۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
جاهای دیدنی شیراز در شب

برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز در شب کجا بریم؟ شبگردی در شیراز و باغ های زیبای شیراز در شب را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شیراز پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان است که شب‌های آن همچون روزهایش پر از شور و نشاط است. جاهای دیدنی شیراز در شب حال و هوای خاصی دارند، به همین دلیل بسیاری از افراد که به این شهر هزار رنگ سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند شب را برای گردش در این مکان‌ها انتخاب کنند. اگر می‌خواهید ضمن شبگردی در شیراز، روزهای پرانرژی و خوبی نیز داشته باشید و اقامتی به یاد ماندنی را در این شهر تجربه کنید، سری به ایران هتل آنلاین بزنید و از میان هتل های شیراز بهترین هتل را با قیمت مناسب برای خود رزرو کنید.

بازدید از جاهای دیدنی شیراز در شب یکی از تفریحات محبوب میان ساکنین شهر و مسافران است. در این شهر زیبا جاذبه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در شب‌های خوش آب و هوای شیراز از آن‌ها دیدن کنید.

جاهای دیدنی شیراز به قدری متنوع و دیدنی هستند که اگر بخواهیم در مورد هر کدام از آنها حتی به اختصار صحبت کنیم باید ساعت‌ها در مورد هر یک از آنها بنویسم و توصیف کنیم.

ارگ کریم خان زند

یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی شیراز که بازدید از آن چه در روز و چه در شب حس غرور و افتخار را در شما بیدار می‌کند، ارگ کریم خان است. این ارگ تاریخی یادگاری از وکیل‌الرعایا، کریم خان زند به حساب می‌آید که در سال 1180 هجری قمری بنا شده است. ارگ کریم خان مقر فرمانروایی این حاکم مردمی بود که پس از او در دوران مختلف کاربردهای مختلفی داشت.

پادشاهان قاجار در دوره‌های بعدی دخل و تصرف‌هایی در این ارگ انجام دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به از بین بردن نقاشی‌های زندیه و ساخت سلسله عمارتی در حیاط مرکزی ارگ اشاره کرد که هیچ تناسبی با معماری بنا نداشت. سپس این جاذبه گردشگری در دوران پهلوی به عنوان زندان شهربانی مورد استفاده قرار گرفت و در این دوره نیز آسیب‌هایی به آن وارد شد. در نهایت ارگ کریم خان در سال 1350 به اداره فرهنگ و هنر شیراز واگذار شد و در سال 1351 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این بنا از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی شیراز در شب است که به دلیل نورپردازی‌های زیبا همچون نگینی در دل شب می‌درخشد. شب‌ها اطراف این مکان دیدنی پر از توریست و مسافر می‌شود که در حوالی آن به گردش و شبگردی می‌پردازند.

جاهای دیدنی شیراز در شب

دروازه قرآن

یکی از آداب سفر که بسیاری از ما ایرانیان هنگام خارج شدن از خانه آن را به جا می‌آوریم، رد شدن از زیر قرآن است. دروازه قرآن نیز با چنین هدفی توسط حاکم وقت شیراز ساخته شد تا مسافران با عبور از زیر قرآن به سلامت به مقصد خود برسند. این بنای تاریخی در ورودی شهر و بلوار امام رضا (ع) واقع شده که در شب با نورپردازی‌های رنگارنگ جلوه بیشتری پیدا می‌کند. دروازه قرآن را می‌توان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در شب دانست که از زمان عضدالدوله دیلمی تا به امروز هنوز در جای خود استوار است.

باغ ارم

ارم یکی از زیباترین مکان های دیدنی شیراز در شب است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ همچون سایر باغ‌های ایرانی با دیوارهای بلند حصار شده و جوی آبی در میانه آن جاری است. همچنین یک عمارت تماشایی در مرکز باغ ارم دیده می‌شود که معماری جذاب و هنرمندانه آن برایتان جالب خواهد بود. محوطه باغ ارم نیز با درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ تزئین شده که لذت گشت و گذار در باغ را بیش از پیش می‌کند.

از نکات قابل‌توجه درباره این باغ حضور بلندترین درخت سرو شیراز در آن است. برای رسیدن به باغ ارم شما باید ابتدا به بلوار چمران و پس از آن به میدان دانشجو بروید. سپس به سمت چپ تغییر جهت دهید و به میدان و خیابان ارم بروید تا به باغ برسید. این باغ در 6 ماه اول سال تا ساعت 8 و نیم شب و در نیمه دوم تا ساعت 6 عصر باز است و شما می‌توانید جلال و عظمت آن را در ساعات اولیه شب تماشا کنید.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام یکی از باغ های زیبای شیراز در شب است که در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. این باغ همزمان با حکومت ناصرالدین شاه توسط یکی از افراد سرشناس شیراز به نام علی محمد خان قوام ساخته شده و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. بنایی که در باغ نارنجستان قوام قرار دارد توسط جمعی از هنرمندان و معماران شیرازی ساخته شده و در جای جای آن هنرهایی مانند معرق‌کاری، آینه‌کاری، گچ‌بری، حجاری، منبت‌کاری و... دیده می‌شود.

باغ دلگشا

از دیگر باغ های زیبای شیراز در شب باغ دلگشا است که در خیابان نارنجستان و حوالی سعدیه قرار دارد. پیشینه احداث این باغ زیبا به زمان پیش از اسلام برمی‌گردد. باغ دلگشا در دوران مختلف ماجراهای زیادی را از سر گذرانده و بین افرادی زیادی دست به دست شده است. بازدید از این باغ مخصوصا در شب‌های بهاری شیراز صفای خاصی دارد و شما را به دل تاریخ می‌برد. ترکیب تصاویر زیبا و عمارت باشکوه باغ دلگشا با هوای مطبوع و عطر بهارنارنج معجونی است افسانه‌ای که در کمتر جایی خواهید دید.

جاهای دیدنی شیراز در شب

بلوار چمران

بلوار چمران یکی از بهترین محله‌ها و جاهای دیدنی شیراز در شب است که از فلکه دانشجو تا معالی‌آباد را در بر می‌گیرد. شبگردی در شیراز و قدم زدن در این مسیر طولانی حس و حال خوبی دارد که شبتان را می‌سازد. همچنین بسیاری از امکانات تفریحی شیراز در این بلوار قرار گرفته‌اند که می‌توانید به آسانی خود را به آن‌ها برسانید.

حافظیه

اگر هنوز هم سوال «شب شیراز کجا بریم؟» در سرتان تکرار می‌شود، پیشنهادی عالی برایتان داریم. یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در شب حافظیه، آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ است که شور و حال خاصی دارد. این جاذبه گردشگری در 6 ماه اول سال تا ساعت 9 شب باز است و علاوه بر فضای داخلی آن که بسیار دل‌انگیز است، محوطه بیرونی آن نیز همچون شهر فرنگ پر از رنگ و صدا و شعر و موسیقی است.

حافظیه از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز در شب است. شما می‌توانید در هوایی ملایم به دیدن حضرت حافظ بروید و تفالی بر دیوان او بزنید و از فضای دلنشین و دلچسب آن نهایت لذت را ببرید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یکی از شاعران معروف ایرانی است که در سال 689 هجری قمری در کرمان متولد شد و سپس برای تحصیل و تذهیب از شهر و کشورهای مختلف سردرآورد. او پس از سفر به مصر، شام، عراق، حجاز، بیت‌المقدس و بغداد به ایران بازگشت و به شیراز رفت. خواجوی کرمانی سرانجام در سال 752 هجری قمری در شیراز از دنیا رفت و در دامنه کوه صبوی به خاک سپرده شد. مقبره این ادیب ایرانی در سال 1315 توسط اداره فرهنگ استان فارس بنا شد. آرامگاه خواجوی کرمانی یکی دیگر از مکان های دیدنی شیراز در شب است که در هر ساعتی از شبانه‌روز امکان بازدید از آن وجود دارد.

شاهچراغ

شاهچراغ حرم مطهر احمد بن موسی برادر گرامی امام رضا (ع) و فرزند موسی کاظم است. این جاذبه مذهبی یکی از دنج‌ترین جاهای دیدنی شیراز در شب است که می‌توانید در آن با خدای خود راز و نیاز کنید و در مکانی معنوی فکرتان را از دغدغه‌های زندگی رها کنید. شاهچراغ در میدان احمدی، خیابان 9 دی قرار دارد و در آن علاوه بر حرم مطهر، امکاناتی همچون موزه، کتابخانه، مخابرات، دفتر پست و پاسگاه انتظامی برای رفاه حال مسافران تدارک دیده شده است.

جاهای دیدنی شیراز در شب

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در سال‌های 1310 تا 1315 توسط یکی از تجار بزرگ کازرونی به نام عبدالصاحب شاپوری ساخته شده است. معماری این بنا توسط یکی از معروف‌ترین معماران وقت، یعنی استاد ابوالقاسم مهندسی انجام شده که تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. بخشی از عمارت دو طبقه شاپوری این روزها به رستورانی شیک تبدیل شده که تا ساعت 12 شب با انواع غذاها در خدمت مهمانان است. غذا خوردن در این بنای تاریخی با چشم‌اندازی تماشایی، تجربه جالبی است که به یک بار امتحان کردن می‌ارزد.

تفریح در پارک‌های شیراز در شب

اگر اهل هیجان هستید یا می‌خواهید به همراه خانواده تفریحات مفرحی را تجربه کنید، پارک‌های شیراز انتخاب خوبی برایتان هستند. در برخی از آن‌ها امکانات مناسبی در رده‌های سنی مختلف تدارک دیده شده که از کوچک تا بزرگ را سرگرم می‌کند.

لونا پارک شیراز

لونا پارک یکی از مکان های دیدنی شیراز در شب است که هم تجهیزات و امکانات تفریحی خوبی دارد و هم طبیعتی زیبا آن را احاطه کرده است. این پارک معروف در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده و دسترسی به آن آسان است. لونا پارک از نخستین شهربازی‌های ایران است که امکانات پیشرفته تفریحی را به کشور وارد کرده است. چرخ‌وفلک، پینت‌بال، لیزرتگ، قلعه بادی، صندلی پرنده، رنجر و... برخی از امکانات تفریحی این مجموعه است. لونا پارک شیراز از ساعت 3 بعدازظهر تا 12:30 بامداد در خدمت ساکنین شیراز و مسافران است.

پارک کوهپایه

کمی بالاتر از دروازه قرآن یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز قرار گرفته که طرفداران بسیاری دارد. دور تا دور این پارک با غرفه‌های نارنجی رنگ احاطه شده که تصویر جالبی ایجاد کرده است. از جاذبه‌های پارک کوهپایه می‌توان به گهواره دید اشاره کرد که با پله‌نوردی به آن خواهید رسید. زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، بوفه و نمازخانه برخی از امکانات این پارک است.

پارک آزادی شیراز

از دیگر مکان های دیدنی شیراز در شب که 24 ساعته باز است و شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز برای پیک‌نیک و سرگرمی به آنجا بروید، پارک آزادی است. این پارک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های شیراز است که در بلوار آزادی قرار دارد. از امکانات تفریحی پارک آزادی شیراز می‌توان به چرخ‌وفلک، پیست دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری در دریاچه، سینما چند بعدی، اتاق فرار و زمین بازی کودکان اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که استفاده از برخی از این امکانات، تنها در ساعات خاصی امکان‌پذیر است.

ایران لند

ایران لند یک شهربازی مدرن در طبقه سوم مرکز خرید مجتمع خلیج فارس است. این شهربازی تفریحات جذابی برای رده‌های سنتی مختلف تدارک دیده و با بازی‌هایی همچون ترن هوایی، فایرفایتر، گایرولوپ و... به استقبال مهمانان می‌رود.

مجموعه ورزشی کوثر شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز در شب در بلوار فرهنگ‌شهر، مجموعه تفریحی ورزشی کوثر است. این مجموعه دارای امکاناتی پیشرفته و مجهز است که حسابی سرتان را گرم می‌کند. استخر با تفریحات آبی و سرسره‌های پیچ در پیچ، سونا بخار و سونا خشک و جکوزی آب سرد و گرم برخی از امکانات پارک آبی کوثر است.

گشت و گذار در بازارهای سنتی شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز در شب که گشت و گذار در آن‌ها حس و حال خوبی دارد، می‌توان به بازارهای سنتی شهر اشاره کرد. شیراز دو بازار سنتی معروف دارد که در آن هرچه بخواهید پیدا می‌شود. اگر قصد خرید سوغات شیراز را دارید حتما سری به این بازارها بزنید تا با قیمت مناسب یادگاری‌های سنتی یا خوراکی‌های خوشمزه را از آن‌ها تهیه کنید.

بازار وکیل

بازار وکیل یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در شب است که در آن می‌توانید انواع کالاها را بخرید. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، باز هم قدم زدن میان حجره‌های مختلف و تماشای صنایع‌دستی و محصولات رنگارنگ و پر زرق و برق در این بازار لذت خاصی دارد که پیشنهاد می‌کنیم از دستش ندهید. بازار وکیل همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 7:15 صبح تا ساعت 22:15 آماده خدمت‌رسانی به مردم و مسافران است.

جاهای دیدنی شیراز در شب

سرای مشیر

سرای مشیر از دیگر مکان های دیدنی شیراز در شب است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این بازار در خروجی بخش جنوب شرقی بازار وکیل قرار گرفته که از جنوب به اردوبازار وصل می‌شود. از نشانه‌های سرای مشیر می‌توان به بنایی هشتی در مرکز آن، حوضی در وسط حیاط و درختان نارنج اشاره کرد که غرفه‌های مختلف در دور تا دور حیاط جا خوش کرده‌اند.

پاساژ گردی در مراکز خرید مدرن شیراز

علاوه بر بازارهای سنتی، در شیراز چندین مرکز خرید مدرن نیز وجود دارد که شب‌ها تا ساعات خاصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. شبگردی در شیراز و مراکز خرید تجربه جالبی است که نباید از آن غافل شد.

  • مرکز خرید ستاره: ستاره یک مرکز خرید مدرن و شیک در خیابان عفیف‌آباد است که تا ساعت 12 بامداد باز است. در این پاساژ شما می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و کالاهای دیجیتال را که بیشترشان از مناطق آزاد تهیه شده‌اند، با قیمت نسبتا مناسب تهیه کنید.
  • مرکز خرید خلیج فارس: مرکز خرید خلیج فارس شیراز ششمین مرکز خرید بزرگ در جهان است. ساختمان مدرن این مجتمع تجاری با الهام از تخت جمشید ساخته شده و امکانات مختلفی از غرفه‌های متعدد تا شهربازی و سینما را در خود جای داده است.
  • مرکز خرید زیتون: از دیگر جاهای دیدنی شیراز در شب و یکی از مراکز خرید معروف این شهر می‌توان به پاساژ زیتون در چهارراه 15 خرداد اشاره کرد. این مجتمع تجاری معماری بسیار جذابی دارد و دارای 400 فروشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، سینما 3 بعدی، پارکینگ سه طبقه و شهربازی است.
کد خبر 754117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین خواجویی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 1
    ترافیک سنگین شهر دل هر بیننده این مراکز را میزند .
  • جابر IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    خوشاشیراز