ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها» نوشت: وضعیت پیچیده و متناقض نتانیاهو زمانی بحرانی‌تر می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با احتمال صدور حکم بازداشت توسط دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه مواجه است؛ اتفاقی که به گزارش رسانه‌ای عبری، نگرانی جدی در بی‌بی به وجود آورده است، کما اینکه ایسنا، به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد نتانیاهو در روزهای اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری از چنین تحولی انجام داده است. بویژه، گفته می‌شود که او مکالمات تلفنی متعددی در تلاش برای دستیابی به هر گونه نتیجه مثبت در مورد این موضوع، از جمله فشار غیرمستقیم بر جو بایدن، داشته است.

با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، اکنون این رژیم در یک هزارتوی سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، اجتماعی و نظامی قرار دارد؛ وضعیتی پیچیده و متناقض که امکان تصمیم‌گیری و اتخاذ یک راهبرد درست را از نتانیاهو و دیگر مقامات کابینه‌اش گرفته است. از یک سو؛ شاهد تداوم و تشدید اعتراضات مردمی به دلیل تعلل نتانیاهو در تبادل اسرا و به نتیجه رساندن مذاکرات با حماس هستیم که این موضوع، خود مهم‌ترین عامل در خودداری ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به رفح شده است. همزمان برخی از مقامات تندروی کابینه نتانیاهو هم هشدار داده و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم حمله به رفع، از دولت کناره‌گیری خواهند کرد. از سویی دیگر نتانیاهو با تبعات ناشی از جنایت و کشتار در غزه در محافل حقوقی بین‌المللی مواجه شده است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از ناظران معتقدند، بی‌بی در آستانه محاکمه داخلی به واسطه پرونده‌های فسادش نیز قرار دارد که یک وضعیت بی‌سابقه را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. یعنی نخست‌وزیر این رژیم، هم در داخل سرزمین‌های اشغالی و هم در بیرون از آن با امکان تعقیب و محاکمه قضائی روبه‌رو است.

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریزش ادامه‌دار دلار ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز» نوشت: اقتداری که ایران با رمز «وعده صادق» انجام داد، پشتوانه ثبات اقتصادی کشور شد به طوری که در ۱۰ روز فعال بازار ارز، دلار آزاد از کانال ۷۰ هزار تومان به دامنه ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد؛ ضمن اینکه احتمال ریزش بیشتر دلار هم تقویت شده است.

به گزارش کیهان، دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان و در بخش حواله ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان کشف قیمت شد. همچنین یورو دیروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۷ هزار و ۴۵۴ تومان معامله و اسکناس درهم امارات هم ۱۲ هزار و ۷۸ تومان قیمت خورد. بررسی میدانی روز گذشته بازار ارز در میدان فردوسی هم نشان داد، دلار آزاد توسط دلالان مقابل صرافی‌ها با ورود به دامنه ۵۰ هزار تومان، ۵۹ هزار و ۶۰۰ تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

طبق اعلام اتحادیه طلای تهران، دیروز سکه طرح قدیم با افت ۸۰۵ هزار تومانی به نرخ ۳۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش ۶۰۲ هزار تومانی، کانال ۴۲ را از دست داد و به قیمت ۴۰ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافته است. نیم سکه در بازار به نرخ ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع سکه هم به قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد.

نوسان معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته تشدید شده بود و اواخر فروردین‌ماه در بحبوحه حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق به ۷۰ هزار تومان هم رسیده بود که پس از پاسخ مقتدرانه ایران روند نزولی به خود گرفت.

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دانشجوی ایرانی حامی دانشجوی اسرائیل‌ستیز امریکایی» نوشت: دمل چرکین سیاست‌های دوگانه غرب در موضوعات حقوق بشری و انسانی بالاخره ترکید. بعد از ۴ هزار و ۸۰۰ ساعت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، دانشگاه‌های امریکایی را خیزش سراسری در برگرفته و وجدان‌های بیدار دانشجویان مقابل سیاستمداران عاشق خون و جنایت ایستاد و گارد ساحلی هم فعلاً حریف آنان نشده است.

در روزهای اخیر دانشگاه‌های آمریکایی کلمبیا، ییل، نیویورک، ماساچوست، اموری، هاروارد، براون و میشیگان از جمله مراکزی هستند که دانشجویان با برپایی تجمعات و چادرهایی علیه سیاست‌های دولت آمریکا شعار می‌دهند و خواستار پایان جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه هستند. این اعتراضات فقط محدود به دانشگاه‌های آمریکا نیست و دانشجویان کشورهای مختلف از ۴۰ کالج و دانشگاه از جمله دانشگاه‌های فرانسه، آلمان تا یونان و استرالیا در این خیزش حضور دارند؛ خیزشی که تلاش برای سرکوب آن موفق نبوده و تجمعات همچنان ادامه دارد. تجمعاتی که باید آن را خیزش نخبگان علیه عوام‌فریبی دولت آمریکا در سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم صهیونیستی و تأمین سوخت ماشین جنگی این رژیم دانست. حنای ادعاهای حقوق بشری آمریکا دیگر رنگی حتی برای مردم این کشور ندارد.

دانشجویان امریکایی و اروپایی در این مطالبه خود تنها نیستند. دانشجویان ایرانی و دانشگاه‌های ایران هم در این خیزش و مطالبه آرمان مقدس در کنار دانشجویان غربی قرار گرفتند و با برگزاری تجمعات مختلف همبستگی خود را با مطالبات دانشجویان غربی اعلام کردند. روز شنبه و یک‌شنبه هفته جاری دانشگاه‌های کشورمان شاهد تجمعات گسترده در حمایت از آرمان انسانی و اخلاقی دانشجویان آمریکایی بود. در این تجمعات هم جغرافیای گسترده‌ای از عرصه علمی کشور حضور داشتند و در دانشگاه‌های پایتخت و استان‌ها تجمعات حمایتی برگزار شد.

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «موج آگاهی» را برگزید و نوشت: روزانه بر شدت تظاهرات‌های ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا افزوده می‌شود و برخی کالج‌های اروپایی هم به صف معترضان آمریکایی افزوده شده‌اند که نشان از تغییر معادلات جهانی بعد از عملیات توفان الاقصی دارد و قضیه فلسطین را جهانی کرده است. «یووال نوح هراری» مورخ و نظریه‌پرداز اسرائیلی ۱۸ آوریل در مقاله بلندی در روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» با تاکید بر اینکه «اگر تغییر اساسی ایجاد نکنیم، به سمت شکستی تاریخی می‌رویم»، تصویری سیاه از وضعیت فعلی و آتی «اسرائیل» در نتیجه رهبران بد کنونی آن و تصمیمات فاجعه‌باری که کابینه نتانیاهو اتخاذ می‌کند، ارائه کرد.

 هراری نوشت: در چند روز آتی، اسرائیل باید تصمیمات سیاسی تاریخی‌ای اتخاذ کند، که می‌تواند سرنوشت آن و کل منطقه را برای نسل‌های بعد تعیین کند. متأسفانه بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) و شرکایش بارها و بارها ثابت کرده‌اند که برای اتخاذ چنین تصمیماتی صلاحیت ندارند. سیاستی که آنها سال‌ها در پیش گرفتند این بود که اسرائیل را به لبه پرتگاه ببرند. آنها تا این لحظه هیچ‌گونه اظهار پشیمانی بابت اشتباه‌های گذشته نداشته‌اند، یا هرگز برای تغییر این رویکرد ابراز آمادگی نکرده‌اند. اگر آنها به اتخاذ چنین تصمیماتی در اینجا ادامه دهند، ما و کل منطقه را به سوی ویرانی سوق خواهند داد. آنها به جای حرکت به سمت آغاز «جنگی جدید با ایران» ابتدا باید از شکست خود در جنگ هفت ماه گذشته درس بگیرند.

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بودجه «شفاف» نیست؟!» را برگزید و نوشت: داستان شفاف نبودن بودجه سر دراز دارد و حتی روزنامه اصولگرای جوان هم در گزارشی توضیح داد که فقط ۲۴ درصد بودجه کشور شفاف است؛ سخنی که باب طبع برخی از نمایندگان مجلس نیست. اما در همان گزارش به نقل از یک کارشناس مالی آمده بود: «۱۳ درصد از بودجه کشور بر اثر تالش‌های مجلس فعلی شفاف سازی شده است، در نتیجه تا الان فقط ۲۴ درصد از بودجه را شفاف کرده‌ایم و ۷۶ درصد دیگر همچنان غیرشفاف باقی مانده است. باید بر بودجه شرکت‌های تحت کنترل دولت تمرکز کنیم که منابع بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارند و هدایت منابع به سمت توسعه اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد». وجود شفافیت در بودجه و در اقتصاد کشوری که محسن دهنوی، دیگر نماینده مجلس، هم در سخنانی تأیید کرده که فقط ۲۴ درصد شفافیت در خود جای داده، امر واقعی نیست؛ به ویژه آنکه این روزها برخی نمایندگان میزان نبود شفافیت در بودجه فعلی را بیش از موارد سال‌های گذشته می‌دانند و نبود اراده برای تن دادن به شفافیت مورد نقد آنهاست.

برای مثال زنگنه، نماینده تربت حیدریه، در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری درباره جداول بودجه گفت: «بر اساس گفته رئیس مجلس، نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب (یکشنبه شب) فرصت طرح پیشنهاد در جداول بودجه را دارند؛ حال اینکه کمیسیون تلفیق اصل گزارش را ارائه ندادند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم.»

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز گذشته مجلس در پاسخ به تذکر زنگنه، نماینده تربت حیدریه، در انتقاد از روند بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق گفت: اگر نقدی هم دارید، آن را منصفانه بیان کنید. در چهل و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌فرمایید غیرشفاف‌ترین بودجه است؟

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار سبد غذایی خانوار» نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش جامع ابعاد فقر در سال ۱۴۰۱ را با جزئیات ارائه کرد. برخی از نکات این گزارش قابل تأمل است. این گزارش می‌گوید که میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد (یعنی ۲۱۰۰ کالری در روز) است. از سوی دیگر، همه دهک‌ها از میزان کالری خود نسبت به سال ۱۴۰۰ کم کرده‌اند. این کاهش کالری در دهک‌های متوسط شدیدتر بوده است. از نگاه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دو عامل در این روند، نقش اصلی را ایفا کرده‌اند؛ نخست اینکه خانوارها به‌دلیل تورم بالای مواد غذایی و افزایش سایر هزینه‌ها نظیر مسکن، سعی کرده‌اند که مصرف غذایی خود را کاهش دهند. نکته دیگر اینکه خانوارها به‌دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد، سعی کرده‌اند که از میزان کالای خوراکی خود بکاهند تا بتوانند کالاهای بادوام بیشتری خریداری کنند. این گزارش برآورد کرده است که در سال ۱۴۰۲، خط فقر خانوار سه‌نفره در تهران ۱۵.۳ میلیون تومان و برای کل کشور ۸.۲ میلیون تومان بوده است.

ریزش ادامه‌دار دلار، ۱۰ هزار تومان در ۱۰ روز

کد خبر 748950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.