آشنایی با Active Directory و نحوه هماهنگ‌سازی آن با CRM
آشنایی با اکتیو دایرکتوری

دایرکتوری یک ساختار سلسله مراتبی است که اطلاعات مربوط به اشیاء موجود در شبکه را ذخیره می‌کند و از یک ساختار ذخیره سازی داده به عنوان مبنایی برای سازماندهی منطقی اطلاعات استفاده می‌کند.

این ذخیره داده حاوی اطلاعاتی درباره اشیاء اکتیو دایرکتوری است و این اشیاء معمولاً منابع مشترک مانند سرورها، چاپگرها، حساب‌های کاربر شبکه و رایانه در یک سازمان هستند.

یک سیستم دایرکتوری روش‌هایی را برای دسته‌بندی مستقیم اطلاعات ارائه می‌دهد و این داده‌ها را برای کاربران و ادمین‌ها در دسترس قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اکتیو دایرکتوری اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری مانند نام، رمز عبور، شماره تلفن و غیره را ذخیره می‌کند و به کاربران مجاز در همان شبکه امکان دسترسی به این اطلاعات را می‌دهد. این سیستم اطلاعات مربوط به اشیاء موجود در شبکه را ذخیره می‌کند و یافتن و استفاده از این اطلاعات را برای مدیران و کاربران آسان می‌کند.

سازمان‌ها از Active Directory برای هویت یکپارچه و قابلیت‌های مدیریت دسترسی آن استفاده می‌کنند. اکتیو دایرکتوری به‌طور ساده مشخص می‌کند که هر کاربر با استفاده از چه دستگاهی و در چه دامنه‌ای باید به چه فعالیتی بپردازد.

Active Directory برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد و بر روی ویندوز سرور اجرا شد. مایکروسافت AD را برای دسترسی ایمن به شبکه‌های شرکتی توسعه داد. Active Directory اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری، اشیاء رایانه، گروه‌ها، خط مشی‌ها و سایر منابع موجود در شبکه را ذخیره می‌کند. همچنین راه‌حل کارآمدی را برای مدیران ارائه می‌دهد که از طریق آن بتوانند تنظیمات امنیتی زیرساخت IT سازمان خود را مدیریت کنند.

مدیران به‌راحتی می‌توانند کنترل کنند که چه کسی به چه منابعی در شبکه دسترسی داشته باشد و چه کسی نداشته باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند فرآیندهای خودکار را برای مدیریت مجوزهای کاربر و رایانه در چندین سیستم، به‌راحتی تنظیم کنند. از سال 2000، AD به عنوان یک برند پوششی برای مجموعه گسترده‌ای از خدمات مایکروسافت تبدیل شده است.

چگونه اطلاعات در اکتیو دایرکتوری ذخیره می‌شوند؟

داده‌ها در Active Directory به عنوان آبجکت یا اشیا ذخیره می‌شوند و بر اساس نام و ویژگی‌ها سازماندهی می‌شوند. به گروهی از اشیا که پایگاه داده اکتیو دایرکتوری یکسانی دارند، دامنه گفته می‌شود. یک یا چند دامنه با یک طرح و پیکربندی مشترک، چیزی را تشکیل می‌دهند که به عنوان درخت شناخته می‌شود. لایه بالای ساختار، یک جنگل است که از گروهی از درختان تشکیل شده است. یک جنگل مرز امنیتی AD را تشکیل می‌دهد.

مزایای استفاده از اکتیو دایرکتوری

مزایای استفاده از اکتیو دایرکتوری چیست؟

مزیت اصلی استفاده از Active Directory این است که امکان ایجاد و مدیریت متمرکز حساب‌های کاربری را فراهم می‌کند. علاوه بر این، سیستم عامل ویندوز به گونه ای طراحی شده است که کاربران یا گروه‌ها بتوانند به منابع مختلف دسترسی داشته باشند. این بدان معنی است که یک حساب کاربری AD می‌تواند به منابع موجود در چندین رایانه دسترسی داشته باشد. یکی دیگر از مزایای این ساختار این است که می‌تواند سیاست‌های گروهی را برای کاربران و رایانه‌های متصل به دامنه اعمال کند.

بیشتر بخوانید : نرم افزار سی ار ام چیست؟ در این مقاله می‌توانید به طور کامل با این ابزار و مزایای استفاده از آن آشنا شوید.

سیاست‌های گروه اساسا مجموعه ای از تنظیمات خط مشی هستند. به عنوان مثال، سیاست‌های کاربر معمولاً برای تعریف طول رمز عبور و الزامات امنیتی استفاده می‌شود. خط ‌مشی‌های گروهی در سطح رایانه می‌توانند برای اعمال استفاده از ویژگی‌های امنیتی مانند AppLocker یا فایروال ویندوز استفاده شوند. AD همچنین می‌تواند به گونه‌ای پیکربندی شود که به بهبود عملکرد شبکه کمک کند، به‌خصوص در رابطه با احراز هویت. برای مثال، سازمان‌هایی که دارای چندین دفتر هستند، می‌توانند از مفهوم سایت‌ها برای ساخت یک توپولوژی اکتیو دایرکتوری استفاده کنند. (مانند داشتن یک سایت اکتیو دایرکتوری متفاوت برای هر دفتر).

هماهنگی سی ار ام و اکتیو دایرکتوری

ادغام بین CRM و AD این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تمام حساب‌های کاربری (کارمندان، فروشندگان، مشتریان و...) موجود و داخلی را در یک مکان مدیریت کنید و دسترسی به نرم افزار سی ار ام را با Active Directory کنترل کنید. پس از یکپارچه‌سازی، بدون نیاز به به‌خاطر سپردن گذرواژه‌های مختلف برای هر دو سیستم که دارای دستورالعمل‌های رمز عبور متمایز هستند، ورود کاربران سی ار ام آسان می‌شود. به بیان ساده، ادغام دو سیستم، دسترسی مورد نیاز کاربران شرکت شما را بدون تأخیر یا مداخله دستی بخش فناوری اطلاعات فراهم می‌کند.

هنگامی که یک کاربر سیستم ویندوز به سامانه CRM متصل می‌شود، می‌تواند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود بدون نیاز به ورود به نرم افزار CRM، مستقیماً از طریق اتصال دو شبکه به سامانه وارد شود. این اتصال برای اتصال به شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار CRM اوج، با اتصال به اکتیو دایرکتوری، این امکان را به کاربران می‌دهد که پس از ورود به ویندوز، بدون نیاز به ورود مجدد، با همان نام کاربری و رمز عبور، به نرم‌افزار CRM متصل شوند. این رویکرد منجر به هماهنگی کامل بین ویندوز و سیستم CRM می‌شود و در عین حال، امنیت سیستم را حفظ می‌کند. با استفاده از این روش، کاربران قادر خواهند بود با صرفه‌جویی در زمان به سیستم سی ار ام دسترسی داشته باشند.

کد خبر 667661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.