بازتاب سفر آیت‌الله رئیسی به الجزایر در رسانه‌های بین‌المللی

اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به الجزایر پس از ۱۴ سال، واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت و مورد استقبال بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه تحلیلی خبری المانیتور در گزارشی به اهمیت سفر اخیر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به کشور الجزایر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز پرداخته است. آخرین باری که یک رئیس‌جمهور ایران از الجزایر بازدید کرد، سپتامبر ۲۰۱۰ بود، زمانی که محمود احمدی‌نژاد توقفی کوتاه در پایتخت الجزایر داشت.

به گفته المانیتور، این بازدید دو روزه اولین سفر رسمی یک رئیس‌جمهور ایرانی به الجزایر بعد از ۱۴ سال است. در روز اول رئیس‌جمهور کشورمان در هفتمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی شرکت کرد و در روز دوم با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر ملاقات خواهد داشت و چندین توافق‌نامه دوجانبه به امضا خواهد رساند. این ملاقات به دعوت مستقیم رئیس‌جمهور الجزایر است، همچنین ایران قرار است در سال ۲۰۲۷ میزبان اجلاس اوپک گازی باشد.

بازتاب سفر آیت الله رئیسی به الجزایر در رسانه‌های بین المللی

بر اساس گزارش المانیتور، این مجمع یک سازمان بین‌دولتی متشکل از کشورهای پیشرو صادرکننده گاز جهان، یعنی الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا است. این سازمان به‌طور رسمی به شکل فعلی در دسامبر ۲۰۰۸ بر اساس پیشنهاد اولیه ایران در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد.

المانیتور نوشته است که بر اساس گزارش اوپک، ایران در حال حاضر پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که ۳۳,۹۸۸ میلیارد مترمکعب برآورد شده است. الجزایر دارای ۴۵۰۴ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی است که آن را در رتبه دهم جهان قرار می‌دهد. سفر آیت‌الله رئیسی در حالی انجام می‌شود که ایران به دنبال تقویت روابط در سراسر قاره آفریقا است. سیدابراهیم رئیسی در ژوئیه ۲۰۲۳ طی یک بازدید از آفریقا به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد، جایی که در مجموع ۲۱ قرارداد در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و انرژی امضا کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران همچنین پس از یک وقفه هفت ساله در اکتبر ۲۰۲۳ روابط خود با سودان را احیا کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اوایل ماه جاری از خارطوم بازدید کرد، درست زمانی که بلومبرگ گزارش داد که ایران پهپادهای ساخت کشورش را در اختیار ارتش سودان برای مبارزه با نیروهای شبه‌نظامی قرار می‌دهد. مقامات الجزایر نیز بارها و به‌طور علنی از حق ایران برای توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی حمایت کرده‌اند.

المانیتور در خصوص فراز و نشیب‌های روابط ایران و الجزایر نوشته است که در سال ۱۹۹۳ الجزایر روابط دیپلماتیک خود را با تهران به دلیل حمایت آن از اپوزیسیون اسلام‌گرا قطع کرد. اما در سال ۲۰۰۰ دو کشور روابط دوجانبه خود را از سر گرفتند و از آن زمان در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کرده‌اند. در دهه‌های گذشته ده‌ها قرارداد بین دو کشور امضا شده است. در سال ۲۰۱۶، الجزایر و ایران ۱۵ قرارداد همکاری و مشارکت در صنعت خودرو امضا کردند. در سال ۲۰۱۰، ۱۱ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، ساخت‌وساز، تجارت، بهداشت، آموزش عالی و تحقیقات علمی به امضا رسید.

بازتاب سفر آیت الله رئیسی به الجزایر در رسانه‌های بین المللی

در جریان سفر احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر به تهران در ژوئیه ۲۰۲۳، دو کشور توافق کردند که نیاز به روادید سیاسی را پایان دهند و به‌زودی نیاز به روادید برای مسافران را متوقف کنند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در آن زمان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی قرار دارد و آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های علم و فناوری، کشاورزی، پزشکی و تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنعت و معدن را اعلام کرد.

به گفته المانیتور بر اساس باشگاه بازرگانان ایران و قاره آفریقا (سازمانی خصوصی با هدف تقویت روابط تجاری با آفریقا)، ایران در سطح تجاری بین مارس تا ژوئن ۲۰۲۳ به ارزش ۱.۱۳۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی به الجزایر صادر کرده است که نسبت به مدت سال قبل ۱۰۹ درصد افزایش داشته است. بر اساس پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل متحد، صادرات ایران به الجزایر در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۷.۴ میلیون دلار بوده است.

وبگاه خبری الجزایری دزایر توب (Dzair Tube) نوشته است که این سفر یک مناسبت مهم بود زیرا برای اولین بار در ۱۴ سال گذشته یک رئیس دولت ایران به الجزایر سفر کرده است. سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بر تعهد ایران به تعامل با جامعه جهانی به ویژه در بخش انرژی تاکید می‌کند. این سفر همچنین بر تعهد ایران به تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای شمال آفریقا، تقویت رفاه متقابل و ثبات منطقه تاکید دارد.

بازتاب سفر آیت الله رئیسی به الجزایر در رسانه‌های بین المللی

کد خبر 732753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.