بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت» نوشت: روز گذشته رئیس قوه قضائیه خبر ویژه‌ای را اعلام کرد: بازگشت بدهی و بالاتر از آن، خسارت ناشی از آن بدهی بابک زنجانی به کشور. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت، اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه، کفاف بدهی‌ها و خسارت‌های ایجاد شده توسط او را خواهد داد.

رئیس دستگاه قضا در این سخنرانی، گزارشی از روال این پرونده نیز ارائه کرد، گزارشی که نشان می‌دهد خلف وعده‌ها و عدم صداقت بابک زنجانی باعث شد، فرایند تأدیه بدهی او ۱۰ سال به طول بینجامد. بابک زنجانی در سال ۹۲، به دلیل آنچه رئیس قوه قضائیه «بازنگرداندن ارزهای بانک مرکزی و منابع حاصل از فروش نفت» عنوان کرد، بازداشت شد و پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به اعدام محکوم شد. اما این حکم، با هدف بازگذاشتن زمینه برای بازگشت سرمایه‌های از دست رفته، اجرایی نشد. بخش عمده این رویکرد را می‌توان ناشی از رقم کلان پرونده دانست. چنانکه به گفته وکیل وقت شرکت ملی نفت ایران در اردیبهشت ۱۳۹۵ «بدهی بابک زنجانی به شرکت ملی نفت ایران حدود دو میلیارد یورو است که با احتساب مطالبه خسارت و ضرر و زیان‌های وارده به این شرکت، این رقم به حدود سه میلیارد یورو افزایش یافته است.»

امروز با گذشت ۱۰ سال و در حالی که زنجانی با وجود صدور حکم اعدام، در زندان مانده بود تا بدهی‌اش را تأدیه کند و تخفیف بگیرد، این پرونده، با همکاری خود زنجانی در مسیر نهایی شدن قرار گرفت.

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازار داغ رایزنی‌های انتخاباتی» نوشت :۱۱ اسفند، موعد برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و فعالیت انتخاباتی احزاب گسترش یافته است. شورای نگهبان صلاحیت حدود ۱۵ هزار داوطلب انتخابات مجلس را تأیید کرده و بازار رایزنی میان تشکل‌های سیاسی و ارزیابی نامزدها داغ است. در گزارش پیش‌رو به مرور آخرین اخبار انتخاباتی می‌پردازیم و ابتدا از خبرهای نهادهای مسئول در انتخابات شروع می‌کنیم.

دکتر طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر ۲۱ از موافقت شورای نگهبان با تغییر حوزه انتخابیه اکثریت ۵۲۰ داوطلبی که درخواست داده بودند، خبر داده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در همین زمینه اعلام کرد: در این رابطه قانونی با عنوان «تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی» داریم که داوطلبان حق دارند برای یک بار در هر دوره حوزه انتخابیه خود را تغییر بدهند.

طحان نظیف همچنین در نشست با اصحاب رسانه در نمایشگاه رسانه‌های ایران که در مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است، در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه بعضاً گفته می‌شود تأیید صلاحیت‌شدگان از یک جریان سیاسی هستند، خاطرنشان کرده است: اعداد و ارقام گویاست و بالاخره نسبت به حدود ۲۰ هزار نفر، حدود ۱۵۰۰۰ تأیید شدند که بیش از ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان است. این آمار و ارقام گویاست و این سخن که بگوییم اینها از یک جریان است، درست نیست. حتی در یک خانواده هم دو برادر یک‌جور فکر نمی‌کنند و همین را درباره ۸۰ میلیون نفر نسبت دهید؛ در همین مجلس ۲۹۰ نماینده ۲۹۰ فکر و ۲۹۰ نوع اظهار نظر را شاهد بودیم. شاید برخی می‌خواهند برخی ناکارآمدی‌های خود را را با این سخنان جبران کنند.

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصلاح‌طلب و اصولگرا مقابل تحریم طلبان» را برگزید و نوشت: یکدست و تک جناحی، وصفی کذایی است که تندروهای ضدانتخابات برای انتخابات مجلس دوازدهم به کار می‌برند. اما حضور اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و گروه‌های مختلف اصولگرایان نشان می‌دهد که حتی در صورت ائتلاف همه گروه‌های همسو، حداقل دو قطب در انتخابات حاضر هستند. در روزهای اخیر خبرهایی از فهرست ائتلافی چند حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس بیرون آمد. خبرهایی که با استقبال رسانه‌ها – البته غیر از برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب- روبه‌رو شد. مطابق خبرهای منتشر شده، این فهرست از ائتلاف چهار حزب اصلاح‌طلب با حزب اعتدال و توسعه بیرون خواهد آمد. سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان با اشاره به نهایی شدن فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با سرلیستی علی مطهری در تهران گفته که «پس از انجام نشست‌های مشترکی که میان چهار حزب ندای ایرانیان، اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه و آقای علی مطهری برگزار شد، فهرست ۳۰ نفره ما برای انتخابات در تهران نهایی شد. یکی از نکات قابل توجه فهرست ائتلاف ما این است که احتمالاً هفت نفر از ۳۰ چهره حاضر در فهرست از خانم‌ها هستند.»

در این سو اصولگرایان ایستاده‌اند، از شورای ائتلاف تا جبهه پایداری و موتلفه و کلی گروه و حزب ریز و درشت دیگر؛ اما همگی مشترک در اینکه در انتخابات حاضر خواهند بود و مردم را هم به جای تحریم دعوت به حضور در انتخابات می‌کنند. این موضع اصولگرایان در طول هیچ انتخاباتی تغییر نکرده و اصل شرکت در انتخابات و نیز دعوت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، برای گروه‌ها و احزاب اصولگرا یک اصل لایتغیر محسوب می‌شود. هفته گذشته بود که غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت که «شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف فهرست می‌دهد. بعید نیست چند فهرست بیرون بیاید چراکه کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد، اما باید توجه داشت که انتخاب با مردم است و میزان هم رأی ملت است… ما هم سعی می‌کنیم بهترین‌ها را به مردم معرفی کنیم، ولی نهایتاً این مردم هستند که انتخاب می‌کنند.»

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفاع از دوردست» به الحاق ۲ ناو رزمی شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری به نیروی دریایی سپاه پرداخت و نوشت: شناورهای گشتی - رزمی شهید صیادشیرازی و شهید حسن باقری از کلاس شهید حاج‌قاسم سلیمانی، روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شدند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم الحاق ۲ شناور شهید باقری و شهید صیاد شیرازی گفت: این ۲ فروند هر کدام به طول ۶۷ متر، نخستین شناورهای بلند و ساخت شناورسازی ندسا هستند که طراحی کامل آنها در داخل کشور صورت گرفته است. سردار تنگسیری افزود: این شناورها مجهز به موشک‌های پدافند هوایی صیاد و نواب با بردهای به ترتیب بلند و متوسط هستند. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری با اشاره به تاب‌آوری بالای این شناورها گفت: شناورهای شهید باقری و شهید صیادشیرازی ۵۵۰۰ مایل دریایی (۹۵۰۰ کیلومتر) قابلیت دریانوردی دارند. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بدنه این شناورها کاتاماران بلند پیشرفته است و با آبخور ۳ و عرض ۱۸.۵ متر ساخته شده‌اند. سردار تنگسیری گفت: سرعت شناورهای ساخته شده ۳۲ نات دریایی (حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت) در فرس‌های متفاوت، با ۶۰۰ تن وزن و دارای ۴ موتور است. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: برد موشک‌های سطح به سطح این شناورها بیش از ۷۰۰ کیلومتر و سامانه پدافند هوایی نصب شده روی آنها بیش از ۹۰ کیلومتر است.

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««بابک» یک دهه بعد» نوشت: بابک زنجانی یکی از مفسدان بزرگ در حوزه نفتی بود که نامش در دهه ۹۰ بر زبان‌ها افتاد و بازداشتش در زمان خودش یک بمب خبری بود. متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی در دی‌ماه ۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام دورزدن تحریم‌ها در دولت احمدی‌نژاد و بدهی بیش از دوونیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان، بازداشت شد. بنا بر کیفرخواست پرونده زنجانی، او یک میلیون بشکه نفت از شرکت نفت تحویل گرفته و مکلف بوده دومیلیاردو ۸۰۰ میلیون یورو به پیمانکاران وزارت نفت پرداخت کند، اما تنها ۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است. البته عدم پرداخت پول فروش نفت تنها اتهام بابک زنجانی نیست. استفاده از سه شناسنامه مختلف نیز از دیگر اتهامات بابک زنجانی است. بنا بر کیفرخواستی که از سوی دادستان قرائت شده، بابک زنجانی به کلاهبرداری از چندین بانک و جعل حواله‌های بانکی و ارزی، جعل اسناد دولتی، پول‌شویی، نشر اکاذیب، فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور متهم شده بود. از این‌رو، وکلای این متهم بزرگ نفتی در دفاع از متهم خود بارها گفته‌اند که مشکلات ناشی از تحریم‌ها مانع بازگرداندن این وجوه بوده است. به هر روی، با وجود مهلت‌های مکرری که دادگاه به او جهت بازگرداندن بدهی‌هایش به بیت‌المال داده بود، خبری از اقدام عملی نبود تا اینکه دیروز خبر پرداخت تمامی بدهی‌های او رسانه‌ای شد.

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «باخت بازارها به سپرده» را برگزید و نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یازده‌ماه نخست سال جاری سود سپرده بیشترین بازدهی را در میان بازارهای دارایی ثبت کرده است. بر این اساس، بازدهی سود سپرده از بازار دلار، سکه طلا و بورس بالاتر بوده است. البته این مقایسه بدون در نظر گرفتن نرخ سود ۳۰ درصدی و با سودهای مصوب قبلی صورت گرفته است. نکته قابل توجه این است که در یازده‌ماه سال جاری بالاخره بازدهی ربع‌سکه از محدوده منفی خارج شد و به رقم ۲.۹ درصد رسید. در بازه ماهانه، بازار دلار و سکه از شرایط بی‌تحرکی خارج شدند و توانستند در بهمن‌ماه بیشترین بازدهی را از آن خود کنند؛ اما در بازه بلندمدت هنوز شرایط به نفع بازار سپرده است. باید توجه کرد که کم‌ریسک بودن ورود به بازار پول نسبت به دلار و طلا نیز باعث شده است که این گزینه با استقبال بالاتری روبه‌رو شود. در ماه اخیر بورس بدترین عملکرد را در میان بازارها داشت و بازدهی منفی ۴.۴ درصدی را ثبت کرد؛ هرچند برخی معتقدند که احتمال آغاز یک مسیر صعودی وجود دارد.

بدهی و خسارت بابک زنجانی به کشور بازگشت

کد خبر 729607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.