دهکده‌ای که الگوی انرژی سبز در جهان شد

هند در شمال شرقی خود و در کوهپایه‌های هیمالیا، میزبان دهکده‌ای دورافتاده به‌نام هنگ‌بانگ (‌Hengbung) است که به عنوان الگویی برای تولید انرژی کارآمد عمل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه هنگ‌بانگ از نظر جغرافیایی میان کوه‌های متعدد محصور شده و همین ویژگی، دسترسی به جریان‌های مختلف نظیر برق را از فضاهای بیرون برای آن مشکل کرده است، با این حال به‌تازگی مدیران محلی، همین ناهمواری جغرافیایی را به فرصت مهمی برای تأمین انرژی تجدیدپذیر برای مصرف ساکنان تبدیل کرده‌اند و توانسته‌اند هویتی جهانی را برای دهکده به ارمغان بیاورند.

هنگ‌بانگ به‌تازگی میزبان مرکزی مجهز به سیستم تلمبه‌ای ذخیره‌سازی برق آبی شده است که نیروی لازم برای عملکرد خود را ازپنل‌های خورشیدی نصب شده در سراسر خود تأمین می‌کند. این مرکز دو منبع بزرگ و متصل به‌هم را در خود جا داده است که به عنوان یک باطری آبی غول‌پیکر عمل می‌کند و به ذخیره انرژی تجدیدپذیر برای مصارف ضروری و افزایش تقاضای نیروی ساکنان می‌پردازد.

دهکده‌ای که الگوی انرژی سبز در جهان شد

امروزه و به‌لطف احداث مرکز جدید هنگ‌بانگ، بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از ساکنان آن به روشنایی دائمی در منازل و خیابان‌های اطراف محل سکونت خود دسترسی دارند که البته برنامه‌ریزان از افزایش مردم بهره‌مند از این خدمات تا ۱۱۰۰ نفر در آینده بسیار نزدیک خبر داده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ساکنان بهره‌مند از انرژی تجدیدپذیر در هنگ‌بانگ، پس از ایجاد مرکز جدید کیفیت قابل‌توجه زندگی را تجربه کرده‌اند زیرا دسترسی آن‌ها به برق و خدمات الکتریکی دائمی شده است.

ویژگی‌های مرکز مجهز به سیستم تلمبه‌ای ذخیره‌سازی برق آبی

پروژه احداث مرکز مجهز به سیستم تلمبه‌ای ذخیره‌سازی برق آبی در هنگ‌بانگ هزینه‌ای حدود ۲۹ میلیون روپیه را در بر داشت و با هدف تأمین انرژی تجدیدپذیر برای منطقه همچنین افزایش ظرفیت نیروی پاک در سراسر هند اجرا شد. پیش از این دولت هند، به عنوان یکی از کشورهای جهان با بالاترین نرخ تولید گازهای گلخانه‌ای، از افزایش ۵۰۰ گیگاواتی انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ خبر داده بود که احداث مرکز جدید دهکده سبز کشور، تحقق این هدف را تا حد زیادی جلو انداخته است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مرکز که آن را از سایر مراکز مشابه در سراسر کشور متمایز کرده است می‌توان به ظرفیت بالای ذخیره انرژی پاک در آن اشاره کرد که قابلیت استفاده از انرژی تجدیدپذیر را هنگام افزایش تقاضا و در صورت مواجهه با مشکلاتی نظیر کمبود نیرو برای سراسر منطقه فراهم می‌آورد. در واقع دو منبع بزرگ آبی در این مرکز وجود دارد که از قابلیت ذخیره یک میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر آب برخوردار است که این مقدار با سه‌چهارم میزان آب موجود در یک استخر شنای المپیک برابری می‌کند. این منابع، هنگام قطع برق در دهکده، که اغلب به دنبال قطع سیم‌های برق یا خرابی ترانسفورماتورها طی بارش شدید باران اتفاق می‌افتد، آب ذخیره شده در خود را به توربین‌ها هدایت می‌کند که در پی آن، انرژی سبز برای مصرف در شبکه تولید می‌شود.

دهکده‌ای که الگوی انرژی سبز در جهان شد

کد خبر 655746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.