بلعیدن هوا؛ راهکار عجیب ایسلند برای کاهش آلودگی

بزرگ‌ترین کارخانه جذب و ذخیره‌سازی مستقیم هوا در سطح جهان، با هدف به دام انداختن سالانه حدود ۳۶ هزار تن دی‌اکسیدکربن در ایسلند راه‌اندازی شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت خدمات زیست‌محیطی سوئیس بزرگ‌ترین کارخانه جذب و ذخیره مستقیم هوای جهان را در ایسلند راه‌اندازی کرده است. این کارخانه دومین تأسیسات تجاری است که توسط این شرکت در ایسلند راه‌اندازی شده و حدود ۱۰ برابر بزرگ‌تر از نمونه قبلی است و ظرفیت جدید حذف کربن با کیفیت بالا را به مشتریان خود ارائه خواهد کرد. کارخانه جدید در یک طرح مدولار ساخته شده و در حال حاضر ۱۲ کانتینر از مجموع ۷۲ کانتینر برنامه‌ریزی شده برای آن در محل نصب شده است. عملیات ساخت این کارخانه در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد و پس از تکمیل در سال ۲۰۲۴، سالانه ۳۶ هزار تن دی‌اکسیدکربن جذب می‌کند. این تأسیسات هم‌اکنون با موفقیت فرایند جذب دی‌اکسیدکربن خود را آغاز کرده است.

بلعیدن هوا؛ راهکار عجیب ایسلند برای کاهش آلودگی

تأمین انرژی بزرگ‌ترین کارخانه جذب هوای مستقیم

کارخانه جدید از انرژی تجدیدپذیر زمین‌گرمایی نیروگاه ایسلند برای تأمین انرژی فرایند جذب هوای مستقیم خود استفاده می‌کند که به گرما با دمای پایین همچون دمای آب جوش نیاز دارد. پس از حذف آن به کمک فیلترها، این گاز جذب‌شده در بخش ذخیره‌سازی به زیرزمین منتقل می‌شود. دی‌اکسیدکربن در این مرحله طی یک فرایند طبیعی با سنگ بازالتی واکنش نشان می‌دهد، خود به سنگ تبدیل و برای همیشه ذخیره می‌شود.

آغاز عملیات این کارخانه در وهله کنونی اثباتی دیگر در تداوم موفق رویکرد افزایش مقیاس تأسیسات جذب کربن به ظرفیت مگاتون تا سال ۲۰۳۰ و گیگاتون تا سال ۲۰۵۰ و نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مستمر تحقیق و توسعه شرکای پروژه برای بهینه‌سازی بیشتر فناوری‌های مورد استفاده و کسب بلوغ از طریق تجربه‌های زمین‌شناسی است.

توسعه‌دهندگان این تأسیسات در نظر دارند با ساخت چندین بخش متوالی در آن، این کارخانه را به پرکاربردترین شرکت حذف کربن با جذب مستقیم هوا تبدیل کنند. مهندسان برای تحقق این هدف روزانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون نقطه داده را پردازش می‌کنند و آموزه‌های به‌دست‌آمده برای تأسیسات فعلی اعمال می‌شود تا عملکرد، کارایی، بازیابی و دسترسی بهتر را برای به حداکثر رساندن جذب دی‌اکسیدکربن در طول سال افزایش دهد.

بلعیدن هوا؛ راهکار عجیب ایسلند برای کاهش آلودگی

توسعه‌دهندگان با تداوم فعالیت کارخانه تجربیات عملیاتی بیشتری را به‌دست خواهند آورد و ۱۸۰ کارشناس علوم، تحقیقات و توسعه به آزمایش و توسعه آن در مقیاس بزرگ ادامه خواهند داد. آموخته‌های عملیاتی و آزمایشی، در پروژه‌های بعدی جذب هوای مستقیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 752425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.