تولید میلگرد از ضایعات آهن

میلگرد را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع مقاطع فولادی بدانیم که کاربردهای بسیار زیادی در موقعیت‌های مختلف دارد. حجم زیادی از منابع اولیه صنایع فولادی، صرف ساخت این قطعات می‌شود.

امروزه اقدامات ویژه‌ای برای تولید میلگرد از ضایعات آهن انجام شده که نتایج خوبی هم به دنبال داشته‌اند. همین موضوع باعث شده تا خرید ضایعات آهن و فروش آن‌ها نیز تا حد زیادی رونق پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اهمیت و نحوه تولید میلگرد از قراضه‌های آهنی بپردازیم.

آیا تولید میلگرد از ضایعات آهنی امکان پذیر است؟

در سال‌های گذشته، همواره برای تولید انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و ... از شمش‌های فولادی استفاده می‌شد که از سنگ آهن ساخته شده بودند. امروزه روش جدیدی هم برای تولید این مصالح ساختمانی ارائه شده که مزایای گوناگونی به همراه دارد. در این روش می‌توان از ضایعات آهنی برای ساخت میلگرد استفاده کرد. ضایعات مختلف را در کوره‌های الکتریکی کارخانه‌هایی مانند ذوب آهن اصفهان یا فولاد ذوب کرده و سپس با استفاده از آن‌ها می‌توان انواع مختلف میلگرد را با کیفیت بالا تولید و به بازار ارائه کرد. به همین دلیل قیمت روز ضایعات اصفهان در تعیین قیمت نهایی میلگرد بسیار اهمیت دارد.

اهمیت تولید میلگرد از ضایعات آهن

امروزه ضایعات آهنی سهم ویژه‌ای از انواع زباله‌های تولیدشده توسط بشر را به خود اختصاص می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا اقداماتی برای استفاده مجدد از این ضایعات انجام شود. از آنجایی که میلگرد یکی از کاربردی‌ترین انواع مقاطع فولادی است، ساخت آن نیاز به حجم زیادی از مواد اولیه دارد. بر این اساس استفاده از ضایعات و بازیافت آن‌ها برای تولید میلگرد، تا حد زیادی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تولید میلگرد از ضایعات آهن

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مواد اولیه مصرفی، از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که باعث شده این حوزه اهمیت زیادی پیدا کند و شاهد پیشرفت چشمگیری در آن باشیم. کاربرد زیاد ضایعات آهن برای ساخت انواع قطعات، باعث شده تا قیمت روز ضایعات هم بر روی قیمت میلگرد اثرگذار باشد.

توجیه اقتصادی تولید میلگرد از ضایعات

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این زمینه برای افراد پیش می‌آید، این است که آیا تولید میلگرد از ضایعات، توجیه اقتصادی دارد؟ به صورت کلی در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تولید میلگرد از ضایعات مختلف، توجه اقتصادی مطلوبی به همراه خواهد داشت که کاربران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. از جمله مزایای اقتصادی این روش که برای صنایع مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • قیمت پایین ضایعات آهنی
  • عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت مورد نیاز برای استخراج مواد اولیه
  • حذف فرایند هزینه بر استخراج مواد اولیه از معادن
  • نیاز به فرآوری کمتر و کاهش زمان تولید

همچنین از این طریق می‌توان در مصرف منابع اولیه هم به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی کرد. بر این اساس می‌توانیم ادعا کنیم که استفاده از ضایعات در این فرایند، تا حد زیادی صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت و صنایع و تولیدکننده‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. درصد زیادی از میلگردهای استفاده شده در روند ساخت پروژه‌های ساخت و ساز از ضایعات مختلف تولید شده‌اند.

آیا کیفیت میلگرد تولیدشده از ضایعات مناسب است؟

میلگردهای تولیدشده از این روش هم استحکام و مقاومت مورد نیاز را دارند و شما می‌توانید از آن برای ساخت سازه‌های مختلف و انواع کاربردها، با اطمینان خاطر کامل استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای تولید میلگرد حتما باید از ضایعات درجه یک یا سوپر ویژه استفاده کرد که کیفیت آلیاژ بسیار بالایی دارند و کمترین میزان آسیب را دیده‌اند.

نکات مهم تولید میلگرد از ضایعات

تولید میلگرد از ضایعات آهن

برای اینکه بتوان نتیجه مطلوبی از تولید میلگرد از ضایعات آهنی به دست آورد، لازم است تا به نکات خاصی توجه داشته باشید. بدیهی است که عدم توجه به این نکات کاربردی، نمی‌تواند منجر به تولید میلگرد مستحکم و باکیفیتی بشود. اولین و مهم‌ترین نکته در این راستا، توجه به نوع ضایعات است. به صورت کلی تقسیم‌بندی مختلفی برای انواع ضایعات آهنی در نظر گرفته می‌شود که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ضایعات درجه یک که درصد خلوص آنها بالای 97 درصد است
  • ضایعات درجه دو که درصد خلوص آنها 90 تا 97 درصد است
  • ضایعات آهن درجه دو با درصد خلوص زیر 90 درصد
  • ضایعات آهن ویژه که کمترین میزان آسیب دیدگی و زنگ زدگی را دارند
  • ضایعات سوپر ویژه که معمولا از خطوط تولید به دست می‌آیند و کمترین نیاز را به فرآوری پیدا می‌کنند

برای انتخاب ضایعات کاربردی در ساخت میلگرد، باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که درصد خلوص بیشتری دارند. در این حالت محصول نهایی تولیدشده، کیفیت به مراتب بالاتری خواهد داشت و می‌تواند استحکام مورد نظر شما را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از اصلی‌ترین مقاطع فولادی تولیدشده توسط انواع صنایع فولادی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد در انواع مختلف است. از این رو تولید آن در صنایع فولادی، همواره رونق بسیار بالایی دارد. یکی از روش‌های تولید میلگرد که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با استفاده از ضایعات آهنی است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی این موضوع و توجیه اقتصادی ساخت میلگرد با استفاده از ضایعات پرداختیم.

کد خبر 754060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.