روز جهانی موزه ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Museum Day

روز جهانی موزه (International Museum Day) هر سال در ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرامی داشته می‌شود. موضوع این روز در سال جاری «موزه‌های آموزشی و پژوهشی» تعیین کرد که بر نقش حیاتی مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، موزه‌ها مکان‌های حیاتی برای تبادل و غنی‌سازی فرهنگی، همچنین توسعه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همکاری میان ملت‌ها و جوامع هستند. شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال ۱۹۷۷ هر سال در هجدهم می روز جهانی موزه را به‌منظور ادای احترام به جامعه بین‌المللی موزه‌ها جشن می‌گیرد. این روز مردم را تشویق می‌کند تا از موزه‌هایی بازدید کنند که به بسیاری از زمینه‌های تلاش بشری مانند کشاورزی، مد، نجوم، باستان‌شناسی، هنر و تاریخ طبیعی اختصاص دارند.

امروزه موزه‌های سراسر جهان بازدیدکنندگان بسیاری دارند و دارای پنج طبقه اصلی عمومی، تاریخ طبیعی و علوم طبیعی، علم و فناوری، تاریخ و هنر هستند.

موزه بریتانیا در لندن، موزه گوگنهایم در نیویورک، موزه ون‌گوگ در آمستردام، موزه لارکو در لیما، موزه آکروپولیس در آتن، موزه لوور در فرانسه و موزه متروپولیتن در نیویورک از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین موزه‌های جهان هستند و سنگ روزتا در مصر، مرمرهای الژین در یونان، الماس کوه نور در هند، نیم تنه نفرتیتی در مصر، گنجینه سیون در ترکیه و گنجینه‌های امپراتوری در چین از شناخته‌شده‌ترین آثار نگهداری‌شده در موزه‌های جهان محسوب می‌شوند.

تاریخ روز جهانی موزه ۱۴۰۳

روز جهانی موزه هر سال در هجدهم می مصادف با بیست‌ونهم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی موزه ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Museum Day

تاریخچه روز جهانی موزه

شورای بین‌المللی موزه‌ها در سال ۱۹۵۱ جلسه‌ای برای موزه‌ها برگزار کرد که طی آن جامعه بین‌المللی موزه‌ها موضوع «موزه‌ها و آموزش» را مورد بحث و بررسی قرار دادند. استراتژی دسترسی به موزه در این نشست ایجاد شد و به‌عنوان الهام‌بخشی برای ایجاد روز جهانی موزه عمل کرد.

روز جهانی موزه اولین بار در سال ۱۹۷۷ در مسکو برگزار شد؛ زمانی که مجمع عمومی شورا قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار برپایی رویدادی سالانه برای ادغام بیشتر اهداف خلاقانه و تلاش‌های موزه‌ای با هدف جلب‌توجه جهان به کمک موزه‌ها به نوع بشر شد و این ایده را برجسته کرد که موزه‌ها کانال‌هایی برای ترویج درک متقابل، تعامل و صلح جهانی هستند.

سازمان یادشده از سال ۱۹۷۷ از موزه‌های سراسر جهان خواسته است تا فعالیت‌هایی را سازماندهی و در آن شرکت کنند که آگاهی در مورد اهمیت موزه‌ها را در جوامع افزایش می‌دهد. در این راستا نیز از سال ۱۹۹۲ به بعد هر سال موضوع متفاوتی را برای آن تعیین می‌کند که منعکس‌کننده موضوعات مرتبط یا چالش‌هایی است که موزه‌ها در سطح جهان با آن مواجه می‌شوند.

در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۰ هزار موزه از بیش از ۹۰ کشور در روز جهانی موزه شرکت کردند که این تعداد از سال ۲۰۱۲ به بیش از ۳۰ هزار موزه در ۱۲۹ کشور گسترش داشت. محبوبیت روز جهانی موزه از اولین روز برگزاری به‌تدریج افزایش پیدا کرد و تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد طی ۱۵ سال گذشته به‌طور پیوسته افزایش داشت.

شعار روز جهانی موزه ۲۰۲۴

شعار روز جهانی موزه ۲۰۲۴ «موزه‌های آموزشی و پژوهشی» است که بر نقش حیاتی مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید دارد.

روز جهانی موزه ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Museum Day

کد خبر 754435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.