مصرف فست‌فود چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف فست‌فود خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغذیه ناسالم علاوه بر تاثیرات منفی که بر سلامت جسم دارد، سلامت روح و روان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال بروز مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد چربی، نمک و غذاهای فرآوری شده میزان باکتری‌های مضر روده را افزایش می‌دهد، احتمال بروز بیماری‌های روحی و جسمی را افزایش می‌دهد و باعث پیری زودرس نیز می‌شود که بر روحیه فرد تاثیر منفی دارد.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کربوهیدرات‌های تصفیه نشده که در فست‌فود موجود است، می‌تواند باعث نوسانات قند خون شود و احتمال بروز حمله پانیک، بی‌خوابی، اضطراب، استرس کوتاه مدت و افزایش ضربان قلب را افزایش می‌دهد. پژوهشی که در مجله Clinical Pediatrics منتشر شده است، نشان می‌دهد که رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده باعث ایجاد احساس پرتحرکی و بیش فعالی در افراد می‌شود. همچنین، دانشمندان استرالیایی با انجام آزمایش‌های لازم به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از حد فست‌فود باعث ضعیف شدن حافظه می‌شود.

به گفته متخصصان، کودکانی که با کمبود اسیدهای چرب امگا -۳ مواجه هستند و بیشتر از فست‌فودهای حاوی چربی زیاد مصرف می‌کنند، با مشکلات یادگیری، به ویژه خواندن، روبه‌رو می‌شوند. افرادی که از غذاهای حاوی امگا -۳ استفاده می‌کنند در آزمون‌های حافظه و هوش کلامی بهتر عمل می‌کنند. همچنین، کودکانی که از غذاهای حاوی رنگ مصنوعی و مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر بیش فعالی بالینی و اختلالات قرار دارند.

گروهی از محققان کانادایی پس از ارزیابی تاثیر مصرف فست‌فود بر سلامت روان افراد، متوجه شدند که استفاده از این نوع مواد غذایی باعث بی‌تابی و احساس عجله در میان افراد می‌شود. بنابراین توصیه شده است به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی و افسردگی از غذاهای حاوی پتاسیم، منیزیم و ویتامین B مانند ماهی، تخم‌مرغ، شیر، سویا، عسل، بادام زمینی، جوانه گندم، سبزیجات و میوه استفاده کنید.

کد خبر 687872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.