورت تخصصی دنبال کردم.

اصفهان در رشته جودو حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

ایمنا: وضعیت جودوی اصفهان چگونه است؟

وحید: اصفهان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که به‌دلیل هم‌جواری با چهار محال و بختیاری در زمینه قهرمان پروری در رشته جودو حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، از طرفی بسیاری از قهرمان‌های این رشته در اصفهان سکونت دارند و به همین دلیل در بحث قهرمانی دیار زاینده‌رود به نوعی پیش‌تاز است.

ایمنا: در منطقه ۹ امکانات لازم برای فراگیری رشته جودو وجود دارد؟

وحید: بیشتر تاتامی‌های رشته‌های رزمی همچون تکواندو و کاراته مشترک است، اما جودو، تاتامی‌های مخصوص دارد و قیمت آن‌ها نیز کمی گران‌تر می‌شود، به همین دلیل تعداد کمی از سالن‌های تخصصی جودو در اصفهان وجود دارد و در منطقه ۹ نیز فکر می‌کنم، تعداد سالن‌های تخصصی جودو که دارای تاتامی مخصوص هستند، به کمتر از ۵ عدد می‌رسد.

ناآگاهی از رشته‌های ورزشی رزمی، زمان طلایی ورزشکار را برای انتخاب درست به هدر می‌دهد

ایمنا: تعداد کم سالن‌های تخصصی تا چه میزان در کم اقبال بودن این رشته ورزشی تأثیر گذار است؟

وحید: بی‌شک نبود امکانات تخصصی جودو در کم اقبال بودن این رشته ورزشی بی‌تأثیر نبوده و برای تشویق جوانان و نوجوانان نیز تنها وجود سالن‌های تخصصی کافی نیست؛ اگر تبلیغات لازم برای رشته‌های مادر رزمی که دارای فدراسیون جهانی هستند، صورت گیرد، افرادی که اطلاعی از رشته‌های رزمی ندارند، اما قصد دارند فعالیت خود را در این حیطه آغاز کنند، می‌توانند براساس آگاهی، استعداد و علاقه مسیر خود را انتخاب کنند.

تمام این موارد سبب می‌شود، استعدادهای ورزشی در رشته‌های اصلی علاوه‌بر افتخارآفرینی، به‌صورت معتبر در حیطه‌های مربیگری و داوری مشغول به کار شوند؛ متأسفانه به‌دلیل افزایش سبک و نداشتن آگاهی خانواده، استعدادهای ورزشی بسیاری، زمان طلایی خود را در رشته‌هایی که اعتبار جهانی ندارند، هدر داده و در نهایت نیز به این نتیجه می‌رسند که مسیر بیهوده‌ای را طی کرده‌اند، بنابراین اگر اتفاقی رخ دهد که منجر به افزایش آگاهی خانواده‌ها شود، برای جامعه ورزش رزمی بسیار مطلوب خواهد بود.

ایمنا: به عنوان یک خانواده ورزشی چه فعالیتی برای گسترش رشته جودو در منطقه ۹ انجام داده‌اید؟

وحید: در حال حاضر تمرینات خود را در سالن تخصصی جودوی حب‌الائمه دنبال می‌کنم و پایه‌گذار این سالن ورزشی که یکی از مجموعه‌های تخصصی جودو در اصفهان به‌شمار می‌رود، پدرم است؛ وی در سال‌های گذشته با همکاری فدراسیون جودو، این سالن ورزشی را تجهیز کرد و در حال حاضر یک تخته ۱۰ در ۱۰ جودو نزدیک به چند صد میلیون هزینه دارد، این در شرایطی است که بهترین تخته در رشته کاراته نزدیک به ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد، با این وجود استاد وحید از طریق نامه‌نگاری‌های لازم با همکاری هیئت جودو استان اصفهان، تخته‌های جودو را با نصف قیمت از فدراسیون دریافت کرد تا سالن تخصصی حب‌الائمه تأسیس شود.

در مدت زمانی که این مجموعه ورزشی تأسیس شده است، برخی از رزمی‌کاران منطقه در سطح کشور و استان موفق به افتخار آفرینی شده و ناگفته نماند که ورزشکاران سایر رشته‌های رزمی نیز در این سالن مشغول فعالیت هستند، اما در غرب اصفهان تنها در این سالن، رشته جودو به صورت تخصصی دنبال می‌شود، همچنین تبلیغات محله‌ای نیز برای آشنایی با این رشته صورت گرفته است.

اصفهان در قهرمان‌پروری رشته جودو پیشتاز است

ایمنا: رفتار ساکنان غرب اصفهان با شما به عنوان یک ملی‌پوش چگونه است؟

وحید: بومی این منطقه نیستم و در منطقه یک بزرگ شده‌ام، اما افرادی که متوجه می‌شوند، یکی از ملی‌پوشان رشته جودو هستم، به‌لحاظ احترام سنگ تمام می‌گذارند، حتی برخی از آن‌ها کودکان خود را در این رشته ورزشی ثبت نام کرده‌اند.

ایمنا: گفتید به تازگی در این منطقه ساکن شدید؛ دلیل انتخاب شما چیست؟

وحید: پدر بنده در این منطقه بزرگ شده است و از طرفی هم به‌دلیل آب‌وهوا و بومی بودن محله، منطقه ۹ را برای سکونت انتخاب کردم؛ ساکنان منطقه ۹ از نظر مذهبی و حمایت از یکدیگر از بهترین‌ها هستند و در واقع اصالت، بومی بودن، امنیت و فرهنگ بالای این منطقه سبب شد تا آن را برای ادامه زندگی انتخاب کنم.

کودکان ساکن در منطقه ۹ هنوز به بازی فوتبال علاقه نشان می‌دهند

ایمنا: آیا ساکنان منطقه ۹ اصفهان ورزش دوست هستند؟

وحید: مردم این منطقه بسیار ورزش دوست هستند و از همه مهم‌تر کودکان آن علاقه کمی نسبت به بازی‌های کامپیوتری دارند؛ برای مثال کمتر محله‌ای در اصفهان پیدا می‌شود که نوجوانان آن همچنان در کوچه فوتبال بازی کنند، اما در این منطقه شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم و همین موارد سبب علاقه به ورزش می‌شود.

ایمنا: از بافت قدیمی این منطقه چه می‌دانید؟

وحید: با اینکه از بافت قدیمی این منطقه اطلاعی ندارم، اما پدرم می‌گوید، نخستین کلاس جودو را در مسجد میدان بهار، آغاز کرده است و بسیاری از شهدای این مسجد نیز جودوکارانی بوده‌اند که زیر نظر او آموزش دیده‌اند.

ایمنا: آیا جودو یک ورزش پرهزینه برای خانواده‌ها است؟

وحید: جودو ورزش پرهزینه‌ای نیست، چراکه لوازم ایمنی نمی‌خواهد و تنها یک دست لباس نیاز دارد، همچنین شهریه آن متوسط است و تمام اقشار جامعه به راحتی می‌توانند در این حیطه ورزشی مشغول به فعالیت شوند؛ به‌طور کلی رشته‌های رزمی سنگین به گونه‌ای است که صلابت روحی بالایی می‌طلبد و از نظر من قشر متوسط جامعه در این رشته‌ها موفق‌تر عمل می‌کند.

ایمنا: از تیم ملی بگویید؛ شرایط ملی‌پوشان جودو چگونه است؟

وحید: تیم ملی جودو پس از چهار سال تعلیق فدراسیون به مسابقات جهانی راه پیدا کرده است؛ در بخش کاتا شرایط مطلوبی وجود داشت، اما در بخش مبارزه، این چهار سال دوری بسیار تأثیر گذاشته بود و از نظر من در این زمینه نیاز به زمان بیشتری داریم؛ امیدوارم با تدابیر مسئولان فدراسیون و مربیان بار دیگر شاهد احیای جودوی ایران باشیم تا این چهار سال جبران شود.

اصفهان در قهرمان‌پروری رشته جودو پیشتاز است

ایمنا: آیا اصفهان در جودو قهرمان‌پرور بوده است؟

وحید: طی ماه‌های گذشته مسابقات جهانی جودو را به میزبانی ابوظبی امارات پشت سر گذاشتیم که در این تورنمنت، موفق به کسب مدال برنز در بخش کاتا شدم؛ در بخش کاتا جودو کاران اصفهان قهرمانی جهان و آسیا را کسب کردند و در بخش مبارزه نیز همین روند ادامه داشته است؛ این استان در بخش کاتا موفق‌تر ظاهر شد، اما در زمینه مبارزه چند سال می‌شود که اصفهان در آسیا و جهان ناموفق عمل کرده است، هرچند که سال‌های گذشته نیک‌اقبال و نجفی در بخش مبارزه برای دیار زاینده‌رود خوش درخشیدند.

همچنین کاتای جودو زوجی است و سرشناس‌ترین افرادی که در این زمینه برای اصفهان افتخار آفرین بودند، اساتیدی همچون باجنان و روحانی هستند که چند دوره قهرمانی جهان و آسیا را به دست آوردند و سابقه مربیگری و کاپیتانی تیم ملی جودو را نیز در کارنامه خود ثبت کرده‌اند؛ ناگفته نماند که این افراد از شاگردان پدرم بودند و کمک شایانی نیز برای رشد من در رشته جودو داشته‌اند.

ایمنا: وضعیت این رشته ورزشی در قسمت بانوان چگونه است؟

وحید: بانوان اصفهان در قسمت مبارزه جودو فعال هستند و عنوان قهرمانی کشور و استان را نیز به خود اختصاص داده‌اند، اما در عرصه بین‌المللی فکر نمی‌کنم، بانوان دست به افتخار آفرینی زده باشند، هرچند آن‌ها نیز در این رشته ورزشی خوش درخشیده‌اند.

ایمنا: به عنوان سوال پایانی، اگر روزی سکان‌دار جودوی ایران باشید در اولین گام چه خواهید کرد؟

وحید: این سوال پاسخ چند وجهی دارد، اما در نخستین گام از مربیان و قهرمانان استان‌ها حمایت خواهم کرد، ضمن اینکه به ورزشکاران نیمه‌حرفه‌ای و رده‌های سنی پایه، توجه بیشتری خواهم داشت تا از طریق برنامه‌ریزی‌های لازم وضعیت جودو بهبود پیدا کند.

کد خبر 726220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.