آشنایی با دایره‌المعارف مشاهیر اصفهان در دوره «تخت‌فولادشناسی»

مسئول امور فرهنگی هنری مجموعه تخت فولاد اصفهان گفت: کارگاه عمومی آشنایی با تحت فولاد، برای افرادی که می‌خواهند آشنایی کلی با این مجموعه داشته باشند، توصیه می‌شود. امروزه بسیاری از افراد و حتی خانواده‌ها فرصت چندانی برای سایر فعالیت‌‎هایشان ندارند که می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

سعید پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آرامستان تخت فولاد از مراکز مهم فرهنگی، تاریخی و مذهبی شهر اصفهان به‌شمار می‌رود که جایگاه والای معنوی و دینی برخوردار است.

وی تصریح کرد: وجود تکیه‌ها، آرامگاه‌ها، مقبره‌های بزرگان، مشاهیر، عالمان دین، علم، فرهنگ، هنر همچنین قداست مکانی این مجموعه، باعث شده است شمار زیادی از شهروندان اصفهانی و حتی غیراصفهانی توجه و علاقه زیادی به این آرامستان تاریخی داشته باشند.

مسئول امور فرهنگی هنری مجموعه تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه این مکان ظرفیت‌های معنوی و گردشگری متعددی دارد، تصریح کرد: رسالت ما معرفی ظرفیت‌ها به اقشار مختلف و آشنایی شهروندان با ارزش‌ها، قداست، معنویات و تاریخ این مجموعه بزرگ تاریخی و دینی است.

وی از جمله اهداف طراحی دوره‌ها و کارگاه‌های تخت‌فولادشناسی را آشنایی بیشتر شهروندان با آرامستان بزرگ تخت فولاد و حضور در این مکان مقدس، مشارکت دادن شهروندان در معرفی و شناخت بیشتر تخت فولاد، اعلام کرد و افزود: آشنایی پژوهشگران و محققان با منابع موثق و مطمئن و تبیین گردشگری معنوی از جمله اهداف دوره‌های تخصصی و عمومی تخت‌فولادشناسی است.

پرورش خاطرنشان کرد: پژوهشگران و استادان برجسته‌ای برگزارکننده و مدرس این دوره‌ها هستند. دکتر منتظرالقائم، عضو هیئت علمی و استاد تاریخ دانشگاه اصفهان دوره عمومی پیش رو را راهبری خواهد کرد.

وی گفت: این دوره یک‌روزه است که در واقع کارگاه نیمی از روز به شکل تئوری و نیمه دیگر همان روز به صورت عملی خواهد بود. حاضران در مجموعه تخت فولاد حضور پیدا می‌کنند و از نزدیک با مباحثی که در کارگاه تئوری مطرح شده است، آشنا می‌شوند.

مسئول امور فرهنگی هنری مجموعه تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه سرفصل این دوره شامل آشنایی با گردشگری معنوی، اهمیت و جایگاه تاریخی تخت فولاد، پدیده‌ها و جاذبه‌های هنری، معرفی مشاهیر و رجال مدفون در این مکان مقدس می‌شود، اظهار کرد: شرکت در دوره تخت‌فولادشناسی برای عموم مردم، به‌ویژه علاقه‌مندان به گردشگری و مشاهیر اصفهان آزاد است و می‌توانند از محتوای این دوره استفاده کنند.

وی افزود: رویداد همزمان با دهه فجر و روز چهاردهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس بگیرند و ثبت‌نام کنند. همچنین می‌توانند عدد ۱۴ را به سامانه ۵۰۰۰۱۲۲۳۳ پیامک کنند، تا لینک ثبت‌نام دوره برای آنها پیامک شود.

پرورش ادامه داد: دوره عمومی آشنایی با تحت فولاد، برای افرادی که می‌خواهند آشنایی کلی با تخت فولاد داشته باشند، توصیه می‌شود. امروزه بسیاری از افراد و حتی خانواده‌ها فرصت چندانی برای فعالیت‌های جانبی ندارند و می‌توانند با حضور در این برنامه از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوره تخت‌فولادشناسی، پیش از این و طی چهار هفته، برای گروه‌های مختلف برگزار شده است اما در این دوره که به شکل یک‌روزه طراحی شده، علاقه‌مندان می‌توانند در این کارگاه به صورت عمومی شرکت کنند و با موضوع‌هایی که مربوط به تخت فولاد، مشاهیر، گردشگری و ابعاد معنوی، فرهنگی، تاریخی و دیگر ابعاد و جاذبه‌های آن است، آشنا شوند.

مسئول امور فرهنگی هنری مجموعه تخت فولاد اصفهان گفت: پس از برگزاری رویداد، نظرسنجی صورت خواهد گرفت و اگر علاقه‌مندان بیشتری وجود داشت، دوره‌های تخصصی برگزار خواهد شد که می‌توانند در آن دوره‌ها و کارگاه‌ها نیز ثبت‌نام کنند و از محتوای آنها بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه استادان مختلفی دوره‌های قبلی را راهبری و برگزار کردند، افزود: دوره‌ها در چهار هفته در روزهای پایانی هفته برگزار و طی آن‌ها مباحث معماری به شکل تخصصی مطرح و بررسی شد. به عنوان مثال اگر دوره‌ای که برای ادبیات و ماده تاریخ طراحی شده بود، تنها به شکل تخصصی روی همان موضوعات بحث و تبادل نظر شد.

پرورش اظهار کرد: بیش از ۵۰ نفر در هر دوره شرکت کرده‌اند و در پایان نیز گواهی پایان دوره تخت‌فولادشناسی برای آنها صادر شده است.

کد خبر 637585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.