سالن ۸ هزار نفری گلستان شهدا به سرانجام رسید

پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا به عنوان یکی از جدی‌ترین مطالبات خانواده شهدا از شهرداری اصفهان با وجود سختی‌های فراوان در مسیر اجرا سرانجام پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری تکمیل و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا امروز _چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۹۹_ که با هزینه‌ای بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد ریال شامل تملک و احداث تکمیل شده است، با حضور استاندار و امام جمعه اصفهان، شهردار و رئیس و اعضای شورای شهر، مدیرکل بنیاد شهید و جمعی از خانواده معزز شهدا، جانبازان، ایثارگران، مسئولان و مقامات استانی با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به بهره‌برداری رسید.

هدف از ساخت سالن اجتماعات گلستان شهدا و پارکینگ روباز مجاور آن ایجاد فضایی مناسب برای انجام مراسم مذهبی در مناسبت‌ها و تکریم خانواده‌های معظم شهدا و زائران مزار شهدا است.

این پروژه دارای هفت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا در دو فاز اجرا شده است که فاز نخست سالن اجتماعات و فاز دوم پارکینگ روباز است؛ سالن طبقه بالا گنجایش حضور شش هزار نفر و سالن پایین آن گنجایش دو هزار نفر جمعیت دارد.

پارکینگ روباز این پروژه با گنجایش پارک ۸۰ دستگاه خودرو توسط سازمان عمران تکمیل شده و پارکینگ زیر سطحی سالن با ظرفیت پارک ۳۰۰ خودرو احداث شده است.

برای اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا، شهرداری منطقه شش ابتدا با آزادسازی املاک محل احداث این طرح، فعالیت خود در اجرای این پروژه را آغاز کرد و با آزادسازی هفت هزار مترمربع فضا برای احداث سالن اجتماعات و چهار هزار مترمربع برای احداث پارکینگ روباز در مجموع ۱۱ هزار متر مربع زمین لازم برای احداث این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال آزادسازی و تأمین شد به نحوی که آزادسازی مغازه‌های جلوی محل این طرح بعد از ۳۰ سال انجام شد و شهرداری همه توان خود را به کار گرفت تا این عملیات با کسب رضایت کامل از ساکنان منطقه انجام شود.

یکی از اقدامات خاص در پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا احداث یک سوله با حدود ۶۰ متر عرض و ۸۵ متر طول بدون ایجاد ستون و با استفاده از سازه‌های فضایی است همچنین در اطراف آن ۳۶ در ورودی برای تردد شهروندان پیش بینی شده تا جمعیت زیاد سالن در کمترین زمان ممکن از داخل سالن به سمت رواق‌ها و گلستان شهدا و بالعکس از آن طرف به داخل سالن هدایت شوند.

سیستم سرمایش و گرمایش و سیستم صوت پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا از بهترین و به‌روزترین سیستم‌های موجود کشور است، همچنین در اجرای پروژه از بهترین طراحان و ناظران استفاده شده تا فرآیند نظارت و اجرا به خوبی صورت گیرد.

سیستم سقف سالن اجتماعات گلستان شهدا از نوع ساندویچ پانل و در نوع خود بسیار کم‌نظیر است و سازمان طراحی شهرداری اصفهان تلفیقی از نماهای مدرن، سنتی و مذهبی را برای اجرای پروژه سالن اجتماعات فردوس ارائه کرد که خوشبختانه با موفقیت به مرحله اجرا درآمد.

نخستین اولویت در اجرای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا توجه به کیفی‌سازی بوده است، زیرا یکی از مکان‌های مهم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی به شمار می‌رود و احداث یک سالن اجتماعات در خور شأن مردم این شهر شهیدپرور مورد نیاز است.

شهرداری برای احداث سالن گلستان شهدا همت و سخاوت داشت

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: اقدامات و فعالیت‌های مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان را در جاهای دیگر نیز شاهد بودیم به همین جهت وقتی که به منطقه شش منتقل شد به ساخت سالن اجتماعات گلستان شهدا امیدوار شدم.

وی با بیان اینکه بهتر است سقف سالن اجتماعات گلستان شهدا با طراحی که نمایانگر هنر اصفهان است مزین شود، افزود: باید کاری کنیم که سالن اجتماعات گلستان شهدا مکانی دیدنی برای هنر اصفهان باشد؛ سقف سالن باید با ارتفاع بیشتر و دارای گچ‌بری باشد حتی اگر قرار باشد در قسمت‌هایی ستون ایجاد شود قطعاً شدنی است.

وی تصریح کرد: درب‌های سالن اجتماعات باید چوبی و دارای طرح‌های متناسب با فرهنگ و هنر اصفهان باشد؛ همچنین سالن زیرین این مجموعه نیز باید دارای تهویه هوای مناسب باشد؛ البته نقشه‌ها از قبل طراحی شده بود و احداث اینگونه پروژه ربطی به مدیر منطقه شش شهرداری ندارد.

طباطبایی نژاد ادامه داد: انصافاً شهرداری برای احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا زحمات زیادی را متحمل شد و ده‌ها میلیارد تومان برای آزادسازی و اجرای آن هزینه و تلاش کرد رضایت مردم را در انجام آزادسازی‌ها جلب کند که خوشبختانه فرد ناراضی هم در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: قرار بود این پروژه توسط شهرداری، استانداری و بنیاد شهید احداث شود، اما بنیاد شهید و استانداری پولی در اختیار نداشتند بنابراین با توجه به اینکه شهرداری پول، همت و سخاوت را داشت موفق به تحقق پروژه شد که امیدواریم تجهیزات آن از جمله سیستم صوت و فرش هم به زودی مهیا شود.

امام جمعه اصفهان پیشنهاد تهیه فرش مورد نیاز پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا را به بنیاد شهید داد و تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم بنیاد شهید یک حساب بانکی افتتاح و شماره آن را در نماز جمعه و رسانه‌ها اعلام کند تا مردم با اهدای مبالغی که تمایل دارند، در تأمین فرش این پروژه سهیم شوند؛ همه باید در تأمین امکانات محلی که متعلق به شهدا است شریک باشند.

طباطبایی نژاد تصریح کرد: تخت فولاد به عنوان یکی از بزرگترین قبرستان‌های شیعه در جهان باید مورد توجه قرار گیرد و اطراف گلستان شهدا نیز با نرده گذاری مناسب این جایگاه که در واقع حرم شهدا است، زیباسازی شود.

نگرش فرهنگی شهرداری اصفهان ستودنی است

عباس رضایی، استاندار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: روزهای آخر سال، ایام بسیار حساس و پرکاری است، اما به دلیل اهمیت و جایگاه این سالن بر خود لازم به حضور دانستم تا ارادت خود را به ساحت مقدس شهدا و خانواده آنها ابراز کنم.

وی ضمن تقدیر از خدمات و تلاش‌های کارکنان خدوم شهرداری، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار منطقه شش که در احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا به عنوان یک اقدام خوب فرهنگی همت داشتند، گفت: خوشبختانه نگرش شهرداری انجام اقدامات فرهنگی است که این دیدگاه ستودنی و قابل تقدیر است؛ شهرداری اقدامات زیربنایی خوبی را در سه سال و نیم اخیر با همدلی و همراهی شورای شهر انجام داده که جای تقدیر دارد.

استاندار اصفهان با اشاره به سقف سالن گلستان شهدا پیشنهاد کرد: مهندسان از پایانه پروازهای خارجی اصفهان بازدید کرده و الگوگیری کنند تا سقف سالن اجتماعات گلستان شهدا نیز به سبک هویت شهر اصفهان احداث شود.

وی تأکید کرد: اینکه سازمانی در شهر برای انجام خدمت، تفکر فرهنگی داشته باشد بسیار با ارزش است و موضوع مطرح شده در خصوص سقف پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا در حد تذکر است.

رضایی ادامه داد: گواهی می‌کنم کارهای باارزش و بااهمیت زیادی انجام شده و البته باید اقدامات بیشتری نیز صورت گیرد.

رضایت قلبی کسبه اطراف گلستان شهدا را حاصل کردیم

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: تقارن روز پاسدار با افتتاح سالن اجتماعات گلستان شهدا خیر و برکات زیادی به همراه دارد؛ فردا نیز میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل عباس و روز جانباز است؛ جانبازانی که فداکارترین انسان‌ها و شاهدان عینی شهدایی هستند که در این مکان مقدس آرمیده‌اند.

شهردار اصفهان ادامه داد: خوشحالم که امروز با حضور انسان‌های شریف و خدمتگزاران استان از جمله امام جمعه، استاندار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران کل و روحانیت معزز، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا که با صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شده، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد؛ امیدواریم این مکان برای همیشه شاهد برگزاری رویدادهای متعدد فرهنگی، مذهبی و معنوی باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر هفته و هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های عمرانی در شهر هستیم، تأکید کرد: انجام این فعالیت‌ها توفیقی است که در این دوره مدیریت شهری نصیب مدیران شهر شده چرا که هیچ روزی نبود که در عرصه عمرانی توقفی وجود داشته باشد و نمونه بارز آن احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا به توصیه امام جمعه اصفهان بوده است.

نوروزی گفت: امام جمعه اصفهان تأکید داشتند که سالن اجتماعات گلستان شهدا با کمک نهادهای مختلف ساخته شود، اما محقق نشده و اگر شهرداری به میدان آید، این اتفاق رقم خواهد خورد از این رو شهرداری بی درنگ عملیات اجرایی پروژه را آغاز کرد و طرح خوبی برای مجموعه گلستان شهدا در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر اینکه احداث سالن اجتماعات را آغاز کردیم، اطراف آن نیز به نحو شایسته‌ای آزادسازی شد؛ البته شهرداری می‌توانست در این فرایند با اعمال ماده‌های هشت و ۹ قانون اقدام کند و کار را با سرعت پیش ببرد، اما در آن اقدام شاید رضایت قلبی مردم وجود نداشت از این رو حرکت دیگری آغاز کرده و با تک تک مغازه داران مذاکره و رضایت قلبی آن‌ها را حاصل کردیم و امروز باید از تمام کسبه‌ای که در این مکان اشتغال داشته و محل رزق و روزی شأن اینجا بود به جهت همکاری با شهرداری در انجام آزادسازی تشکر و قدردانی کنم.

شهردار اصفهان افزود: مغازه‌ها و مجموعه‌ای که سالن اجتماعات گلستان شهدا را در حصار خود آورده بود، آزادسازی شده همچنین شمال گلستان شهدا در محله احمدیه نیز آزادسازی شد و برای تکمیل کار باید آزادسازی‌ها تا خیابان سجاد ادامه پیدا کند تا از آنجا وارد عرصه بزرگ فرهنگی و فضای سبز زیبای گلستان شهدا شویم.

نوروزی با بیان اینکه در قسمت شمالی پروژه (محله احمدیه) آزادسازی‌های لازم انجام شده است، گفت: چند ساختمان مجاور مسجد را نیز آزادسازی کردیم و آنچه در این بخش باقی می‌ماند، مسجدی است که به شکل زیبا درخواهد آمد و دیواره مسجد نیز زیبا می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز زیارتی-سیاحتی در اطراف گلستان شهدا ایجاد می‌شود، افزود: اینجا مظهر کسانی است که در دوران دفاع مقدس بیش از همه حضور داشتند و برای استانی با ۲۳ هزار شهید که هشت هزار شهید در گلستان شهدا آرمیده‌اند، احداث این سالن لازم بود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گلستان شهدا مظهر زیبایی و مکانی مقدس برای عبادت و زیارت است که باید گام‌های بزرگی برای آن برداشته شود، تصریح کرد: اطراف گلستان شهدا آزادسازی و مسیرها بسیار زیبا طراحی خواهد شد که این اقدام بی شک خواسته خانواده شهدا و مسئولان استان است.

وی ادامه داد: امروز آغاز حرکت جدید برای تقدیر از خانواده معظم شهدا و ایجاد مکانی مناسب برای آنها است، اما فعالیت شهرداری پایان نیافته و ضعف‌های احتمالی از جمله سیستم صوت، سیستم سرمایشی و گرمایشی و سایر موارد در هنگام بهره برداری رفع خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکه بهره بردار این پروژه بنیاد شهید است، اظهار امیدواری کرد: بنیاد شهید این مکان را تبدیل به محلی برای تکامل روح انسان‌ها و برگزاری مراسم‌ها و رویدادهای مذهبی کند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: در روزهای پایانی سال در این مکان مقدس تجدید میثاقی با شهدا می‌کنیم تا شاهد آبادانی هرچه بیشتر اصفهان باشیم.

احداث سالن گلستان شهدا دلچسب‌ترین اقدام عمرانی شهر بود

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: باید با چشم دل نظاره‌گر تک تک گلگون کفنانی باشیم که برای دفاع از دین، ناموس و کشور ما به میدان نبرد رفته و به درجه شهادت نائل آمدند.

وی تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که اگر مدیریت شهری پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد و شهر اصفهان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده، دلچسب تر ین اقدام عمرانی احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا بوده که آن را بدون منت و با افتخار به خانواده معظم شهدا تقدیم می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از این پس هرکسی که به این مکان مقدس مراجعه می‌کند علاوه بر بهره معنوی باید به آرامش، آسایش و رضایت او نیز توجه شود و اقدامات باید در شأن اصفهان و شهدای سرافراز این مرز و بوم باشد.

وی با بیان اینکه احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا اقدام اندکی در برابر عظمت خانواده شهدا است، تصریح کرد: باید اقدامات دیگر نیز دنبال و پیگیری شود تا به سرانجام رسد و کاری کنیم که گلستان شهدا به یکی از قطب‌های گردشگری معنوی اصفهان تبدیل شود.

نصراصفهانی با تأکید بر اینکه یکی از محل‌های گردشگری اصفهان باید گلستان شهدا باشد، اظهار کرد: امروز به شدت نیاز به خودسازی داریم و باید روزهای خوب با شهدا بودن را مرور کنیم؛ امروز مکان گلستان شهدا به محلی برای دلدادگی تبدیل شده و مکانی است که هرکسی که به دنبال خودسازی باشد باید در آن حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: هر مدیری که بخواهد فعالیت خود را در اصفهان آغاز کند زیارت قبور مطهر شهدای آرمیده در این مکان و تجدید میثاق با آنها را اولین برنامه خود قرار می‌دهد و از آنها طلب کمک می‌کند تا مأموریت‌های محوله را به نحو احسن انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: امروز مأموریت و مسئولیت پاسداری از خون شهدا را به عهده داریم، باید در مسیر شهدا گام برداریم و مسئولیت داریم سالم زندگی کنیم و به مردم خدمات شبانه روزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید افتخار کنیم که اصفهانی بوده و از همراهان جبهه و جنگ و شهدا هستیم و امیدواریم شرایطی مهیا شود که همه دست اندرکاران و مدیران فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهند و تخت فولاد و گلستان شهدا فضایی برای ارتباط و رفت و آمدهای بیشتر مردم شود.

به‌روزترین تأسیسات برای پروژه سالن گلستان شهدا خریداری شده است

محمدرضا برکت، مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا علی رغم تمام مشکلات و سختی‌ها با صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شد تا خواسته چهل ساله مردم شهیدپرور اصفهان و خانواده معظم شهدا محقق شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه کلنگ زنی و افتتاح پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا با حضور امام جمعه اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: تکمیل مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان و سالن اجتماعات گلستان شهدا خواسته و تأکید شهردار اصفهان بود و شهرداری منطقه شش در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام داد.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان با قدردانی از کسبه و مالکان پلاک‌های در مسیر پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا که در انجام آزادسازی‌ها همکاری خوبی با شهرداری داشتند، گفت: ابتدا قرار بود پروژه تنها احداث سالن اجتماعات باشد که در ادامه با مشورت مدیریت شهری مقرر شد زمین مجاور سالن برای احداث پارکینگ در نظر گرفته شود از این رو با تصویب اعتبارات لازم اقدامات اجرایی با تلاش و همتی بی وقفه عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه پارکینگ جنب سالن اجتماعات گلستان شهدا گنجایش ۸۰ خودرو را دارد و طبقه پایین نیز ظرفیت پارک ۳۰۰ دستگاه خودرو را دارد، خاطرنشان کرد: بهترین و به‌روزترین تأسیسات برای این پروژه خریداری و تعبیه شده است.

برکت با بیان اینکه هزینه احداث پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا معادل بودجه عمرانی و جاری یکی از مناطق شهر است، ادامه داد: این پروژه در شرایط بسیار سخت اقتصادی احداث شد و به نتیجه رسید همچنین مغازه‌ها و فرهنگسرا در ضلع غربی پروژه آزادسازی و به این مجموعه اضافه شد که در صورت انجام نشدن این اقدام سالن، زیبایی امروز را نداشت.

وی اظهار امیدواری کرد: از سالن اجتماعات گلستان شهدا استفاده بهینه شود و در اختیار خانواده شهدا قرار گیرد.

کد خبر 480498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.