اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

در ششمین برنامه دیدار مردمی شهردار اصفهان با شهروندان، تحت عنوان «مردم سلام» اهالی منطقه ۱۳ شهرداری درخواست‌ها و مطالبات خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه دیدار مردمی علی قاسم‌زاده «شهردار اصفهان» با اهالی منطقه ۱۳ در مسجد امام حسن عسکری (ع) این منطقه در قالب برنامه «مردم سلام» برگزار شد.

شاه‌بیت این سلسله جلسات گوش شنوا بودن مدیران شهری برای شنیدن دغدغه‌های شهروندان و چشم بینا برای دیدن معضلات در دل محلات است.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

طاهری از محله باغ فردوس نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و از مشکلات این محله گفت:

_با توجه به اینکه منطقه ۱۳ و ناژوان رابطه دوستی دارند، باید برای باغ فردوس و ناژوان مسیر خروجی مناسب در نظر گرفته شود.

_درخواست بازدید میدانی از محله باغ فردوس و پارک ناژوان را داریم، حدود ۲۰ سال پیش بدون بررسی ظرفیت و گنجایش منطقه ناژوان، تعدادی از زمین‌های کشاورزی آن منطقه خریداری شد و بازدید هم صورت گرفت، اما در نهایت نتیجه‌ای به همراه نداشت.

_بر اساس شکایات شهروندان، بعضی مغازه‌های خیابان لوله به دلیل سد معبر پلمب شد در حالی که هیچکدام از ساکنان آن منطقه راضی به پلمب شدن این مغازه‌ها نبودند، از این رو تنها درخواست برنامه‌ریزی برای این معضل را داریم، البته بعضی مواقع شاهد هستیم که منقل رستوران‌ها معضل‌هایی را کنار خیابان برای تردد شهروندان ایجاد می‌کند، اما بازهم معتقد هستیم که پلمب این رستوران‌ها نتیجه‌بخش نیست.

_اولین و اصلی‌ترین مشکل باغ فردوس، ترافیک و دومین مشکل آن این است که باوجود تعداد زیاد ساکنان، در این محله تنها یک مدرسه وجود دارد، حتی فرهنگسرا و کتابخانه هم نیست.

احمدرضا محمدعلی، ورزشکار رشته پهلوانی و یکی از کشاورزان محله باغ فردوس مشکلات خود را اینگونه مطرح کرد:

_ نبود استخر و زورخانه از معضلات باغ فردوس و دستگرد است.

_در منطقه ناژوان شش جریب زمین با سند دارم، اما در حال حاضر با توجه به شرایط کم‌آبی این زمین‌ها خشک شده و خریداری نمی‌شود، زیرا در طرح ساماندهی ناژوان قرار گرفته است، بنابراین تقاضا می‌کنم شهرداری زمین‌های واقع شده در طرح را خریداری و به جای آن زمینی دیگری اهدا کند یا در غیر این صورت نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند.‌

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

دهقانی به نمایندگی از اهالی محله دستگرد نیز مطالبات اهالی این محل را اینگونه عنوان کرد:

_شورای اسلامی شهر و شهرداری باید پشتیبانی و کمک کنند، مسئله مهم منطقه ۱۳ این است که قائمیه از بن‌بست خارج شود، اهالی این محله برای رفع مشکلات ترافیکی ناژوان تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند.

_سه سال پیش، پس از ۲۰ سال، گروه جهادی توسط مردم شکل گرفت و ۹ کیلومتر مادی در محله دستگرد احیا شد، زمانی که مردم محله دنبه متوجه احیای مادی دستگرد شدند، انگیزه احیای مادی محله خود را به دست آورده و نسبت به احیای مادی‌ها محله خود اقدام کردند، بنابراین هرکجا خواستید برای مردم تصمیم بگیرید، در همان مکان برای آن‌ها صندلی در نظر بگیرید تا به میدان عمل بیایند.

_تمام معضلات فرهنگی برای ساکنان منطقه ناژوان و سپری کردن اوقات خوش آن مختص شهروندان سایر مناطق شهر و مسافران است، بنابراین باید برای رفع مشکلات آن در حد کلان تصمیم‌گیری شود.

_حالت تاریخی ناژوان باید حفظ شود و نباید کوچه باغ آن آسفالت شود، زیرا تردد یا توقف خودروها در کوچه پس‌کوچه‌های باریک ناژوان، معضلات فرهنگی دیگری را به وجود می‌آورد.

سردار رضایی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و عضوی از خانواده شهدای محله قائمیه در رابطه با مطالبات خود اینگونه گفت:

_ ناژوان مسیرهای ورودی و خروجی مناسبی ندارد؛ این منطقه مشکلات دیگری نیز دارد که درخواست می‌شود مسئولان مربوطه بازدیدی از این منطقه انجام دهند.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

سلیمانی به نمایندگی از مردم محله کوه دنبه مشکلات محله را اینگونه تشریح کرد:

_ انتظار داریم به محله دنبه نگاه و توجه شود، با گشتی در شهر متوجه می‌شویم که این محله نیاز به توجه ویژه دارد.

_در ناژوان خودروهای کنترل نظارت شهرداری شبانه روز گشت می‌زنند و جلوی ساخت‌وسازهای خلاف را می‌گیرند، اما به نخاله‌ها، وضعیت مادی‌ها و خشک شدن درخت‌ها توجهی نمی‌شود.

_زمین‌های ناژوان خشک شده است و تمام چاه‌های آنکه حدود ۴۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارد، خالی و خشک شده است، با این شرایط آیا امیدی هست که باغ‌های ناژوان احیا شود؟

مهناز صالحی، از اهالی خیابان قائمیه درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

_مسائل مطرح شده در رابطه با پارک ناژوان درست است، اما مشکلات فرهنگی زیادی نیز در محله‌های دنبه و قائمیه وجود دارد؛ به‌عنوان مثال مکان ورزشی مناسبی برای کودکان و بانوان در این منطقه وجود ندارد.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

خانم چهرازی از ساکنان محله قائمیه درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

_در مرحله نخست باید فاضلاب‌های این محله را بررسی کرد، زیرا بعضی مواقع فاضلاب، سطح کوچه‌ها و بن‌بست منطقه را فرا می‌گیرد و کوچه ۹۹ منطقه نیز نیاز ضروری به فاضلاب شهری دارد؛ در مرحله دوم باید برای جایگزینی بانک‌ها و خانه‌های فرهنگ که این محله را ترک کردند، چاره‌ای اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام غلام‌علیان، امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) محله باغ زیار با گرامیداشت یاد شهیدان گمنام، از مطالبات اهالی این محله چنین گفت:

_ حدود دو سال از دفن دو شهید گمنام در پارک کوهستانی قائمیه می‌گذرد؛ این پارک نیازهای زیادی از جمله مسیر دسترسی برای همه سنین، ساخت یک حسینیه و فضای مناسب با فصول مختلف، همکاری برای ارائه برق، گاز و آب، سرویس بهداشتی مناسب، مبلمان شهری خوب، نورپردازی مهم، تأمین امنیت و نصب دوربین مداربسته دارد که با مساعدت و همکاری مسئولان ظرفیت اجرای برنامه‌های مناسب فرهنگی اجرا خواهد شد.

عارف، یکی از فرزندان شهدا و از جانبازان جنگ تحمیلی مطالبات ساکنان محله جلالان را اینگونه مطرح کرد:

_ سوال ما این است که چرا محله جلالان از محدوده شهری خارج شده و امکانات برای این منطقه کاهش یافته است؟

_ نظافت مطلوب در محله جلالان و باغ فردوس فراموش شده است، بارها درخواست زمین با مجوز کاربری چند منظوره برای رفع مشکلات و جبران کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی در این محله کرده‌ایم که امیدواریم رسیدگی لازم انجام شود.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

امیر باقری از محله گلزار در رابطه با خواسته‌های خود گفت:

_سرانه فضای سبز و ورزشی در محله گلزار صفر است.

حجم ورودی و خروجی خودروهایی که از بلوار شفق می‌آیند، بسیار زیاد است که این موضوع موجب افزایش ترافیک در این محل شده است؛ در این راستا باید ورودی جدیدی برای خیابان گلزار در نظر گرفته شود تا ترافیک این خیابان کاهش پیدا کند.

حاجی‌لو از محله قائمیه نیز مشکلات این محله را چنین مطرح کرد:

_در خیابان قائمیه به‌ویژه محله امام حسن عسکری (ع) قشر ضعیفی ساکن هستند و سرانه ورزشی، فرهنگی و آموزشی برای این محل به درستی دیده نشده است، لذا تقاضا داریم بودجه بیشتری برای محله قائمیه در نظر گرفته شود،

_ورزشگاهی در محله‌های قائمیه، کشاورزی و دستگرد ساخته شده است، اما در محله امام حسن عسکری (ع) هیچ ورزشگاه و فضای سبزی نداریم و در زمان‌های که هوا بارانی است، خیابان قائمیه شرایط نابسامانی پیدا می‌کند.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

حجت‌الاسلام حمیدرضا ویسی، امام جماعت مسجد امام علی (ع) در خیابان شفق درخواست خود را اینگونه توضیح داد:

_ از حدود ۳۰ سال پیش در محله دستگرد ساکن هستم، اما دستگرد ۳۰ سال پیش نسبت به دستگرد امروزی شرایط بهتری برای زندگی داشت، زیرا به نیازها و ارزش‌های اسلامی این محله کم‌توجهی شده است.

_برج‌های بلوار شفق در محدوده کوچکی ساخته شده و صدها خانوار کنار هم زندگی می‌کنند، اما مسافت، طول و عرض خیابان‌ها پاسخگو این تعداد ساکن و این برج‌ها نیست، بنابراین انتظار می‌رود زیرساخت‌های لازم نیز در این محل فراهم شود.

_خیابان شفق تنها یک مدرسه دارد، از این‌رو کودکان و نوجوانان این محل برای تحصیل باید به نقاط دیگری از شهر مراجعه کنند.

_ درخواست دیگر ما این است که اجازه دهید خیابان قائمیه بن‌بست باقی بماند، زیرا اگر این خیابان از بن‌بست خارج شود، منازل ۳۰ تا ۵۰ متری آنجا باید خراب و تبدیل به خیابان و فضای سبز شود.

آقاخانی از اهالی محله قائمیه مطالبات خود را اینگونه مطرح کرد:

_کوچه‌های محله قائمیه سرتاسر سرازیری است و محیط مناسبی برای بازی کودک ندارد، از این رو تقاضا می‌شود مکان مناسبی برای بازی کودکان این محله در نظر گرفته شود.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

هاشمی از محله امیرحمزه از درخواست‌های خود چنین گفت:

_ حق این محله امیرحمزه تضییع شده است، اما با وجود این همه مشکلات در این مسجد تعداد زیادی هستند که عضو هیئت علمی دانشگاه و از همین مسجد چندین استاد دانشگاه در دانشگاه‌های مختلف مشغول تدریس هستند.

_محله امیرحمزه افراد متخصص و فرهنگی زیاد دارد و برای انجام اقدامات فرهنگی باید از ظرفیت آن‌ها به‌خوبی استفاده شود.

مشایخی از اهالی محله قائمیه مشکلات خود را اینگونه مطرح کرد:

_حدود ۳۲ سال در قائمیه معلم بودم؛ مشکلات را بیشتر افرادی که در این مسجد حضور دارند مطرح کردند، اما مشکل اساسی و عامل تمام این کمبودها، نبود زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و بهداشتی مناسب است که در این راستا از همه مسئولان تقاضا می‌شود تا رسیدگی کنند و از افزایش اینگونه مشکلات جلوگیری شود.

اهالی منطقه ۱۳ در دیدار با شهردار اصفهان چه گفتند؟

رمضانی از دیگر اهالی محله قائمیه با اشاره به بعضی مشکلات محله گفت:

_ ۸۰ درصد این مشکلات زمانی برطرف می‌شود که خیابان قائمیه از بن‌بست خارج شود.

زمینی با متراژ ۵۰۰ متر دارم که نیمی از آن در طرح ناژوان و نیم دیگر در محدوده شهرداری منطقه ۱۳ قرار گرفته است؛ به این دلایل این زمین را نمی‌توان فروخت یا ساخت، خیلی از مردم حاضر در این جلسه مالک زمین هستند، اما هیچ‌گونه اختیاری برای آن ندارند!

حاجی‌لو از اهالی محله شفق خواسته‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

_این محله ۲۰ سال پیش شهری برای زندگی بود، بنابراین زمانی که حرف از شهر زندگی می‌زنیم، باید تمام امکانات برای زندگی را داشته باشد.

_ در حال حاضر با این جمعیت شاهد انبوه‌سازی در سطح منطقه ۱۳ هستیم، اما هیچکدام ملاک‌های شهر زندگی نیست.

_ حدود ۲۰ سال است برای وضعیت نورپردازی بلوار شفق اقدامی صورت نگرفته است، لطفاً رسیدگی شود.

گزارش از: سروش زارع

کد خبر 698837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.