سه کتاب درباره مبارزات انقلابی مردم اصفهان رونمایی شد

آئین رونمایی و امضای کتاب‌های «سمفونی آتش» نوشته سعید افسر، «منبر آتشین» نوشته حجت‌الله اباذری شهرضایی و «رود زاینده» نوشته سیدعلیرضا ابطحی در برنامه پاتوق کتاب حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر جدیدی دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در ابتدای این آئین رونمایی که سه‌شنبه _نوزدهم بهمن‌ماه_ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، بابیان اینکه «رود زاینده» نام بامسمایی است که برای این کتاب انتخاب‌شده است چراکه اصفهان همیشه در مسائل تاریخی و سیاسی پیشرو و تأثیرگذار بوده است، اظهار کرد: کتاب «رود زاینده» دارای چهارفصل است که فصل اول به‌مرور تحولات اشغال ایران و جابه‌جایی سلطنت پهلوی از پدر به پسر تا قیام ۱۵ خرداد، انقلاب سفید و سایر اتفاقات آن دوره اختصاص‌یافته و برای نقشی که روحانیون، بازاری‌ها، فرهنگیان و دانش‌آموزان در این دوره داشتند مباحث جداگانه‌ای اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: فصل دوم کتاب «رود زاینده» مروری بر فعالیت احزاب سیاسی در اصفهان است و احزاب مختلفی مانند حزب توده، جبهه ملی اول و جبهه ملی دوم مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله احزاب سیاسی و تأثیرگذار در شکل گرفتن اصفهان بوده‌اند.

جدیدی گفت: در فصل سوم کتاب «رود زاینده» گروه‌ها و سازمان‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است که مرکز آموزش احمدیه، انجمن حجتیه، کانونی تعلیم و تبلیغات اسلامی بانوان و جامعه معلمان از آن جمله هستند. همچنین گروه‌های نظامی تأثیرگذار آن دوره مانند مجاهدین خلق، فداییان خلق و مهدویون بررسی شده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: در فصل چهارم این کتاب نیز شخصیت‌های سیاسی فرهنگی فعال آن دوره در دو بخش روحانیون مانند مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب، شهید بهشتی، آیت‌الله طاهری و چهره‌های فرهنگی سیاسی مانند مرحوم جلیلی و مرحوم پرورش مورد بررسی قرار گرفته است؛ ضمن این که در بخش پایانی کتاب، کتاب‌نامه مفصل و اسنادهای مرتبط به نمایش گذاشته شده است.

جدیدی اظهار کرد: بخشی از نکات مهم نوشته شده در کتاب «رود زاینده» این است که از شهریور ۱۳۲۰ تا کودتای مرداد ۱۳۳۲ یعنی در مدت ۱۲ سال تاریخ ایران، بحران دموکراسی در ایران رقم می‌خورد و در این مدت بیش از بیست حزب فعال در اصفهان وجود دارد و این موضوع مطرح می‌شود که چگونه دیکتاتوری رضاشاه شکسته می‌شود که یکی از پیامدهای آن رویش احزاب است. نکته بعدی حدفاصل سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۲ است که اصفهان در آن دوره از جمله شهرهایی است که میزان اعتراضات و اعتصابات در آن زیاد و بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه از نکات دیگری که در کتاب «رود زاینده» توجه ویژه‌ای به آن شده است تاریخ شفاهی است، افزود: این کتاب بسیار گسترده است و مطالب بسیاری دارد به‌طوری‌که به‌جرئت می‌توان گفت هرکدام از سرفصل‌های آن را می‌توان به‌صورت مستقل به‌عنوان موضوعی برای کتاب دیگری در نظر گرفت.

منبر آتشین؛ زیست‌نامه‌ای برای آیت‌الله نجفی قمشه‌ای

حجت‌الله اباذری شهرضایی نویسنده کتاب «منبر آتشین» نیز اظهار کرد: کتاب منبر آتشین مروری بر زیست‌نامه و خاطرات حضرت آیت‌الله حاج شیخ قدرت‌الله نجفی‌قمشه‌ای است. او از یادگاران و شهیدان زنده حادثه هفتم تیر هستند که زندگی او از ابتدای تحصیلش در این کتاب نگارش شده است.

وی ادامه داد: این افتخار را دارم که توفیق خادمی حرم امام رضا (ع) را دارم. چراکه هر چه دارم از امام رضا (ع) است و هر بار که به زیارت رفته‌ام هدف من تشکر و شکرگزاری و نه برآوردن حاجت بوده است، به‌طوری‌که هر بار عنایت دیگری نسبت به من دارند.

سمفونی آتش، خاطرات یک مبارز انقلابی

در ادامه این آیین، سعید افسر نویسنده کتاب «سمفونی آتش» اظهار کرد: سمفونی آتش درباره عباس زرکوب یکی از مبارزان انقلابی است که زندگی او در ۱۴ فصل در کتاب سمفونی آتش به نگارش درآمده است، البته این رمان تفاوت اندکی نیز با خاطرات زرکوب دارد.

در این برنامه همچنین حامد علی بیگی نویسنده و منتقد با اشاره به کتاب سمفونی آتش گفت: این کتاب، جزو آثاری به‌شمار می‌رود که در آن خاطرات یک فرد شرح داده شده است و آثاری این‌چنین، با این نکته مواجه است که بعد از مدتی برای مخاطب جذابیتی ندارد، اما سعید افسر بعد از جمع‌آوری اطلاعات، کتاب را به شیوه درام ارائه کرده است و به همین دلیل مخاطب به‌شدت درگیر داستان آن می‌شود.

وی ادامه داد: برای من بسیار جالب بود که این کتاب رمان گونه درباره یکی از مبارزان انقلابی اصفهان را می‌خوانم. قلم فوق‌العاده روان داستانی که نشان‌دهنده تجربه نویسنده است باعث راحت خوانده شدن و لذت بردن از کتاب سمفونی آتش می‌شود.

به گزارش ایمنا، کتاب «منبر آتشین» مروری بر زیست‌نامه و خاطرات آیت‌الله حاج شیخ قدرت‌الله نجفی‌قمشه‌ای، کتاب «رود زاینده» حکایت تحولات سیاسی و اجتماعی اصفهان پیش از انقلاب و کتاب «سمفونی آتش» درباره عباس زرکوب و مبارزات او است که به مناسبت دهه فجر رونمایی می‌شود.

در پایان این مراسم کتاب‌های «رود زاینده»، «منبر آتشین» و «سمفونی آتش» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل یعقوبی مدیر گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رونمایی شدند.

کد خبر 554389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.