مروری بر همه  فینالیست های ایرانی تاریخ آسیا

اگر چه تاکنون پنج تیم ایرانی موفق به حضور در هشت فینال آسیایی‌شده‌اند، اما آمار نشان می‌دهد به جز سه قهرمانی، ایرانی‌ها اغلب در برداشتن گام آخر در آسیا ناکام مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌های ایرانی پیش از بازی عصر امروز، هشت بار طعم حضور در فینال مسابقات باشگاهی آسیا را تجربه کرده‌اند که البته تنها در سه تای آن‌ها موفق به پیروزی و کسب عنوان قهرمانی شده‌اند. از آخرین برد ایرانی‌ها در دیدار نهایی آسیا حدود ۲۷ سال می‌گذرد و دیگر فینالیست‌ها در این سال‌ها ناکام مانده و نتوانسته‌اند جام را با خودشان به ایران بیاورند. استقلال با ۴ فینال و پاس، سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس نیز یک فینال را تجربه کرده‌اند و سرخ‌های تهرانی دومین حضورشان در دیدار پایانی را نیز امروز خواهند چشید.

تاج‌گذاری استقلال با رایکوف

استقلال را می‌توان پرچمدار و آغازگر موفقیت تیم‌های ایرانی در آسیا دانست. آن‌ها در سال ۱۳۴۹ که با نام تاج و تحت هدایت دراکو رایکوف بعد از غلبه بر نمایندگان مالزی و لبنان، راهی مرحله نیمه نهایی شده و تیم جوان اندونزی را شکست دهند تا اولین ایرانی حاضر در فینال مسابقات باشگاهی در قاره کهن لقب بگیرند. استقلال چند روز بعد در مصاف با نماینده رژیم اشغالگر قدس موفق شد تا با کامبکی رویایی آنها را مغلوب کرده و نخستین قهرمان ایرانی مسابقات سطح اول باشگاهی آسیا نیز باشد.

قهرمانی با تفکرات پدر

درست ۲۰ سال بعد وقتی فوتبال ایران به دلیل جنگ تحمیلی سالیان خوبی را پشت سر نگذاشته بود، این استقلال بود که بار دیگر با درخشش صمد مرفاوی مربی فعلی این تیم و با سرمربیگری منصور پورحیدری توانست به مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا کند. آبی‌پوشان در این مرحله نیز با شکست تیم پلیتا جا از اندونزی موفق شد دومین حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات پایانی سطح اول باشگاهی وقت را رقم بزند که زمینه ساز دومین قهرمانی آسیایی استقلالی‌ها با شکست لیائونینگ چین در فینال نیز بود.

نخستین نایب قهرمان ایرانی با شکست برابر حریف سنتی

درست چند ماه بعد مجدداً استقلال به عنوان نماینده ایران به فینال جام باشگاه‌های آسیا راه یافت، فینالی که این بار بر خلاف دو حضور قبلی‌شان با شکست در ضربات پنالتی مقابل الهلال و نایب قهرمانی نماینده ایران همراه بود تا استقلال عنوان اولین نایب قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا را یدک بکشد.

تاریخ‌سازی پاس

بعد از ناکامی استقلال در فینال آسیا سال ۷۰  این بار پاس تهران بود که به عنوان نماینده ایران در مسابقات آسیایی درخشید. آن‌ها با هدایت فیروز کریمی موفق شدند بعد از غلبه بر نمایندگان پاکستان، قطر و ژاپن راهی مسابقه فینال شوند و آنجا نیز با پیروزی برابر الشباب نخستین قهرمانی تیمی به جز استقلال در آسیا را به ثبت برسانند.

بیشتر بخوانید:

آخرین قهرمانی ایرانی‌ها در آسیا به دست پاس / پاس ۱-۰ الشباب باشگاه‌های آسیا ۹۲ + فیلم بازی

ستاره سوم در تهران سوخت!

استقلال برای چهارمین بار در فصل ۷۷-۷۸ با سرمربیگری ناصر حجازی بعد از صعود از گروه در مرحله نیمه نهایی، در دیداری دراماتیک دالیان چین را از پیش رو برداشت تا راهی فینال آسیا شود. فینالی که البته درست مثل هشت سال قبل برایشان با چاشنی شکست همراه بود. استقلال در دیدار نهایی در ورزشگاه آزادی به مصاف جوبیلو ایواتا ژاپن رفت که با دو گل در دقایق متوالی مقهور نماینده ژاپن شد تا تک گل سیروس دین محمدی نیز فایده‌ای نداشته باشد و جام در تهران از دست برود. از نکات جالب این دیدار همزمانی آن با عاشورا و تاسوعا حسینی بود که به همین علت، این مسابقه هیچگاه به شکل زنده از تلویزیون ایران پخش نشده و دو روز بعد، فیلم ضبط شده آن روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید:

ستاره سوم استقلال چگونه از دست رفت؟ / استقلال ۱-۲ جوبیلو ایواتا فینال آسیا ۱۹۹۹ + خلاصه بازی

سپاهان طلایی دهه هشتاد، آغازگر درخشش اصفهانی‌ها در آسیا

تغییر فرمت مسابقات باشگاهی آسیا در اوایل قرن بیست و یک میلادی، باعث شد تا علاوه بر تغییر نام این رقابت‌ها کسب افتخار در آن نیز دشوارتر شود. سپاهان نخستین فینالیست ایران در این تورنمنت بود. سال ۲۰۰۷ طلایی‌پوشان اصفهانی که در اوج قرار داشتند، در فصلی که استقلالی‌ها با تعلل در ارسال لیست از حضور در آسیا محروم شدند تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان بودند.

آنها پس از صدرنشینی در گروه شان، در یک چهارم نهایی رقیب کاوازاکی شدند که پس از دو تساوی بدون گل در ایران و ژاپن، بالاخره شاگردان لوکابوناچیچ در ضربات پنالتی رقیب را مغلوب کردند. آنها در نیمه نهایی نیز به راحتی از سد الوحده گذشتند تا رقیب اوراواردز در فینال باشند.

سپاهان در دیدار رفت فینال در فولادشهر، با وجود آنکه از حریف عقب افتادند خیلی زود با تک گل محمود کریمی به بازی برگشتند تا امیدهایشان برای مسابقه بازگشت باقی بماند. در توکیو اما اوضاع برای طلایی‌های دیار زاینده‌رود خوب پیش نرفت و علاوه بر بازی تهاجمی و موقعیت‌های فراوان سپاهان، اوراوا در ورزشگاه ۶۰ هزارنفری سایتاما با دو گل نماینده ایران را از پیش رو برداشت تا جشن قهرمانی بر پا کند.

بیشتر بخوانید:

سپاهان ۱-۱ اراواردز / اولین فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ + خلاصه بازی

ذوب‌آهن و تحقیر غول‌های آسیایی

سال ۲۰۱۰ یک بار دیگر تیم‌های اصفهانی در اوج دوران فوتبال این شهر، تا یک قدمی قهرمانی آسیا پیش رفتند. این بار ولی نوبت به همشهری سپاهان یعنی ذوب آهن رسید. ذوبی ها با هدایت منصور ابراهیم زاده مسیر صعب‌العبوری را طی کردند تا فینالیست آسیا باشند.

آنها پس از غلبه مس کرمان، در مرحله یک چهارم الهلال را جلوی چشم تماشاگرانش در ریاض حذف کردند و پوهانگ استیلرز را در لحظات پایانی در خاک کره شکست دادند تا مسافر دیدار نهایی باشند.

در فینال که به شکل تک بازی در توکیو برگزار می‌شد، ذوب آهن در ۲۲ آبان ۸۹ به مصاف سئونگنام ایلهیوا رفت و اگر چه با شجاعت تمام به سمت دروازه حریف یورش می‌برد، تیم کره‌ای با بازی حساب شده سه بار دروازه ذوب آهن را باز کرد تا تک گل محمدرضا خلعتبری در واپسین دقایق نیز کارساز نباشد و دست ایرانی‌ها دوباره از جام لیگ قهرمانان کوتاه بماند.

بیشتر بخوانید:

دومین شانس قهرمانی اصفهان در آسیا / ذوب آهن ۱-۳ سئونگنام ایلهیوا فینال آسیا + فیلم بازی

پرسپولیسِ برانکو، دراماتیک‌ترین فینالیست ایرانی!

پس از سپاهان و ذوب آهن، نوبت به پرسپولیس رسید تا این تیم پایتخت‌نشین نیز شانس خود برای قهرمانی را امتحان کند. سال ۲۰۱۸ سرخ‌پوشان در حالی که سکان هدایت‌شان را به برانکو ایوانکوویچ سپرده بودند، با گذر از دیدارهای دراماتیک سومین فینالیست ایران در لیگ قهرمانان شدند. آنها در بازی‌هایی که تا آخرین دقایق حذف شده به نظر می‌رسیدند، به مسابقه بازگشتند و الوحده امارات، الدوحیل و السد قطر را با همین فرمول از پیش رو برداشتند و رقیب کاشیما آنتیلرز در فینال شدند.

سرخ‌ها در دیدار رفت مسابقه نهایی در ژاپن، با دو گل مغلوب حریف شدند تا کارشان برای قهرمانی به سختی بیفتد. در دیدار برگشت با وجود حضور بیشمار پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، کاشیما اجازه موقعیت سازی و گلزنی را به نماینده ایران نداد تا سومین شانس ایران برای دست‌یابی به جام لیگ قهرمانان نیز بر باد برود.

کد خبر 462579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.