لزوم هم‌افزایی برای ایجاد منابع مالی پایدار شهر

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در دیدار با مدیران ارشد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قزوین بر رفع موانع سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی برای ایجاد منابع مالی پایدار در حوزه‌های مختلف شهری به‌ویژه گردشگری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود حیدری در دیدار با مدیران ارشد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قزوین ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مشارکت مردم در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری اظهار کرد: مقام معظم رهبری مسیر سال ۱۴۰۳ را در یک جمله و در دو واژه کلیدی «جهش تولید» با «مشارکت مردم» نشان دادند و این مهم در ابتدای سال جاری به عنوان شعار سال چراغ راهی برای عملیاتی کردن مشارکت مردم در ابعاد مختلف توسعه شهری است.

وی افزود: از گذشته نیز شاهد بوده‌ایم هرکجا و هر زمان که مردم نقش آفرین هر حوزه‌ای بودند، اتفاقات خوشایند و دستاوردهای فراتر از باور سیاست‌گذاران خلق شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این رویکرد در ابتدای سال جاری، فرصتی است برای انجام تکالیف سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی است تا با درایت و خلاقیت خود و توسعه مشارکت بین نهادی با همراهی مردم در ابعاد مختلف، اتفاقات ویژه و خوشایندی را برای شهر و کشور مان رقم بزنند.

حیدری با تشریح بعضی اقدامات و دستاوردهای سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اضافه کرد: با وجود ۱۳۰۰ هکتار فضای سبز شهر اصفهان، بحران کم آبی و قطع جریان دائمی آب رودخانه زاینده رود، شهرداری اصفهان با چالشی اساسی در تأمین نیاز آبی این پهنه از فضای سبز مواجه ساخت شهری که همواره به تمیزی و داشتن پارک‌ها و فضای سبز زیبا زبان‌زد گردشگران داخلی و خارجی بوده است، روبه‌رو شد و برای برون رفت از این معضل، با بهره‌گیری مؤثر از توان و تخصص بخش‌خصوصی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در تأسیس مراکز احداث «تصفیه خانه‌های پساب» در نقاط مختلف شهر را در دستور کار خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: نتیجه این همراهی بسیار پربار بوده و تاکنون پروژه‌های متعددی با مشارکت و سرمایه گذاری بخش‌خصوصی انجام شد تا در کنار پروژه‌هایی که با سرمایه‌گذاری مستقیم شهرداری اصفهان به بهره برداری رسیده است بخشی از نیاز آبی شهر اصفهان تأمین شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در ادامه افزود: اصفهان با حجم بسیار زیاد تولید روزانه زباله مواجه است و برای رفع آلودگی‌های خاکی، آبی ناشی از آن، توسعه و بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی بسیار اولویت دارد، در این خصوص پروژه‌های «هاضم بی هوازی» و «آر، دی، اف» برای بازیافت پسماند زباله‌ها و پروژه بازیافت «مصالح ساختمانی» در جریان است که با مشارکت بخش‌خصوصی در حال احداث است.

حیدری با اشاره به پروژه‌های مشارکتی در حوزه حمل‌ونقل افزود: اصفهان به جهت آثار فاخر تاریخی و آلودگی هوا حوزه حمل‌ونقل را برای این کلانشهر دارای اهمیت و اولویت ویژه‌ای ساخته است و این مهم ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب در حوزه حمل‌ونقل را دوچندان می‌سازد، بر این اساس، با مشارکت بخش خصوصی توانمند نسبت به برقی کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی و تکمیل خطوط مترو و مولدسازی ایستگاه‌های خط یک مترو و برنامه‌ریزی برای احداث تراموای شهر اقداماتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بخش گردشگری مشوق‌های خوبی به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسیده و در زمینه ساخت هتل، به‌ویژه در بافت تاریخی و احیا خانه‌های تاریخی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است تا در راستای توسعه و رونق فضاهای گردشگری شهر اصفهان و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران از ظرفیت بخش‌خصوصی نیز در این راستا استفاده شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری موارد، شهرداری از منافع مالی خود به منظور تأمین منافع شهر چشم‌پوشی کرده تا بتواند دین خود را برای تعالی شهر ادا کند، بر همین اساس قرارداد ساخت «هتل ارگ جهان‌نما» با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اوایل سال ۱۴۰۲ منعقد شده و در حال حاضر نیز این پروژه در حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان افزود: هرچند با شرایط سختی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی پیش‌رو هستیم، اما ظرفیت‌های این کلان‌شهر آنقدر چشمگیر است که با تعریف فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری توأم با توجیه اقتصادی و شفاف از هر جهت، شاهد رقابت متقاضیان بوده‌ایم.

بالاترین امتیاز در اجرای پروژه‌های عمرانی شهری منوط به همگرایی اعضای شورا است

کیومرث فدایی‌فر، مشاور شهردار و قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری قزوین نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه قرابت و وجود اشتراکات تاریخی دو شهر اصفهان و قزوین اظهار داشت: پیش از این نیز مدیرانی از شهر اصفهان سکان مدیریت شهری را در شهر قزوین عهده‌دار بودند که در زمان خود دستاوردهای خوبی را برای شهر قزوین به یادگار گذاشتند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه قرارگیری قزوین در پهنه کشور گفت: شهر قزوین به جهت موقعیت قرارگیری جغرافیایی در پهنه کشور موقعیتی است سوق الجیشی که برتری‌هایی را نسبت به دیگر شهرها را برای آن پدید آورده است و این موضوع در قرارگیری این شهر در مسیر «راه ابریشم» که از شاه راه‌های تجارت جهانی در قدیم بوده را به خوبی مشاهده و مطالعه کرد.

وی گفت: هدف از این دیدار هم اندیشی در رفع موانع سرمایه گذاری و هم افزایی در راستای ایجاد منابع مالی پایدار و اجرای بهتر طرح‌های توسعه‌ای مدنظر مدیران شهر قزوین در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه بافت تاریخی و گردشگری با بهره‌مندی از تجربیات دیگر شهرها خاصه شهر اصفهان صورت گرفت.

فدایی‌فر با بیان این نکته که بالاترین امتیاز در اجرای پروژه‌های عمرانی شهری منوط به همگرایی اعضای شورای اسلامی هر شهر و سایر نهادهای مرتبط است، بیان کرد: این مهم خود افتخاری است برای مدیران شهری برای رشد و توسعه متوازن شهر در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه‌های شهری.

مشاور شهردار و قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری قزوین گفت: این هم اندیشی ها ها می‌تواند ضمن رشد و تعالی شهرها برای انجام هرچه بهتر امور و همچنین به رفع نواقص و تقویت نقاط قوت از هدر رفت منابع و افزایش هزینه‌ها نیز جلوگیری کند.

کد خبر 749102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.