اروپا در خطر افزایش مرگ‌های ناشی از گرما

کارشناسان می‌گویند که دولت‌ها در سراسر اروپا باید مطمئن شوند سیستم‌ها و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها برای مقابله با تغییرات شدید آب و هوایی سازگار است. اروپا قاره‌ای است که افزایش دما در آن تقریباً دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانشمندان از دولت‌های اروپایی می‌خواهند که با فراگیر شدن تغییرات آب و هوایی و افزایش مرگ و میر ناشی از گرما در سراسر این قاره، اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

بر اساس گزارش‌های اخیر منتشر شده از سازمان جهانی هواشناسی و آژانس آب و هوای اتحادیه اروپا، کوپرنیک، اروپا قاره‌ای است که افزایش دما در آن تقریباً دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد.

گروهی از کارشناسان بهداشت عمومی و تحلیلگران از مؤسسات سراسر اروپا مدل‌هایی را برای تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر تغییر درجه حرارت شدید بر بروز خطر مرگ‌ومیر ناشی از تغییرات آب و هوایی در دو دهه گذشته تهیه کرده‌اند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بین‌المللی تغییر اقلیم و سلامت Lancet Countdown که به‌تازگی توسط مرکز ابررایانه بارسلونا در اسپانیا انجام شده است، مرگ‌ومیر ناشی از گرما در بیشتر اروپا افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که مرگ‌ومیرها به‌طور متوسط به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ساکن در منطقه بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ در مقایسه با دوره ۱۰ ساله قبلی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲، افزایش یافته است. اروپا در چند دهه گذشته، شاهد دماهای بی‌سابقه و موج‌های گرمایی طولانی بوده است که همین امر با افزایش مرگ‌ومیر ناشی از دما مرتبط بوده است.

اروپا در خطر افزایش مرگ‌های ناشی از گرما

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی شرایط بیش از ۲۰۰ بیماری را بدتر و سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند و علاوه بر این منجر به ناامنی غذایی و بیماری‌های ناشی از گزش پشه می‌شود. برداشت کم محصولات کشاورزی در سراسر اروپا که ناشی از گرمای طولانی‌مدت است نیز به معنای ناامنی غذایی برای افرادی است که توانایی پیروی از یک رژیم غذایی سالم را ندارند.

سالمندانی که ممکن است به سیستم‌های خنک‌کننده دسترسی نداشته باشند و در معرض گرمای شدید داخل خانه هستند، ممکن است نتوانند اقداماتی را برای محافظت و آب‌رسانی به خود انجام دهند و به همین دلیل در گروه خطر افزایش دمای جهانی قرار دارند.

در حالی که اروپای جنوبی بیشترین بار سلامتی ضعیف ناشی از تنش‌های گرمایی را به دوش می‌کشد، کارشناسان هشدار می‌دهند که این مشکلات به سمت شمال نیز کشیده شده است. برای مثال، بیماری انگلی لیشمانیوز اکنون در مناطق شمالی اروپا نیز یافت می‌شود، همچنین با افزایش دما، محیط مناسب برای کنه‌ها و پشه‌های ناقل بیماری‌هایی نظیر دنگی، زیکا و چیکونگونیا فراهم شده است.

در گزارش Lancet، محققان می‌گویند که دولت‌ها در سراسر اروپا باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی آن‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی سازگاری دارند.

کد خبر 754478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.