کم‌خوابی چگونه باعث افزایش وزن می‌‎شود؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کم خوابی باعث می‌شود افراد ترغیب شوند میزان بیشتری غذا مصرف کنند که منجر به افزایش وزن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای کاهش و حفظ وزن در محدوده مناسب، نه تنها باید از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و فعالیت بدنی داشته باشید، بلکه باید خواب با کیفیت و کافی نیز داشته باشید. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خواب ضعیف می‌تواند باعث افزایش وزن شود. زمانی که افراد کمبود خواب دارند، وسوسه می‌‎شوند که قهوه بیشتری بنوشند، فعالیت بدنی نداشته باشند و غذاهای آماده یا بسته‌بندی شده مصرف کنند.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی Clinical Nutrition نشان می‌‎دهد افرادی که کمبود خواب دارند از وعده‌های غذایی آخر شب بیشتری استفاده می‌کنند و به احتمال زیاد نیز از غذاهای پرکربوهیدرات مصرف می‌کنند. پژوهش دیگری که در دانشگاه شیکاگو انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که کمبود خواب داشتند، میان وعده‌هایی با چربی دو برابر بیشتر از افرادی که حداقل هشت ساعت می‌خوابیدند، مصرف می‌کردند.

نتایج مطالعه دیگری نیز حاکی از این است که کم خوابی باعث می‌شود افراد ترغیب شوند میزان بیشتری غذا مصرف کنند که منجر به افزایش وزن می‌‎شود. علاوه بر این، بررسی ۱۸ مطالعه نشان می‌دهد که کمبود خواب باعث افزایش میل افراد به مصرف غذاهای پرکالری و پر کربوهیدرات می‌‎شود و وزن را افزایش می‌دهد.

به گفته متخصصان، خواب بسیار کم باعث افزایش هورمون استرس کورتیزول می‏‌شود، بنابراین کم‌خوابی میزان استرس و اضطراب افراد را افزایش می‌دهد. همچنین، داشتن خواب ناکافی فقط در عرض چهار روز، می‌تواند توانایی بدن برای پردازش انسولین را دچار اختلال کند. در این شرایط حساسیت به انسولین می‌تواند بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، زمانی که بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد، در پردازش چربی‌ها از جریان خون با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت منجر به ذخیره آن‌ها در بدن و افزایش وزن می‌شود.

کد خبر 677754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.