ضوابط طرح تفصیلی باید توسط افراد واجد صلاحیت تعیین شود

رئیس کارگروه سیما منظر شهری شهرداری اصفهان گفت: ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان طراحی بناها توسط افراد واجد صلاحیت تعیین و دقت لازم در هویت‌بخشی در طراحی با توجه به بستر و زمینه‌ای که پلاک در آن قرار دارد، رعایت شود.

مسعود ثرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منظر شهری موضوعی عینی و کالبدی است و مولفه‌هایی همچون ساختمان‌ها، مبلمان شهری، راه، فضای سبز را شامل می‌شود؛ به عبارتی دیگر منظر شهری بخش ملموس یک محیط شهری و سیمای شهر، تصویر ذهنی و انسان محور است با این تفاوت که در سیمای شهری انسان اساس و محور است، در صورتی که منظر مستقلی از انسان به عنوان یک واقعیت کنش و واکنشی فیزیکی مطرح است.

وی با بیان اینکه که سیما و منظر شهری و نمای ساختمان در هر ساعت از شبانه‌روز در ذهن و تصور شهروندان قرار دارد، افزود: سیما و منظر شهری و نمای ساختمان باید مطابق اصول، ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی حاکم بر هر اقلیم، فرهنگ و منطقه طراحی، ساخت، نگهداری و بهره‌برداری شود.

رئیس کارگروه سیما منظر شهری اصفهان تصریح کرد: تدوین، اجرا و کنترل ضوابط نما در کلان‌شهر تاریخی اصفهان از دهه ۶۰ شمسی به‌عنوان یک ضرورت با تصویب اولین طرح‌های تفصیلی شهر اصفهان و فعالیت مستمر و متمرکز کارگروه تخصصی نما در معاونت شهرسازی و معماری از ۱۳۸۹ مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و اجرایی شورای اسلامی شهر اصفهان با دعوت از اعضای ثابت کارگروه از ارگان‌های متولی از جمله اداره کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، نظام مهندسی ساختمان، اساتید دانشگاه و معماران به‌نام شهر انجام شد، تاکنون ضوابط و مقررات و محدودیت‌های ارتفاع در تهیه طرح‌ها، ملاک عمل و بررسی قرار گرفته است.

ثرایی با بیان اینکه رنگ عامل مهمی در نمای شهر دارد، ادامه داد: در رنگ و مصالح نما باید با توجه به بند ۳-۱-۱۵ دفترچه ضوابط مقررات شهرسازی و ساختمانی طرح تفضیلی شهر اصفهان از رنگ کرم آجری و رنگ بژ استفاده شود.

ضوابط طرح تفصیلی باید توسط افراد واجد صلاحیت تعیین شود

وی با بیان اینکه در نما ساختمان‌های سطح شهر و مصالح مصرفی باید سبک معماری غنی شهر اصفهان رعایت شود، اضافه کرد: نمای ساختمان‌ها باید برابر با بند ۴-۱-۱۴ دفترچه ضوابط مقررات شهرسازی و ساختمانی طرح تفضیلی شهر اصفهان در محدوده مصوب تاریخی شهر اصفهان باشد، همچنین باید حداقل ۶۰ درصد در خارج از محدوده فوق، ۵۰ درصد مصالح بدنه و نمای کل ساختمان با آجر کرم و بژ با عرض حداقل پنج سانتی متر نماسازی شود.

رئیس کارگروه سیما منظر شهری اصفهان با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری که بیست‌وپنجم آذر ۱۳۸۷ تصویب شد، خاطر نشان کرد: استفاده از شیشه، کامپوزیت و موارد مشابه برای ساختمان‌های عمومی و دولتی ممنوع شد و در مکان‌هایی که از مصالح فوق استفاده شده باشد، باید ظرف مدت سه سال با اولویت بناهای دولتی و عمومی اصلاح شود.

وی ادامه داد: در شهری همچون اصفهان با دارا بودن بافت تاریخی نمی‌توان از مصالح ناهماهنگ استفاده کرد و این مسائل جز مواردی است که باید در کنترل طرح‌ها مدنظر قرار داد، همچنین رعایت تناسب مصالح هماهنگ با نماهای مورد تأیید مجاور و ضوابط صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به اهمیت تعمیرات و نگهداری صحیح از مهم‌ترین شاخص‌های اصلی در طراحی و اجرای نماها است.

ثرایی با بیان اینکه از جمله وظایف مهندسان معماری در طراحی‌ها، لزوم تسلط به اصول و مبانی معماری ایرانی، تسلط به حساسیت‌های موجود در شهر اصفهان، توجه به نماهای مصوب و نقشه مصوب شهرسازی است، گفت: با تسلط بر قوانین، باید ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان طراحی بناها توسط افراد واجد صلاحیت تعیین و دقت لازم در هویت‌بخشی در طراحی با توجه به بستر و زمینه‌ای که پلاک در آن قرار دارد، رعایت شود.

وی اضافه کرد: معماری نما در هر جا شرایط ویژه خود را دارد، به‌طور مثال اگر ساختمانی در کنار مسجد جامع اصفهان قرار گرفته است، طراح باید آگاه باشد که در کنار چنین بنایی طراحی یک بنای پست مدرن را انجام ندهد.

رئیس کارگروه سیما منظر شهری اصفهان با اشاره به تمرکز فعالیت کارگروه تخصصی نمای معاونت شهرسازی و معماری بر طرح‌های ساختمان‌های ویژه شهر بیان کرد: طرح نمای ساختمان‌های بلندمرتبه، بناهای واقع در محدوده مصوب فرهنگی و تاریخی، حاشیه زاینده‌رود و مجاور گذرهای اصلی ساختمان‌ها با کاربری عمومی در این کارگروه بررسی، تصویب و برای اجرا به مناطق پانزده‌گانه شهرداری ابلاغ می‌شود.

کد خبر 733975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.