اشاعه فرهنگ مهدویت؛ اقدام کم‌نظیر آیت‌الله ناصری

«آیت‌الله ناصری(ره) نماد تبلیغ و ترویج و شیفته مکتب مهدوی و حضرت ولی عصر(عج) بودند و در بیشتر جلسات عمومی و اخلاقی،  ملاک و معیارشان سخن درباره امام زمان(عج) بود؛ وقتی فردی چندین دهه در حوزه مهدویت بحث کرده و گفت‌وگوهایی زیادی داشته آثار گسترده‌ای خواهد داشت.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر جانسوز و سخت می‌نمود. ارتحال عالمی از جنس نور و معنویت که سال‌ها در اصفهان نور می‌پراکند و در پرتو وجودش مردم و محبان اهل بیت (ع) بهره‌ها می‌بردند.

حضرت «آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی» از علمای حوزوی به نام دوران معاصر که در امامزاده سیدالکریم حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امامزاده نرمی، برادر تنی امام رضا (ع) شهرستان برخوار و مسجد کمر زرین شهر اصفهان اقامه نماز می‌کرد و حاضران را با سخنان گیرا، دلنشین، خودمانی و مردم دارانه‌اش به فیض می‌رساند.

موعظه‌های دلنشین اخلاقی آن عالم فرزانه که جان و دل هزاران مخاطب را متذکر می‌شد از ایشان شخصیتی کم‌نظیر و مردمی ساخته و پرداخته بود. عالمی که همچون مرحوم شیخ احمد کافی (ره) سخن در باب مهدویت و امام زمان (عج) از زبان و بیانش نمی‌افتاد و ارادتش به امام غایب از نظر، در دل و جان هر شونده‌ای مشهود و محسوس بود.

آن عالم ربانی اشاعه دهنده معرفت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود و در دفتر و منزلی که در خیابان حضرت صاحب الزمان (عج) اصفهان داشت سال‌های سال پذیرای مردان و زنانی بود که از دور و نزدیک به دیدارش می‌رفتند و از نفس حق‌گوی او بهره می‌بردند.

بهره و نصیبی که «حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی» از مدرسان حوزه علمیه اصفهان، که خود نیز از محضر مرحوم آیت الله ناصری بی‌بهره نبوده، از این فیوضات، برکات معنوی و شخصیتی آن عالم حکیم و پیر طریق معرفت برایمان می‌گوید.

از شخصیت علمی، فرهنگی و مردمی حضرت آیت‌الله ناصری برایمان بگویید.

عرض تسلیت دارم به محضر همه مردم ایران و به‌ویژه مردم عزیز اصفهان که این روزها داغدارفراق آیت الله ناصری هستند.

یکی از ویژگی‌های آیت‌الله ناصری تحصیل و کسب معرفت در مکتب علمی، اخلاقی و علمی نجف اشرف بود. ایشان در حوزه علمیه اصفهان سال‌ها علاوه بر تدریس فقه و اصول، اهتمام زیادی در دو درس و بحث دیگر شامل مباحث اخلاق برای عموم مردم و شیفتگان مکتب تربیتی اهل بیت (ع) را همزمان داشتند و همواره در این مباحث از سرچشمه فیض مهدوی بهره می‌جستند.

آن عالم دینی سال‌های سال مباحث فقه، اخلاق و اصول را در مدرسه «نیم‌آورد» اصفهان تدریس کردند. همچنین در نجف از استادان شهیر در معنویت و اخلاق، از جمله آیت‌الله کشمیری (ره) و نیز از وجود برخی از شاگردان مرحوم علامه «سیدعلی قاضی طباطبایی» استفاده کرده و درمحضر آن بزرگان عالم تشیع تلمذ کردند.

در طول این همین مدت با همت و معرفتی که کسب کردند، راه‌هایی به طریق سیر و سلوک پیدا کردند و امروز مردم اصفهان و مسجدی که در آن نماز می‌خوانند و درس دین می‌دادند و همچنین حوزه شاگردان و مجاوران آن بزرگوار در حوزه علمیه اصفهان، خاطرات بسیاری دارند.

ابراز ارادت مردم و بویژه اصفهانی‌ها به این عالم فرزانه از کجا نشأت می‌گرفت؟

دو مطلب در اینجا قابل ذکر است. ایشان نماد تبلیغ و ترویج و شیفته مکتب مهدوی و حضرت ولی عصر (عج) بودند و در بیشتر جلسات عمومی و اخلاقی، ملاک و معیارشان سخن درباره امام زمان (عج) بود. وقتی فردی چندین دهه در حوزه مهدویت بحث کرده و گفت‌وگوهایی زیادی داشته و در همه نشست و برخاست‌ها یاد امام زمان (عج) باشد، آثار گسترده‌ای خواهد داشت به‌خصوص اینکه در چند دهه اخیر از طریق رسانه‌های استانی وکشوری به‌ویژه شبکه معارف سیما یا رادیو معارف و سایر شبکه‌ها در فضای مجازی آحاد مردم در استان‌ها و شهرهای مختلف با این شخصیت برجسته و استاد اخلاق آشنا شده بودند و دوستدار ایشان بودند.

ویژگی بارز اخلاقی مرحوم آیت‌الله ناصری چه بود؟

نکته مهم در بینش سیاسی و اعتقادی حضرت آیت الله ناصری این بود که آن مرحوم، رهبر اندیشمند وحکیم انقلاب اسلامی را نایب برحق امام زمان (عج) می‌دانستند و در قول، عمل و رفتارشان سال‌های سال این مهم را نشان دادند. در حقیقت گفتار و بیانات ایشان در دفاع از ولایت و رهبری شاخص بود.

آن مرحوم استمرار انقلاب اسلامی را به موضوع مهدویت مرتبط می‌دانستند و طبق این نظریه ارادت خاطی به امام زمان (عج)، انقلاب، امام و رهبر حکیم انقلاب داشتند.

در مباحث فرهنگی و اجتماعی آن مرحوم چه دیدگاه‌هایی داشت؟

حضرت آیت‌الله ناصری بانی شمار زیادی از مراکز خیریه درمانی و پزشکی بودند. چندین مجموعه مدرسه علمیه و مراکزی که مباحث تخصصی اخلاق و فقه در سطوح عالی تدریس می‌شود به واسطه وجود آن بزرگوار شکل گرفت. ایشان بنیانگذار این مدارس بودند و در تربیت طلاب با معرفت نقش پررنگی داشتند. در واقع همه این‌ها کمک می‌کرد که شخصیت این عالم فرزانه تک بعدی نباشد.

ایشان شخصیت منحصر به‌فردی در حوزه اخلاق و ولایتمداری بود. از حدود سال ۹۵۰ قمری تا حدود سه قرن حوزه علمیه اصفهان در دوران صفویه داعیه دار مکتب اسلام و اهل بیت (ع) بوده است. به خصوص اینکه مکتب اصفهان و حوزه علمیه این شهر در این بین، جامع و ممتاز بوده است. آن زمان علاوه بر علوم اسلامی همچون فقه و اصول، حدیث، رجال، درایه، فلسفه عرفانی و اسلامی و علوم دیگر مانند نگارگری، معماری و حتی تدریس کتاب‌های ابن سینا و فارابی در اصفهان مورد بحت و درس بوده است.

همچنین طب، موسیقی و ریاضیات در حوزه علمیه اصفهان تدریس می‌شده و این مهم تا یک قرن قبل ادامه داشته است. امروز هم حوزه علمیه اصفهان از این نظر غنی است و مکاتب سلوکی و اخلاقی ممتازی در این حوزه وجود دارد.

وجود آیت‌الله مظاهری که از مراجع تقلید و استاد بزرگ حوزه هستند نیز ارزشی کم نظیر برای استان اصفهان و مردم این استان است.

آیت الله‌ناصری آثار قلمی هم داشته‌اند؟

ایشان بیشتر در حوزه تربیت گفتاری فعالیت داشتند و سیره ایشان نوشتاری نبوده اما از مجموع سخنرانی‌های تأثیرگذار و موعظه‌های دلنشین ایشان چند جلد کتاب منتشر شده است.

همچنین کتاب حیات ایشان درباره امام زمان (عج) هم از آثار قلمی آن عالم ربانی است.

کد خبر 600137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.