کمبود این مواد مغذی موجب بروز نوسانات خلقی می‌شود

کمبود ویتامین B۶، منیزیم، آهن، امگا ۳ و ویتامین D باعث بروز نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری می‎‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به تغییر شدید یا سریع در احوالات یا خلق‌وخوی افراد، نوسان خلقی گفته می‌‏شود، عوامل زیادی وجود دارد که باعث بروز نوسانات خلقی می‌شود، رژیم غذایی نیز ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد؛ در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که کمبود آن‌ها احتمال ایجاد نوسانات خلقی را افزایش می‌دهد:

ویتامین B۶

ویتامین B۶ نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی ایفا می‌کند، بنابراین در صورتی که سطح این نوع ویتامین کم باشد، افراد دچار استرس، خستگی و تحریک‌پذیری می‌‏شوند؛ توصیه شده است به‌منظور دریافت مقدار زیادی ویتامین B۶ از سبزیجات با برگ سبز، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و تخم‌مرغ استفاده کنید.

منیزیم

منیزیم مانند یک آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند، سیستم عصبی را آرام می‌کند و باعث آرامش می‌شود؛ زمانی که سطح منیزیم مورد نیاز بدن کاهش پیدا می‌کند، ممکن است احساس اضطراب، افسردگی یا حتی تحریک‌پذیری کنید؛ دانه‌های کدو تنبل، بادام، شکلات تلخ و سبزیجات با برگ سبز سرشار از منیزیم هستند.

آهن

آهن به انتقال اکسیژن در سراسر بدن از جمله مغز کمک می‌کند، زمانی که سطح اکسیژن کاهش پیدا می‌کند، خلق و خوی افراد نیز دچار اختلال می‌‎شود؛ اسفناج، لوبیا، عدس و گوشت قرمز بدون چربی می‌تواند سطح آهن بدن را تأمین کند.

امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ نقش مهمی در کنترل احساسات ایفا می‌کنند، ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، گردو و بذر کتان حاوی مقدار زیادی امگا ۳ است که به بهبود خلق‌وخو کمک قابل‌توجهی می‌کند.

ویتامین D

ویتامین D به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، همچنین نقش مهمی در تنظیم هیجان و کاهش استرس دارد؛ بنابراین توصیه شده است در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید، تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب نیز حاوی ویتامین D است.

کد خبر 731511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.