لیگ حرفه‌ای عربستان؛ لیگ بازنشسته‌ها یا تهدیدی برای اروپا؟

برای مدیرانی که پشت پرده تلاش خیره‌کننده‌ای دارند تا لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی را به یکی از بهترین لیگ‌های جهان تبدیل کنند، پول عنصر مهمی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی کریستیانو رونالدو ادعا کرد که لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی «در سال‌های آینده» به یک لیگ بزرگ تبدیل خواهد شد، واکنش‌های آشکار این بود: «این فقط حرف رونالدو است و آیا این‌گونه نیست؟» کریستیانو برای بازی در النصر دستمزد بسیار خوبی می‌گیرد، او همچنین به عنوان سفیر عربستان مشغول فعالیت است‌.

دست او در این زمینه، در واقع برای صحبت در مورد بعضی از چالش‌های پیش روی بازی عربستان سعودی، به‌ویژه مسائل زیرساختی آن، به‌طرز تحسین‌آمیزی باز بوده است. اما رونالدو همچنان قصد دارد تا طرز تفکرها را به خصوص در اروپا از لیگ حرفه‌ای عربستان تغییر دهد.

او در ماه مارس به خبرنگاران گفت: "فکر می‌کنم شما باید به شکل دیگری به این قضیه نگاه کنید. من قصد ندارم بگویم که لیگ عربستان فوق‌العاده است، اما بد هم نیست" اما آیا وقتی رونالدو می‌گوید که لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان به زودی در بین پنج لیگ برتر جهان قرار می‌گیرد، راست می‌گوید؟

مطمئناً پتانسیل زیادی در آنجا وجود دارد، زیرا پول فراوان است. به‌تازگی کریم بنزما، هم‌تیمی سابق کریستیانو در رئال مادرید، به رونالدو در عربستان سعودی پیوسته است. مقاومت در برابر پیشنهاد آن همه پول دشوار است.

اما آیا لیگ حرفه‌ای عربستان چیزی غیر از یک مکان فوق‌العاده لاکچری همراه با پول کلان را برای ستاره‌های پا به سن گذاشته ثابت خواهد کرد؟ آیا عربستان واقعاً می‌تواند بازیکنان جوان را در اوج دوران فوتبالشان جذب کند؟ رسانه GOAL همه موارد زیر را بررسی می‌کند:

ضربه لیونل مسی

لیونل مسی پس از پیوستن به اینترمیامی تاکید کرد که به دلایل خانوادگی پیشنهاد الهلال را رد کرده است. او در مصاحبه با موندو دپورتیوو توضیح داد: «اگر مسئله پول بود، به عربستان سعودی یا جاهای دیگر می‌رفتم.» مسی به وضوح احساس می‌کرد که همسر و فرزندانش راحت‌تر در میامی ساکن می‌شوند، شهری که جمعیت زیادی اسپانیایی تبار دارد. با این حال، بی‌اعتنایی او به پیشنهاد عربستان، به طور غیرقابل انکاری یک شکست بزرگ برای لیگ برتر عربستان بود. حضور رونالدو و مسی در یک لیگ، می‌تواند یک اتفاق فوق‌العاده باشد. حتی قرار گرفتن آنها در مقابل یکدیگر در یک بازی دوستانه بلافاصله پس از امضای قرارداد رونالدو با النصر، شور و شوق زیادی به پا کرد. فوتبال مسی ممکن است رو به پایان باشد، اما او با نمایش‌های منطقی‌اش در قطر ثابت کرد، هنوز هم یک جادوگر است، جادوگری که هواداران برای دیدن بازی‌اش در آمریکا لحظه شماری می‌کنند. مسی پس از رد کردن پیشنهاد هنگفت عربستان، یک نکته مهم را ثابت کرد، اینکه همه فوتبالیست‌ها تحت تأثیر پول هنگفت سعودی‌ها قرار نخواهند گرفت‌. نگرانی‌های دیگری نیز وجود خواهد داشت که بعضی از آنها مربوط به صحنه اجتماعی و قوانین محلی مربوط خواهد بود. با این حال، ستاره‌هایی مانند بنزما، به دلایل مذهبی به عربستان سعودی کشیده خواهند شد. او پس از امضای قرارداد با الاتحاد، گفت: "من مسلمان هستم و اینجا یک کشور مسلمان است." مانع بزرگ‌تر برای جذب بازیکنان برتر، استاندارد و اعتبار لیگ حرفه‌ای سعودی‌ها خواهد بود.

لیگ حرفه‌ای عربستان؛ لیگ بازنشسته‌ها یا تهدیدی برای اروپا؟

لیگ بازنشسته‌ها؟

رونالدو، بنزما، مسی، انگولو کانته، لوکا مودریچ، نیمار و پیر امریک اوبامیانگ، همه اهداف نقل و انتقالات گذشته و حال عربستان سعودی هستند که وجوه مشترکی دارند. همه آنها در دهه ۳۰ سالگی هستند و دوران اوج خود را گذرانده‌اند، البته این موضوع قابل درک است. فوتبال به شدت "یورو محور" شده است و لیگ‌هایی مانند لوشامپیونا، سری‌آ و بوندس‌لیگا، در عمل به لیگ‌های تغذیه‌کننده لیگ برتر از لحاظ بازیکن، تبدیل شده‌اند.

تمام پول موجود، امروزه در انگلیس متمرکز شده است و فقط چند باشگاه فوق‌العاده در سراسر قاره اروپا حضور دارند، بنابراین همانطور که MLS در طول سال‌ها کشف کرده است، وسوسه کردن بازیکنان بزرگ برای خارح شدن از اروپا، دشوار است. بدیهی است که لیونل مسی یک مورد خاص است، اما این‌طور نیست که ما ناگهان شاهد بازیکنانی در اواسط دهه ۲۰ باشیم که مثلاً هفت بار برنده توپ طلا شده‌اند و به ایالات متحده می‌آیند. با این حال، آنچه که ما باید همچنان شاهد آن باشیم، جریان ثابتی از ستاره‌های آمریکای جنوبی است که به MLS سرازیر می‌شوند. سطح لیگ MLS در حال بهبود است، که برای ستاره‌های فوتبال آمریکایی نیز بسیار سودمند خواهد بود.

آیا عربستان راضی خواهد بود که چنین اتفاقی در لیگ حرفه‌ای بیفتد؟ یکی از منابع به France24 گفته است که هدف النصر پس از فرود رونالدو، ایجاد "تیمی کهکشانی‌" نیست. بگذارید این طور بگوییم، اگر سری‌آ علی‌رغم عملکرد چشمگیر تیم‌هایش در اروپا طی این فصل، در تلاش است تا اعتبار خود را به عنوان لیگی که افراد بزرگ برای کسب قهرمانی به آنجا می‌روند، بازیابی کند، رخ دادن این اتفاق در لیگ حرفه‌ای عربستان سخت است، اما با وجود ستاره‌های پرشمار، به‌طور قطع لیگ سعودی‌ها جذاب خواهد بود.

لیگ حرفه‌ای عربستان؛ لیگ بازنشسته‌ها یا تهدیدی برای اروپا؟

"نقض گسترده قوانین قراردادی"

بدیهی است که بازیکنان مطرحی که با پیوستن به باشگاه‌های لیگ عربستان موافقت می‌کنند، حقوق خوبی دریافت می‌کنند و هیچ مشکلی در رابطه با حقوق نخواهند داشت. به هر حال، احتمال شکایت علنی رونالدو از پرداخت نشدن به موقع دستمزدش، فاجعه‌ای برای سعودی‌ها در پی خواهد داشت. با این حال، باید دید با توجه به اینکه کمیته FIFPRO که نماینده فوتبالیست‌های حرفه‌ای در سراسر جهان است و پیش‌تر به اعضای خود نسبت به امضای قرارداد با باشگاه‌های عربستان سعودی "به دلیل نقض قراردادهای سیستماتیک و گسترده" هشدار داده بود، چگونه با این قضیه برخورد می‌کند. این سازمان ادعا کرده است که "پرداخت نشدن حقوق مشکلی تکراری برای بازیکنان لیگ‌های الجزایر، چین و عربستان سعودی است" که ذکر نام چین در این لیست، عجیب و جالب است.

لیگ حرفه‌ای عربستان؛ لیگ بازنشسته‌ها یا تهدیدی برای اروپا؟

مقایسه عربستان با سوپر لیگ چین

مدت زیادی نگذشته است که سوپرلیگ چین با کشاندن ستاره‌های بزرگ با قراردادهای هنگفت به آسیا، حرکتی شبیه به لیگ حرفه‌ای عربستان را انجام می‌داد. برخی ستاره‌هایی که راهی چین شدند، از بهترین‌های گذشته بودند، بازیکنان بسیار بزرگی راهی چین شدند، از جمله مهم‌ترین آنها، اسکار، بازیکن ملی‌پوش برزیلی بود که در ۲۵ سالگی از چلسی راهی بندر شانگهای شد. آنتونیو کونته، سرمربی وقت آبی‌ها به خبرنگاران گفت: "رفتن به فوتبال چین‌، برای همه یک خطر است." نه تنها برای چلسی، بلکه برای تمام تیم‌های دنیا، چون آن‌ها پول زیادی دارند.»

با این حال، حباب این حرکت بزرگ، خیلی زود ترکید. اسکار ممکن است هنوز در چین باشد، اما بیشتر ستاره‌هایی که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ وارد فوتبال این کشور شدند، مدت‌ها است که از آنجا رفته‌اند. دولتی که در ابتدا تمام ایده خود را پشت سر طرح "حرفه‌ای کردن" لیگ قرار داده بود، این پروژه را زمین گذاشت، به‌ویژه به این دلیل که این تصور وجود داشت که ستاره‌های خارجی، فقط برای پول به چین می‌آیند. همانطور که کارلوس توز گفته بود، حضور ستاره‌های اروپایی، در واقع مانع پیشرفت بازیکنان داخلی بود.

وجود مالیات سنگین در چین، روی قراردادهای ستاره‌ها تأثیر می‌گذاشت و باعث شد که مهاجرت به چین جذابیت کمتری داشته باشد، درحالی که بحران مالی ناشی از بیماری‌های همه‌گیر و «ضرر کردن شرکت‌ها» باعث شد که بیشتر شرکت‌ها علاقه خود برای ادامه سرمایه‌گذاری در سوپر لیگ چین را از دست بدهند.

لیگ حرفه‌ای عربستان؛ لیگ بازنشسته‌ها یا تهدیدی برای اروپا؟

"یک نیروگاه سرمایه‌گذاری جهانی"

بنابراین لیگ حرفه‌ای عربستان نیز می‌تواند سرنوشتی مشابه چین را تجربه کند. پول نفت، یک منبع دائمی نیست و در نهایت تمام خواهد شد، علاوه بر این، همانطور که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ ذکر شده است، عربستان سعودی قصد دارد جریان‌های درآمدی خود را گسترده و متنوع کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پیامی نوشت: "ما برای نیازهای خود تنها به نفت وابسته نیستیم. "طلا، فسفات، اورانیوم و بسیاری از مواد معدنی ارزشمند دیگر در زیر زمین‌های ما یافت می‌شود، اما ثروت واقعی ما، در جاه‌طلبی مردممان و پتانسیل نسل جوان نهفته است. آنها افتخار ملت و معماران آینده عربستان هستند"، آنها همچنین طرفدار پرشور فوتبال هستند.

به گفته سعد علازیز، مدیرعامل موقت لیگ حرفه‌ای، "۸۰ درصد از مردم یا فوتبال بازی می‌کنند یا این ورزش زیبا را دنبال می‌کنند." عربستان سعودی، می‌خواهد خود را به عنوان یک لیگ مهم در فوتبال تثبیت کند، زیرا ورزش، یکی از ستون‌های اصلی انگیزه آن‌ها "برای تبدیل شدن به یک کشور در زمینه سرمایه‌گذاری جهانی" است.

درحال حاضر اقداماتی توسط عربستان برای کسب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ انجام شده است. بن سلمان هم جام‌جهانی قطر، در کنار جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نشسته بود، درحالی که رسانه گاردین ماه گذشته گزارش داد، عربستان سعودی مذاکرات خود را برای حمایت مالی از سوپرلیگ جدید آفریقا، با کنفدراسیون فوتبال این کشور (CAF) آغاز کرده است.

کد خبر 668710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.