تأثیر المپیک بر فقیرنشین‌ترین منطقه پاریس

بخش فقیرنشین پاریس میزبان محل‌های برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ خواهد بود تا به‌دنبال آن شاهد رشد و پیشرفت در زیرساخت‌های شهری و اقتصاد خود باشد. در کنار این پیشرفت‌ها این منطقه از شهر می‌تواند وجهه خود را به‌عنوان یک منطقه جرم‌خیز، در سطح جهانی بهبود بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بافت فرسوده و املاک رو به فروپاشی گرفتار فقر و جنایت پاریس تنها در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری ورزشگاه دو فرانس، مرکز درخشان بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ قرار دارد؛ این منطقه به‌حدی به ورزشگاه نزدیک است که ساکنان می‌توانند تنها از پنجره خانه‌های خود به تماشای سیل تماشاگران و ورزشکاران بپردازند و صدای آن‌ها را به وضوح بشنوند.

در واقع بازی‌های المپیک پاریس در منطقه‌ای برگزار می‌شود که به کمک یک جاده کمربندی پایتخت فرانسه را از فقیرترین و بدنام‌ترین حومه‌های آن جدا کرده است. بخش پرجمعیت فقیرنشین در شمال پاریس میزبان چهار مکان بزرگ برای بازی‌ها، دهکده ورزشکاران و سایر مکان‌های کلیدی المپیک است. یک‌سوم از ۱.۶ میلیون نفر ساکن این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از آنجا که برگزاری بازی‌های المپیک به‌شدت به بازسازی منطقه‌ای محل بازی‌ها متکی است، فرانسه امید دارد پس از بازی‌ها، تصویر این بخش از شهر به‌عنوان مجموعه‌ای متروکه و مملو از جرم و جنایت شاهد بهبود قابل‌توجهی باشد.

تأثیر المپیک بر فقیرنشین‌ترین منطقه پاریس

نقش بازی‌های المپیک بر بخش فقیرنشین پاریس

پس از شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۲، زمانی که هواداران فوتبال در راه رفتن به ورزشگاه دو فرانس مورد حمله و سرقت قرار گرفتند، شهرت این منطقه در سطح جهانی رسانه‌ای شد، با این حال بازی‌های المپیک می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

شهردار این منطقه نیز به امید تغییر شرایط برای حداقل قسمتی از منطقه که بخشی از دهکده ورزشکاران در آن ساخته شده است، به خرید ۷ هزار بلیت، تقریباً یک بلیت برای هر ساکن پرداخته است تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ را به یک بازی مردمی تبدیل کند. منطقه یادشده به دلیل کارهای ساختمانی برای بازی‌های المپیک زیر و رو شده، اما شهردار مصمم است که منطقه شهری وی حداکثر سود را از بازی‌ها ببرد.

در واقع بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بخشی از یک فشار طولانی‌مدت برای وارد کردن این بخش از پاریس به قلب ماجرا است که با تصمیم نمادین برای ساخت ورزشگاه دو فرانس در آنجا برای جام جهانی ۱۹۹۸ آغاز شد. این محله این روزها شاهد حضور داربست‌ها و جرثقیل‌هایی است که در حال ایجاد محله‌های جدیدی هستند.

قیمت بالای ملک در پاریس و گسترش سیستم مترو به این بخش از شهر در طول یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی اروپا، این بخش را برای توسعه‌دهندگان جذاب کرده است. با این وجود بخش دیگر این منطقه تا این اندازه خوش‌شانس نخواهد بود که از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس سهمی داشته باشد که دلیل این امر محدودیت‌های جاده‌های المپیک است. با این حال شهردار منطقه امیدوار است بتواند به کمک نهاد ایالتی مسئول ارائه پروژه‌های المپیک، راهی برای باقی ماندن شغل‌های ایجادشده برای المپیک ۲۰۲۴ در محله خود پیدا کند و بافت بسیار فرسوده تحت مدیریت خود را توسعه دهد.

تأثیر المپیک بر فقیرنشین‌ترین منطقه پاریس

بخش بزرگی از بودجه ساختمانی ۴.۵ میلیارد یورویی اختصاص‌یافته به بازی‌ها، در حال ایجاد تغییرات در این منطقه است، بنابراین بخش فقیرنشین پاریس حدود ۸۰ درصد از ۱.۷ میلیارد یورو پول عمومی اختصاص‌یافته به این بخش را از آن خود می‌کند. تعیین کمیت سرمایه‌گذاری خصوصی دشوارتر است، اما مبلغ آن نمی‌تواند کمتر از بخش عمومی باشد.

آینده دهکده المپیک پاریس

دهکده المپیک، بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی بازی‌های المپیک و به خودی‌خود یک محله جدید بوم‌گردی است که میزبان ۱۴ هزار و ۲۵۰ ورزشکار و تیم‌های پشتیبانی آن‌ها، همچنین ۶ هزار ورزشکار پارالمپیک خواهد بود؛ این بنا که روی یک منطقه صنعتی سابق در امتداد رودخانه سن ساخته شده، از نظر معماری متنوع است و بسیاری از ساختمان‌های آن مشرف به رودخانه است. تمام انرژی ساختمان‌های دهکده از پمپ‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

پس از پایان بازی‌های پارالمپیک، این دهکده به محله‌ای ترکیبی از آپارتمان‌ها و ادارات تبدیل می‌شود و در وهله نخست میزبان بیش از ۶ هزار ساکن جدید خواهد بود. تنها یک‌سوم از ۲۸۰۰ آپارتمان این دهکده در بازار آزاد فروخته خواهد شد.

توسعه‌دهندگان این دهکده اطمینان داده‌اند که به نیازهای مسکن محلی پاسخ خواهند داد، بنابراین ۲۵ تا ۴۰ درصد از آپارتمان‌ها، بسته به سه شهرداری که دهکده در آن قرار دارد، به مسکن اجتماعی اختصاص خواهند یافت و باقی‌مانده آن‌ها با اجاره‌بهای مقرون‌به‌صرفه به نهادهای مسکن نیمه‌دولتی واگذار خواهند شد.

چشم‌نوازترین بخش دهکده، مرکز آبی المپیک است؛ یک بنای چوبی مواج تماشایی در مقابل ورزشگاه دو فرانس که در آن برندگان مدال‌های غواصی، واترپلو و شنای نمایشی مشخص می‌شوند، بنابراین بخش فقیرنشین پاریس پس از بازی‌ها دارای یک استخر خواهد بود. استخر اصلی المپیک قرار است پس از بازی‌ها برچیده، به دو قسمت تقسیم و یک استخر تمرینی جدید به آن اضافه شود که برگزارکنندگان به پرداخت هزینه آن متعهد شده‌اند.

تأثیر المپیک بر فقیرنشین‌ترین منطقه پاریس

توسعه بخش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

دگرگونی دیگری که پس از برگزاری بازی‌ها در این بخش از پاریس شاهد آن خواهیم بود، از طریق مجموعه‌ای از پل‌های عابر پیاده جدید رخ می‌دهد. این پل‌ها مناطقی را به هم متصل می‌کنند که مدت‌ها است توسط شریان‌های جاده‌ای و راه‌آهنی اصلی تقسیم شده‌اند. در نزدیکی املاک منطقه، یک پل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ساخته خواهد شد که جایگزین یک پل جاده‌ای چرخشی قدیمی و یک گذرگاه عابر پیاده شیب‌دار است و امتیاز واقعی برای منطقه محسوب می‌شود. بازی‌ها المپیک به تکمیل این پل‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده سرعت بخشید و دوسوم هزینه ۱۰.۵ میلیون یورویی آن را به خود اختصاص داد.

با این حال پس از بازی‌ها سطح بیکاری چندان تغییری نخواهد داشت، زیرا طبق برآوردهای رسمی، در حالی که حدود ۱۸۰ هزار نفر در بازی‌ها کار خواهند کرد، اکثر آن‌ها با قراردادهای کوتاه‌مدت مشغول به کار خواهند بود که پس از پایان المپیک دوباره بیکار می‌شوند.

دستاوردی فراتر از اقتصاد و بافت شهری

یکی از بزرگ‌ترین میراث المپیک ۲۰۲۴ برای پاریس، فراتر از دستاوردهای اقتصادی و زیرساختی، تغییر دیدگاه‌ها نسبت به بخش جرم‌خیز آن است که نام آن با فروش موادمخدر، سرقت و انواع جنایات گره خورده است. این منطقه امیدوار است پس از برگزاری بازی‌ها فصل جدیدی از تاریخ خود را بنویسد و چهره‌ای نو از خود را در ذهن‌ها ثبت کند.

تأثیر المپیک بر فقیرنشین‌ترین منطقه پاریس

کد خبر 748847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.