۱۳ سپتامبر؛ روز جهانی مثبت‌ اندیشی + مزایا و تکنیک‌های شادی و مثبت‌ اندیشی

روز جهانی مثبت‌اندیشی هر سال در ۱۳ سپتامبر گرامی داشته می‌شود تا برای یک روز هم شده بشر به‌طور کلی افکار منفی را از خود دور کند و همواره مثبت بیاندیشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مثبت‌اندیشی یک تمرین عاطفی و ذهنی است که به اتخاذ دیدگاهی خوش‌بینانه به زندگی نیاز دارد. این امر در مورد انتخاب تمرکز بر امور مثبتی است که به‌رغم شرایط هر فرد به وی قدرت می‌بخشد. یک مثبت‌اندیش جنبه‌های منفی زندگی خود را نادیده نمی‌گیرد در عوض با اتخاذ و حفظ نگرشی امیدوارانه از این اختلال عبور می‌کند.

فواید مثبت‌اندیشی

همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهد، مثبت‌اندیشی فواید زیادی دارد و نه‌تنها برای سلامت عاطفی و سلامت روان مفید است، این قدرت را دارد که استرس و اضطراب را کاهش دهد، به جنگ افسردگی برود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را پایین آورد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مثبت‌اندیشی می‌تواند طول عمر افراد را افزایش دهد و آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه دارد. در واقع، مثبت‌اندیشی آنقدر برای بدن انسان حیاتی است که حتی می‌تواند به ایجاد ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌های جزئی مانند سرماخوردگی کمک کند.

با توجه به این فواید و البته مزایای بیشتری که طی مطالعات گوناگون برای مثبت‌اندیشی یافت شده است، یک کارآفرین آمریکایی در سال ۲۰۰۳ روزی را به‌عنوان روز جهانی مثبت‌اندیشی معرفی کرد که هر سال در تاریخ سیزدهم سپتامبر برای تمرکز روی تمام امور و نکات مثبت گرامی داشته می‌شود. این روز بهانه‌ای است برای یادآوری و بزرگداشت همه مزایای مرتبط با مثبت‌اندیشی و دوری از افکار منفی.

افراد زیادی در زندگی وجود دارند که تمایل دارند در هر موقعیتی به جای مثبت، جنبه‌های منفی را در نظر بگیرند. بدبین بودن در تمام امور آسان است و حتی انسان را برای مواجهه با بدترین‌ها آماده می‌کند. با این حال منفی‌گرایی بیش از حد تأثیر نامطلوبی بر سلامت عاطفی دارد و برای روح و روان مضر است، حال‌آن‌که اتخاذ نگرش مثبت نسبت به تمام امور و دیدن نیمه پر لیوان به شادی و نشاط انسان منجر می‌شود.

۱۳ سپتامبر؛ روز جهانی مثبت‌اندیشی + مزایا و تکنیک‌های مثبت‌اندیشی

تکنیک‌های ساده اما کاربردی مثبت‌اندیشی

برای مثبت‌اندیشی تکنیک‌ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد که شامل نظم‌دهی و قالب‌بندی مجدد افکار می‌شود. برای مثال کافی است انسان در صورت نشان دادن واکنش منفی نسبت به هر مسأله‌ای دیدگاه خود را تغییر دهد و تنها چند لحظه به نکات مثبت فکر کند. این اقدام حتی می‌تواند با یادداشت کردن نکات منفی و مثبت هر مسأله صورت گیرد.

قابل‌توجه این‌که نکات مثبت نباید پیروزی‌های عظیم و دستاوردهای بزرگی باشند. آن‌ها حتی می‌توانند شامل موفقیت‌های کوچک باشند، چراکه تعداد زیادی موفقیت کوچک در طول روز می‌تواند به‌طور کلی به مثبت‌اندیشی منجر شود.

راه دیگر برای مثبت‌اندیشی آگاهی از واکنش‌های خودکار خودآگاه، طبیعی و معمولی خود در برابر مسائل است. میان کسی که با ریختن قهوه روی لباسش در صبح کل روز خود را خراب می‌کند با فردی که به این مسأله می‌خندد و روزش را ادامه می‌دهد تفاوت زیادی وجود دارد. کسی که در دسته منفی‌گرایان قرار می‌گیرد باید از حجم سخت‌گیری‌ها نسبت به خودش بکاهد و رفتار خود را برای مثبت‌تر شدن تغییر دهد.

در نهایت مهم است که بر ترس‌های خود غلبه کرد، چرا که عامل ایجاد دیدگاه منفی‌گرایی در انسان محسوب می‌شود و بدون شک ردیابی افکار منفی انسان را به ترسی نهفته می‌رساند. هر کس ترس‌های متفاوتی دارد و باید روی رها کردن این ترس‌ها تمرکز کند. برای انجام این کار گاهی تنها کافی است چشم‌ها را بست و با یافتن منبع ترس، استرس ناشی از آن را از خود دور کرد.

ایجاد یک نگرش مثبت به‌ویژه زمانی که فرد شروع به ساماندهی افکار خود برای اتخاذ نگرشی بهتری می‌کند، به زمان و تمرین نیاز دارد. تلاش برای دستیابی به خودآگاهی بیشتر طرز فکر را تغییر می‌دهد. انسان ضمن این تلاش نگرش پذیرش و قدردانی را ایجاد خواهد کرد که بر امور مثبت و خوب زندگی تمرکز دارد. این خودآگاهی به وی می‌آموزد که شکست‌های غیرمنتظره، ناامیدی یا مشکلات بخشی از زندگی هستند و باید آن‌ها را پذیرفت.

حقایقی در مورد مثبت‌اندیشی و شادی

شادی گاهی ارثی است
مطالعات نشان می‌دهد که شادی یک ارتباط ژنتیکی دارد.

بایستید و گل رز را بو کنید
کسانی که به طور منظم در معرض رایحه‌های گل هستند، احتمالاً سه برابر خوشحال هستند.

رنگ‌های روشن روز شما را شادتر می‌کند
پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های روشن می‌تواند باعث بهبود روحیه و خوشحالی شود.

افسردگی تعطیلا بین خانم‌ها رایج است
۴۴ درصد از زنان در دوران تعطیلات دچار افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شوند.

خوشبختی مسری است
افراد هنگام حضور در جمع افراد شاد احساس خوشبختی می‌کنند.

۱۳ سپتامبر؛ روز جهانی مثبت‌اندیشی + مزایا و تکنیک‌های مثبت‌اندیشی

کد خبر 687172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.