بازیکده نور را ایجاد می‌کنیم/ نصب مبلمان سالمند در شهر زندگی تا پایان ۱۴۰۳

سالانه خدمات ارزنده‌ای از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در راستای ایجاد فضایی مناسب و دلپذیر در این شهر تاریخی و هنرپرور انجام می‌شود؛ مدیرعامل این سازمان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به شرح این اقدامات و بیان جزئیات آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زیباسازی شهری از جمله اقدامات متفاوت با دیگر اقدامات شهرداری اصفهان است و این عمل تنها متخصص خود را می‌خواهد، همچنین زیباسازی شامل چند رشته مرتبط است؛ اواخر سال ۱۳۶۸ مدیریت زیباسازی در حوزه خدمات شهری شکل گرفت و طی این سال‌ها پروژه‌هایی همچون طراحی حاشیه زاینده‌رود و آثار فاخری در حوزه نماد و مجسمه با مشارکت مجسمه‌سازان برتر کشور در فضاهای شهری اجرا شده است.

اصفهان شهری سرشار از هنر و هنرمندان است، از این‌رو مسئله زیباسازی شهری، در این شهر کهن و تاریخی به اقدامی حساس و انتزاعی تبدیل شده است که این موضوع چالش‌های متفاوتی را برای سازمان زیباسازی شهرداری این کلان‌شهر ایجاد می‌کند.

اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری به دو دسته موقت و دائم تقسیم می‌شود که اقدامات موقت در حوزه آذین‌بندی شهر تعریف می‌شود و این به معنای بی‌اهمیت بودن این اقدام نیست، چراکه سیاست‌های کلی شهرداری و اعتبارات، مواد (متریال) اینگونه اقدامات را مشخص می‌کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از روند اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در راستای زیباسازی شهر است.

بازیکده نور را ایجاد می‌کنیم/ نصب مبلمان سالمند در شهر زندگی تا پایان ۱۴۰۳

ایمنا: اشاره‌ای به مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان داشته باشید.

قنادنیا: در طول سال پروژه‌های زیباسازی متعددی در سطح مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان اجرا می‌شود، اما سالانه با فرارسیدن فصل بهار پروژه‌ها پرطمطراق‌تر و در فضای شهر قابل لمس‌تر است؛ در واقع بهره‌برداری و رونمایی از بسیاری پروژه‌های سازمان زیباسازی مصادف با ایام نوروز می‌شود و در آستانه سال جدید گردشگران و شهروندان استفاده خوبی از این پروژه‌ها دارند.

این پروژه‌ها در قالب رویدادهای تفریحی و پاتوق‌های عکاسی است و چیدن سفره‌های هفت‌سین، همچنین آذین‌بندی شهری از وظایف این سازمان بوده و ظهور و بروز آن در ایام نوروز دیدنی است؛ یکی از کارهای ویژه سازمان زیباسازی شهرداری این کلان‌شهر در ایام نوروز، اجرای گذر گل، نور و عکس روبه‌روی هتل عباسی بود که همچون سال‌های گذشته یک اقدام محوری و پهنه‌ای را مد نظر قرار داد و مورد استقبال چشمگیر شهروندان و مسافران نوروزی قرار گرفت، همچنین المان‌های استفاده شده برای گذر گل، نور و عکس ترکیبی از المان‌های نورانی، نقاشی سه‌بعدی و انیمیشن‌های واقعیت افزوده برای عکاسی با استفاده از اسکن کیوآرکد و گل‌های مختلف است.

با توجه به اینکه مقابل هتل عباسی با قصه کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خوانی‌ها عجین است، مجسمه‌هایی با تم مطالعه و چند المان ماه مبارک رمضان نیز نصب شد، علاوه‌بر این موضوع در ایام نوروز ۱۴۰۳ هر شب در این گذر با محوریت ماه مبارک رمضان ویدئو مپینگ اجرا می‌شد که جذابیت خاصی داشت؛ البته المان‌های گل و ماه مبارک رمضان پس از پایان ماه مهمانی خدا جمع‌آوری شد، اما المان‌های نوری و نیمکت‌های بخش مبلمان شهری در جای خود باقی ماند.

در ایام نوروز چند پروژه را در زیرگذرهای شهر زندگی افتتاح کردیم، چراکه سال‌های گذشته وضعیت زیرگذرها مناسب نبود و باید مورد رسیدگی قرار می‌گرفت

برای نخستین‌بار رویداد «نقاشی خط» را در محور چهارباغ عباسی برگزار کردیم که طی آن در مدت چهار روز آثاری خلق شد که المان‌های آن با مضامین ماه مبارک رمضان و بهار در ۴۰ نقطه از شهر اصفهان نصب شد، همچنین ۱۵۰۰ پرنده بهاری مهمان شهر اصفهان شدند و روی تابلوی چهارراه‌ها و معابر اصلی شهر در ایام نوروز ۱۴۰۳ به‌صورت موقت ویژه این ایام در سطح شهر نصب شد که نصب این پرنده‌ها را پیش از نوروز از مناطق حاشیه شهر آغاز کردیم و به مرکز شهر رسیدیم؛ پرنده‌هایی با متد گرافیکی ساخته شده بود و در نوک پرنده شکوفه‌ای قرار داشت که آمدن بهار طبیعت و بهار بندگی را نوید می‌داد.

ابتدای ۱۴۰۳ و در ایام نوروز چند پروژه را در زیرگذرهای شهر زندگی افتتاح کردیم، چراکه سال‌های گذشته وضعیت زیرگذرها مناسب نبود و باید مورد رسیدگی قرار می‌گرفت؛ نظافت المان‌های این زیرگذرها خوب نبود، از این‌رو طرح نقش برجسته زیرگذر شهدای صفه به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع طی دو ماه در قالب نقش برجسته بتنی و کاشی شکسته اجرا شد؛ هزینه اجرایی این پروژه حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است و مضامین آن نمایی از باغ‌شهر اصفهان و مرکز زیرگذر نمایش چوگان در قالب کاشی شکسته دارد.

زیباسازی زیرگذر پل تمدن نیز اجرا شد که مسیر خط کاشی آبی‌رنگ از وسط آن تداعی‌کننده زاینده‌رود است؛ ساماندهی و نورپردازی پل غدیر با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲ میلیارد تومان انجام شد که در این پروژه نیز از اسمای حضرت علی (ع)، معماری و هنر گره‌چینی، همچنین نقوش سنتی اصفهان استفاده کردیم.

نورپردازی ستون‌های پل میر از پروژه‌های شاخص سال گذشته بود و در بخش آذین‌بندی ایام ماه رمضان و نوروز را داشتیم که در ایام نوروز، نورپردازی پل آذر، دهانه‌های فوقانی پل خواجو، تکیه تویسرکانی، خانه حکمت، تکیه بروجردی، آرامگاه دهش، خیابان جابر انصاری، درختان شاخص منطقه ۸ و درختان میدان شهرداری در منطقه ۱۱ انجام، همچنین دو هزار پرچم با موضوع ولادت امام زمان (عج) و بهار در مناطق پانزده‌گانه شهر نصب شد.

ایمنا: در سال جاری چه پروژه‌های شاخصی در دستور کار دارید؟

قنادنیا: سال جاری اجرای پروژه هنر شهری روی دیواره زیرگذر بزرگراه شهید همت را در دستور کار داریم؛ این پروژه با مساحت حدود ۱۰ هزار متر مربع از بزرگترین پروژه‌ها با بیشترین مساحت دیواره زیرگذر است که در آن هنر شهری اجرا می‌شود و اجرای آن تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود و تا سه ماه آینده نیز مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

نورپردازی خیابان امام خمینی (ره) سال جاری انجام می‌شود

از دیگر پروژه‌هایی که سال گذشته تمام مقدمات طراحی و برگزاری مناقصه آن انجام و در سال جاری اجرا خواهد شد، نورپردازی خیابان امام خمینی (ره) است؛ این خیابان به‌دلیل داشتن طول زیاد و آلودگی صوتی و هوایی فراوانی که دارد، از پروژه‌های ویژه محسوب می‌شود، از این‌رو تلاش می‌کنیم تا این پروژه نیز چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

ایمنا: بازی‌های خلاقِ نصب شده در پارک‌های اصفهان چه قابلیت‌هایی دارد؟

قنادنیا: سال گذشته افتتاح و رونمایی از بازی‌های خلاق در تمام مناطق شهر اصفهان را داشتیم؛ این بازی‌ها سال جاری در مناطق پانزده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر نصب شد؛ حدود ۹ قسمت در هر بازیکده وجود دارد و در مجموع حدود ۴۰۰ بازی در سطح پارک‌های این مناطق پانزده‌گانه نصب شده است.

این بازی‌ها به‌روش تعاملی انتخاب شده و خانواده‌محور است و فرزندان می‌توانند با خانواده خود در تمام بازی‌ها شرکت کنند؛ در واقع نسل جدید بازی‌های شهر، افزایش نرخ سلامت جامعه، توسعه ورزش همگانی و رشد چشمگیر نشاط تمام اعضای خانواده در کنار یکدیگر را در پی خواهد داشت.

این بازی‌ها شامل تیک‌بال، فانی‌بال، مبلمان فوتبال، هدف‌گیری بزرگ و کوچک و گل کوچک است که به‌صورت خلاقانه طراحی و در تمام مناطق شهر توزیع شده است تا عدالت اجتماعی محقق شود؛ در واقع می‌توان گفت، این بازی‌ها تسهیل‌دهنده بازی‌های حرفه‌ای است که زمان‌های قدیم در اصفهان وجود داشته است و تیم‌های حرفه‌ای آن در حال حاضر در جوامع بین‌المللی صاحب مقام شده‌اند، همچنین در طراحی فضای این پارک‌ها سعی شده است، تمام گروه‌ها بتوانند از این بازی‌ها استفاده کنند.

ایمنا: در زمینه طراحی مبلمان شهری چه اقداماتی انجام شد؟

قنادنیا: در این راستا سه مبلمان ویژه کودک، تماشا و سالمند را افتتاح کردیم، همچنین سال گذشته تلاش کردیم تغییراتی در مبلمان ایجاد کنیم، از این‌رو مبلمان تماشا طراحی و در نقاط خاص شهر نصب شده است.

مبلمان تماشا در زاویه بناهای تاریخی یا فضای سبز شهر قرار گرفته و یک فضا زیبا برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است؛ سال جاری نیز در بعضی مناطق، مبلمان کودک در محوطه اسباب بازی کودکان نصب می‌شود و مبلمان سالمند از جمله مبلمانی است که برای افراد سالمندِ دارای کمردرد طراحی شده است که امیدواریم این مبلمان‌ها تا پایان سال جاری توسط مناطق پانزده‌گانه شهرداری در پارک‌ها نصب شود.

سالمندان بیشترین مخاطب پارک‌ها در زمان‌های صبح هستند، از این‌رو تلاش می‌شود تا این مبلمان فضای دلپذیرتر و نشیمن راحتی را در اختیار سالمندان قرار دهد.

در طراحی مبلمان خانواده نیز تلاش کردیم تا فضای دورهمی بیشتری در اختیار شهروندان قرار دهیم؛ در حال حاضر مبلمان‌های سطح شهر دونفره است و فاصله زیادی از یکدیگر دارد، از این‌رو تغییراتی در طراحی این مبلمان‌ها برای ایجاد یک فضای صمیمی‌تر انجام شده است.

بازیکده نور را ایجاد می‌کنیم/ نصب مبلمان سالمند در شهر زندگی تا پایان ۱۴۰۳

ایمنا: آذر سال گذشته خبر از نصب دیوار پیکسلی بر ساختمان ایستگاه متروی میدان آزادی دادید، چه زمانی انجام می‌شود؟

قنادنیا: سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تلاش کرد برای زیباسازی میدان آزادی، یک دیوار پیکسلی مشابه آنکه بر نمای ساختمان ایستگاه متروی میدان ۲۵ آبان اجرا شده است را بر ساختمان متروی این میدان نیز نصب کند، از این‌رو یکی دیگر از پروژه‌هایی که در آستانه نوروز ۱۴۰۳ نصب شد و در خط بهره‌برداری برای سال جاری قرار گرفت، نصب دیوار پیکسلی بر ساختمان ایستگاه متروی میدان آزادی بود.

پروژه‌های زیباسازی حال مردم را خوب می‌کند، اما اجرای آن در شهری همچون اصفهان سخت است

دیوار پیکسلی نوعی رسانه شهری محسوب می‌شود و اکنون در حال جمع‌بندی برای محتوای دیوار پیکسلی ساختمان ایستگاه متروی میدان آزادی هستیم که به احتمال زیاد محتوای تجاری داشته باشد و برای مناسبت‌های فرهنگی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پروژه‌های زیباسازی حال مردم را خوب می‌کند، اما اجرای آن در شهری همچون اصفهان که هنر و روحیه هنری با تاریخ آن عجین شده، سخت است، در شهر اصفهان با مردمی روبه‌رو هستیم که همه هنرمند هستند و سواد بصری آن‌ها بسیار زیاد است.

ایمنا: برای برگزاری «میز ایده» و تشکیل «اتاق فکر» پیش از طراحی و اجرای پروژه‌ها در اصفهان چه اقداماتی انجام دادید؟

قنادنیا: روزهای سه‌شنبه میز ایده داریم؛ برای مثال ۲۰ دیوار مدارس که در حال حاضر طراحی آن را آغاز کردیم، با حضور نوجوانان در اتاق فکر، پیرامون آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌شود، سال جاری برای ایام نوروز، زیباسازی دیوار ۲۰ مدرسه در قالب دیوارنگاره با نقوش برجسته در محورهای اصلی شهر انجام و تعدادی نماد و مجسمه نیز با موضوع مطالعه نصب شد، همچنین آذین‌بندی پروژه‌ها برای سال ۱۴۰۳ طبق تقویم، مصوب و متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی در مناطق پانزده‌گانه انجام خواهد شد.

از سوی دیگر اصفهان پیشتاز بازی‌های موضوعی بوده است، از این رو سال گذشته بازیکده‌های بسیاری داشتیم که در آن‌ها این بازی‌ها به‌صورت خلاقانه طراحی شده است و در نظر دارد تمام قشرهای جامعه و تعاملی بودن فضا را مورد توجه قرار دهد.

ایمنا: در انجام این اقدامات و برنامه‌ها چقدر از نظرات شهروندان و هنرمندان استفاده می‌کنید؟

قنادنیا: امکان استفاده از نظرات شهروندان و هنرمندان از طریق مراجعه به وبگاه سازمان زیباسازی فراهم شده است، همچنین نظرات و طرح‌های مردمی و هنرمندان در کمیته نظام پیشنهادهای سازمان مطرح و دسته‌بندی و در صورت نیاز اطلاعات تکمیلی دریافت می‌شود، همچنین برای برگزاری هر گونه سمپوزیوم، طراحی و رویدادی از طریق فراخوان کشوری اقدام می‌کنیم و هنرمندان را دعوت می‌کنیم، برای مثال برای دیوار مدارس، در اتاق‌های فکر از نظرات ۱۵ دانش‌آموز نخبه استفاده کردیم.

سمپوزیوم غدیر را در محل باغ غدیر اجرا می‌کنیم

خرداد سال جاری نیز با همکاری منطقه ۴ شهرداری اصفهان سمپوزیوم غدیر را در محل باغ غدیر اجرا خواهیم کرد و پس از اجرای سمپوزیوم، مبلمان شهری را برگزار می‌کنیم؛ شهریور سال جاری سمپوزیوم «نماد» را با متریال سنگ اجرا می‌کنیم و برای بهمن سمپوزیوم «نقش برجسته» را خواهیم داشت که برای تمام این سمپوزیوم‌ها فراخوان کشوری انجام می‌شود و از هنرمندان سراسر کشور برای همکاری دعوت به عمل خواهیم آورد.

درصدد هستیم دو مورد از این سمپوزیوم‌ها را در سطح کشوری برگزار و از حضور هنرمندان خارجی نیز استفاده کنیم.

ایمنا: سرنوشت المان‌های نوروزی از جمله نقاشی‌خط‌های نوروز ۱۴۰۳ چه می‌شود؟

قنادنیا: المان‌ها به دو بخش دائم و موقت تقسیم می‌شود؛ نمونه بارز المان دائم، المان «چوگان» در میدان امام حسین (ع) است که سال‌های سال باقی می‌ماند، اما طراحان برای المان‌های موقت که به مناسبت میلاد یا شهادت حضرت علی (ع) یا ماه رمضان ساخته می‌شود، بر اساس مدت زمان محدودی که در اجرا دارد، طراحی نماد را انجام می‌دهند.

برای المان‌های موقت از متریال گران‌قیمت استفاده نمی‌شود

نمادهای موقت، مناسبتی است و در مناسبت‌های ملی و مذهبی، به مدت یک هفته در سطح شهر و چهارراه و میادین قرار می‌گیرد؛ برای این المان‌ها از متریال گران‌قیمت استفاده نمی‌شود، بلکه همان طرح در قالب کار ترافیکی شیک روی فلز یا در قالب بنر چاپ و روی فرم نصب می‌شود و در نهایت اسکلت آن‌ها به کارگاه فنی سازمان منتقل می‌شود، چراکه بعضی المان‌ها قابلیت چندمرتبه استفاده را دارد.

در اصل بسیاری مواد و متریال‌ها در کادر شهری دو بار استفاده می‌شود، چراکه با ایجاد تغییرات کوچکی در سیستم این مواد، می‌توان صرفه‌جویی اقتصادی نیز کرد.

ایمنا: روزهای پایانی سال گذشته خبر از برگزاری «میز ایده» و تشکیل «اتاق فکر» پیش از طراحی و اجرای پروژه‌ها در اصفهان دادید؛ چقدر مورد استقبال قرار گرفت؟

قنادنیا: روزهای سه‌شنبه «میز ایده» داریم؛ برای مثال طراحی ۲۰ دیوار مدارس با حضور نوجوانان در اتاق فکر انجام شد که پیرامون آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند، همچنین کارشناسان در وبگاه سازمان زیباسازی و فضای مجازی پاسخگو هستند و از افراد برای حضور در جلسات مربوطه در سازمان زیباسازی دعوت می‌کنند.

کارشناسان سازمان در اتاق فکر حضور دارند، اما از بیرون سازمان نیز از افراد صاحب‌نظر برای کسب ایده‌های نو و اثرگذار دعوت به‌عمل می‌آوریم؛ در این راستا شورای تخصصی نیز مصوبه هیئت مدیره سازمان را دارد و هنرمندان بزرگی همچون نعمت‌الهی از شورای هنری این سازمان هستند.

کد خبر 749045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.