ریزگردها نتیجه خشکی غول خفته تالاب گاوخونی است/ پای کار آب اصفهان ایستاده‌ایم

استاندار اصفهان گفت: ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است، گاوخونی غول خفته ای است که اگر به آن بی‌توجهی شود بخش‌های دیگری از کشور را متوجه ریزگردها خواهد کرد، از این رو تلاش شده تا از زاینده رود سهم و حق آبه‌ای برای تالاب گاوخونی در نظر گرفته شود تا سهم مناسب‌تری برای این تالاب در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه روز شوراها را به همه اعضای شوراهای شهر و روستا تبریک گفت و اظهار کرد: تشکیل شوراها یکی از تجلی گاه‌های حضور و بروز اراده مردم در تعیین سرنوشتشان و حکمرانی و اعمال نظر آنها در اداره کشور و از اصول مترقی است که در سال ۵۸ امام خمینی آن‌را بنا نهاد و به طور ویژه نام اصفهان و خوراسگان در آن قید شده است.

وی از زحمات خبرنگاران تقدیر کرد و افزود: یکی از مؤلفه‌های حکمرانی اصحاب رسانه و فرهنگ است و اگر نقشی که ایفا می‌کنند در حکمرانی دیده شود حقوق مردم بهتر مطالبه شده و به سرانجام می‌رسد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: جایگاه خبرنگاران در نظام اسلامی و دنیا متأسفانه با نقشی که ایفا می‌کنند متناسب نیست و باید به سمت صحیح حرکت داده شود، چرا که این مورد یکی از ظرفیت‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اصل توجه به مأموریت رسانه‌ها مورد کم توجهی قرار می‌گیرد که امیدواریم در مدیریت استان به آن رسیدگی شود، به انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: سال گذشته سال انتخابات بود، همه رسانه‌های امپراطوری نظام سلطه تلاش داشتند انتخابات در ایران را مضمحل کنند و برای ناامیدسازی مردم و کم رونق جلوه دادن حضور مردم برنامه ریزی کرده بودند تا جایی که به سمت حاشیه درست کردن برای کسانی که در انتخابات حضور داشتند رفتند و کسانی که خلاف میل آنها عمل می‌کردند به شدت منکوب می‌شدند.

استاندار با بیان اینکه امپراطوری رسانه‌ای از طرفی سعی می‌کند واقعیتی متفاوت از نظام سلطه به جهان معرفی کند، ابراز کرد: در این چند روز در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا ماحصل نظام سلطه گر نشان داده شد که به دانش، دانشمند و زن چه نگاهی دارند که از الطاف خفیه الهی است که در جنگ امروزی روشنگری‌ها اتفاق افتاد تا سرخ و ناسره از هم مشخص شوند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: تلاش دشمن این بود که ما انتخاباتی زیر ۱۰ درصدی در کشور داشته باشیم اما موفق نشد و در استان اصفهان حتی یک درصد فراتر رفتیم و در برخی مناطق که مردم را ترسانده بودند مردم عکس العمل متفاوت نشان دادند، یکی از این موارد سمیرم بود، رسانه‌های منتسب به بهائیت و انگلیس خبیث تلاش می‌کردند در بعضی حوزه‌ها برگزاری انتخابات را کمرنگ کنند اما مردم حضوری فعالانه داشتند.

استاندار در ادامه از رسانه‌ها به این جهت که انعکاس دستاوردهای دولت را به نحو مطلوبی دنبال می‌کنند تشکر کرد و افزود: این ایام یکی از میدان‌هایی که آبروی نظام سلطه را برده رقم خورده است، یک واقعیت تاریخی در سرزمین‌های اشغالی و غزه عزیز رقم خورده که با حرکت‌های ددمنشانه و درنده خویی رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک شهید به طور ویژه و بالغ بر ۳۴ هزار نفر در غزه شهید شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از خطیبان جمعه گفت که اگر ۳۳ هزار شهید و ۱۳ هزار شهید نتوانست شما سران عرب را بیدار کند ما چه چیزی می‌توانیم بگوییم که شما را بیدار کند؟ چه جریان رسانه‌ای در دنیا شکل می‌دهد تا این اخبار به گوش مردم برسد اما ۱۴۰ خبرنگار جبهه مقاومت با جان فشانی کار ویژه ای کردند که در این جنگ ترکیبی سرکوب مردم و خرابی خانه‌ها و شهادت کودکان و زنان را انعکاس داده و نگذاشتند اخبار این جنایات در چارچوب دیوارهای غزه بماند و به دنیا مخابره نشود.

مرتضوی افزود: در رابطه با بحث مسکن خبرنگاران پیگیری‌های متعددی صورت گرفته که از مدیر کل راه و شهرسازی در اصفهان برای تأمین زمین مسکن‌های مورد نیاز دچار مشکل بودیم، اخیراً موضوع زمین در شهر اصفهان حل شده و در منطقه ۸۰۰ هکتاری کارگروه‌های خود را طی کرده و تاکید شده که در یک هماهنگی با استان و وزارت راه لیست باید ضوابط لازم را داشته باشد و باید آن را تکمیل کنیم. لازم است در اداره کل ارشاد، روابط عمومی استانداری و مراکز خبری لیست را تکمیل کنند تا به مجموعه ثبت نام‌های قبلی اضافه شود و این موضوع از دستور کار ما خارج نشده و آن را پیگیری کرده‌ایم.

وی در خصوص ساماندهی اتباع بیگانه گفت: اتباع صرفاً در همه کشورها هم فرصت و هم تهدید هستند اگر در قالب برنامه ریزی و مدیریت کاملاً هماهنگ و در راستای نیازهای کشورها باشد فرصت است و در غیر این صورت می‌تواند محل حاشیه و مناقشه باشد، از دو سال گذشته در موضوع اتباع تمرکز بیشتری صورت گرفته و سازمان مهاجرت هم بر همین اساس شکل گرفت، وزارت کشور هم در قالب کار ستادی در سطح ملی با حضور برخی استان‌ها که تعداد اتباع بیشتری داشتند جلساتی داشته و ساماندهی اتباع را در استان داشتیم، جمعیت اتباع شناسایی و مدیریت شده و برنامه ریزی برای اتباع غیر قانونی داشته‌ایم، در نه ماه اخیر استان اصفهان رتبه اول عملکرد در خصوص ساماندهی اتباع را داشته است و عملکرد موفقی داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شد دانشگاه هنر در هشت سال گذشته یک نشست هم با استاندار اصفهان نداشته است، گفت: در دو سال و نیم گذشته هفت جلسه گسترده خدمت دانشجویان رسیدم و دانشگاه‌های مختلف میزبان ما بوده‌اند، رویکرد دولت و استان حضور در جمع جوانان و دانشگاهیان بوده است که هم به سوالات آنها پاسخ داده می‌شود که این کار هم در راستای مسئولیت پذیری آنها در آینده و هم استفاده از افکار بکر آنها است، رسیدگی به مسائل فرهنگی، عمرانی، زیر ساختی دانشجویان و دانشگاه‌ها در کمیسیون دانشجویی استان انجام می‌شود.

وی در رابطه با بحث جلوگیری از قطعی برق در فصل گرما ابراز کرد: در گذشته در خصوص نگاه آینده‌نگری که باید در بین مسئولان کشور می‌بود غفلت شد، وزیری را داشتیم در ادوار گذشته مخالف توسعه ظرفیت‌های انرژی در کشور بوده است، در دولت قبل با خاموشی‌های وسیعی روبرو بودیم، در تابستان ۹۹ طاقت مردم را در استان طاق کرده بودند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این رویکرد عوض شود و راهبرد وزارت نیرو به سمت پیشرفت آینده کشور در این خصوص بوده است.
وی ادامه داد: در اصفهان نیروگاه‌های متعددی را در حال ساخت داریم و واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی در هفتم مهرماه با سرمایه گذاری فولاد مبارکه به بهره برداری رسید و در حوزه تأمین انرژی در استان به سمت مثبت کردن تراز پیش می‌رویم، در این بین به سمت ابلاغ ۲۰۰۰ مگاوات خورشیدی خواهیم رفت و در حال توسعه زیرساخت‌ها و سیکل ترکیبی هستیم.

وی در رابطه با جایگاه خبرنگاران گفت: اگر به ۴۰ سال گذشته نگاه کنیم ما در دهه اول انقلاب شرایط ناگواری داشتیم در همین اصفهان ما که یکی از شهرهای پیشرفته بود اتباع هندی و پاکستانی و بنگلادشی درمان مردم را انجام می‌دادند اما امروز در جایگاهی هستیم که اصفهان ما میزبان گردشگرانی است که با هدف درمان و اخذ خدمات حوزه سلامت به کشور ما از اروپا و کشورهای همسایه سفر می‌کنند که این به معنای ما می‌توانیم است.

وی تاکید کرد: اگر اصحاب رسانه خود را با ابزارهای متفاوت مجهز کنند و سعی کنند با نگاه تهاجمی به جبهه دشمن حرکت کنند شرایط متفاوت‌تری خواهیم داشت اما در برخی رسانه‌ها نسبت به این مسیر حرکت درستی انجام نمی‌شود، برخی در فضای مجازی به دنبال تحقیر کشور خود هستند در حالی که اگر کسی ایران و ایرانی را دوست دارد باید به دنبال عزت کشور خود باشد.

وی در رابطه با آینده اصفهان یادآور شد: شورای برنامه ریزی استان سعی کرده تحت سند آمایش و چشم انداز در این راستا حرکت کند، اصرار ما بر این است که هر نوع سرمایه گذاری در استان اتفاق نیفتد.

وی در رابطه با بحث چند متولی بودن امور فرهنگی گفت: استانداری اصفهان از همان ابتدا پیگیر این مسئله بوده است و اعلام کرده که نیاز به یک معاونت فرهنگی اجتماعی دارد و در همین خصوص سال ۱۴۰۱ جلساتی را داشتیم تا ساختار استانداری را تغییر دهیم و چارت جدید تعریف شود، این معاونت تأیید شده اما این دغدغه خود استانداری هم بوده است لذا با توجه به حجم برنامه‌های استان باید یک معاونت مسئولیت این حوزه را در اختیار داشته باشد.

وی در خصوص مترو لنجان و مبارکه هم اظهار کرد: با مجموعه‌های صنعتی جلساتی را داشته‌ایم اما آنها حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیستند و استان هم باید به اولویت‌های خود بپردازد، یکی از علل آلودگی‌های اصفهان مربوط به منابع متحرکه است که هر چه در این مسیر کار کنیم می‌تواند برای رفع آلودگی هوا مؤثرتر واقع شود.

وی در خصوص پروژه‌های آبی و آب شیرین کن استان اصفهان نیز تاکید کرد: استان اصفهان پای این کار ایستاده و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم پروژه‌های آبی در استان به نتیجه برسد و در همین رابطه رکورد ۵ کیلومتری احداث خط لوله آب را هم زدیم، در این مسیر روزانه ۴۰۰ تریلر و بیش از ۱۰۰۰ جوشکار و افراد زیادی در جبهه‌های مختلف پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جلسات مکرر هفتگی با صرف چندین ساعت در هر جلسه به صورت ثابت ویژه این پروژه‌ها است.

وی در خصوص انتخابات پیش رو در لنجان ۱۵۲ شعبه و در سمیرم از پیش بینی ۶۸ شعبه اخذ رأی خبر داد و با بیان اینکه از سیزدهم اردیبهشت ماه فرایند تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، تاکید کرد: توسط عوامل اجرایی، هیئت‌های بازرسی و حفاظتی تمهیدات لازم صورت گرفته است و پشتیبانی‌های لازم برنامه ریزی شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم.

مرتضوی در رابطه با بحث مسکن خبرنگاران اظهار کرد: در این مورد پیگیری‌های متعددی صورت گرفته که از مدیر کل راه و شهرسازی در اصفهان برای تأمین زمین مسکن‌های مورد نیاز دچار مشکل بودیم، اخیراً موضوع زمین در شهر اصفهان حل شده و در منطقه ۸۰۰ هکتاری کارگروه‌های خود را طی کرده و تاکید شده که در یک هماهنگی با استان و وزارت راه لیست باید ضوابط لازم را داشته باشد و باید آن را تکمیل کنیم. لازم است در اداره کل ارشاد، روابط عمومی استانداری و مراکز خبری لیست را تکمیل کنند تا به مجموعه ثبت نام‌های قبلی اضافه شود و این موضوع از دستور کار ما خارج نشده و آن را پیگیری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شد دانشگاه هنر در هشت سال گذشته یک نشست هم با استاندار اصفهان نداشته است، گفت: در دو سال و نیم گذشته هفت جلسه گسترده خدمت دانشجویان رسیدم و دانشگاه‌های مختلف میزبان ما بوده‌اند، رویکرد دولت و استان حضور در جمع جوانان و دانشگاهیان بوده است که هم به سوالات آنها پاسخ داده می‌شود که این کار هم در راستای مسئولیت پذیری آنها در آینده و هم استفاده از افکار بکر آنها است، رسیدگی به مسائل فرهنگی، عمرانی، زیر ساختی دانشجویان و دانشگاه‌ها در کمیسیون دانشجویی استان انجام می‌شود.

مرتضوی در رابطه با بحث جلوگیری از قطعی برق در فصل گرما ابراز کرد: در گذشته در خصوص نگاه آینده‌نگری که باید در بین مسئولیت کشور می‌بود غفلت شد، وزیری را داشتیم در ادوار گذشته مخالف توسعه ظرفیت‌های انرژی در کشور بوده است، در دولت قبل با خاموشی‌های وسیعی روبرو بودیم، در تابستان ۹۹ طاقت مردم را در استان طاق کرده بودند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این رویکرد عوض شود و راهبرد وزارت نیرو به سمت پیشرفت آینده کشور در این خصوص بوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در اصفهان نیروگاه‌های متعددی را در حال ساخت داریم و واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی در هفتم مهرماه با سرمایه گذاری فولاد مبارکه به بهره برداری رسید و در حوزه تأمین انرژی در استان به سمت مثبت کردن تراز پیش می‌رویم، در این بین به سمت ابلاغ ۲۰۰۰ مگاوات خورشیدی خواهیم رفت و در حال توسعه زیرساخت‌ها و سیکل ترکیبی هستیم.

مرتضوی در خصوص مترو لنجان و مبارکه هم اظهار کرد: با مجموعه‌های صنعتی جلساتی را داشته‌ایم اما آنها حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیستند و استان هم باید به اولویت‌های خود بپردازد، یکی از علل آلودگی‌های اصفهان مربوط به منابع متحرکه است که هر چه در این مسیر کار کنیم می‌تواند برای رفع آلودگی هوا مؤثرتر واقع شود.

وی در خصوص پروژه‌های آبی و آب شیرین کن استان اصفهان نیز تاکید کرد: استان اصفهان پای این کار ایستاده و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم پروژه‌های آبی در استان به نتیجه برسد و در همین رابطه رکورد ۵ کیلومتری احداث خط لوله آب را هم زدیم، در این مسیر روزانه ۴۰۰ تریلر و بیش از ۱۰۰۰ جوشکار و افراد زیادی در جبهه‌های مختلف پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جلسات مکرر هفتگی با صرف چندین ساعت در هر جلسه به صورت ثابت ویژه این پروژه‌ها است.

استاندار اصفهان در خصوص انتخابات پیش رو در لنجان ۱۵۲ شعبه و در سمیرم از پیش بینی ۶۸ شعبه اخذ رأی خبر داد و با بیان اینکه از سیزدهم اردیبهشت ماه فرایند تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، تاکید کرد: توسط عوامل اجرایی، هیئت‌های بازرسی و حفاظتی تمهیدات لازم صورت گرفته است و پشتیبانی‌های لازم برنامه ریزی شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم.

شرکت شهرک‌های صنعتی متولی پساب قهجاورستان شد

استاندار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه آیا شرکت شهرک‌های صنعتی حاضر به قبول ساماندهی این پساب مسکن مهر قهجاورستان و شهرک اصفهانک، شده است یا خیر، گفت: در سفری که روز پنجشنبه شورای اداری استان به مناطقی از شرق شهرستان اصفهان داشت، بنا شد شورای اداری استان با توجه به وسعت و گستردگی اصفهان در قالب چندین سفر به این مناطق رفته و به مشکلات موجود رسیدگی کنند؛ در این سفر یکی از مقاصد مورد بازدید همان منطقه قهجاورستان بود و نکاتی را در مورد اصفهانک داشتیم.

وی افزود: در مورد فاضلاب قهجاورستان چند موضوع مطرح شد و دو پیشنهاد برای این موضوع و حل مسائل آن ارائه شد. با توجه به نظر مثبت شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان بنا شد این شرکت سرمایه گذار شبکه فاضلاب قهجاورستان شود و در یک قرارداد متقابل با آبفا به این امر ورود کند و بخشی از آن فاضلاب جمع‌آوری شده و آب‌های نامتعارف را طی فرایندهای مورد نیاز در بخش صنعت استفاده کند.

مرتضوی تاکید کرد: یکی از این از گزینه‌ها این بود که شرکت شهرک‌های صنعتی باید مطالعات خود را انجام دهد و به یک جمع بندی قطعی برسد و این قرارداد انجام شود و در مورد دوم هم قرار شد از منابع دولتی پیرامون قهجاورستان بتوانیم الحاقاتی را برای این منطقه تعریف کنیم و با شرایط و خلق ثروتی که انجام می‌شود شهرداری را موظف به این موضوع کنیم تا با محوریت شهرداری این اقدام انجام شود اما در مورد اصفهانک بحثی مطرح نشد.

گیر ما در جذب سرمایه‌های خارجی نگاه تمرکزگرای ملی است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا مبنی بر دستور کار مدیریت استان برای جذب سرمایه‌های بین‌المللی برای رونق اقتصادی اصفهان یادآور شد: اصفهان به لحاظ حضور هیئت‌های خارجی یک نقطه قوت ممتاز دارد که شامل حال دیگر استان‌ها نمی‌شود. در همین راستا در سال گذشته سفرهای زیادی را میزبانی کردیم و از کشورهای مختلف در استان حضور پیدا کردند. در سال ۱۴۰۱، میزبان ۳۲ هیئت عالی رتبه خارجی رسمی بودیم و در سال گذشته نیز میزبان ۴۱ هیئت خارجی در سطح استانداری بودیم که قالب جلسات با این هیئت‌ها به تفاهم نامه‌ها و مذاکرات منجر شد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: تنها گرفتاری ما برای جذب سرمایه‌های خارجی این است که بسیاری از تصمیم گیری‌های ما در این حوزه باید به صورت متمرکز انجام شود و اگر این امکان فراهم می‌شد که استانداری‌ها بتوانند به صورت جدی و مستقل وارد این تعاملات شوند شاید این انتظار که از سرمایه گذاران خارجی داریم به واقعیت و تحقق نزدیک تر می‌شد؛ گیر ما نگاه تمرکزگرایی است که در این بخش‌ها وجود دارد و فرصت مذاکره، رایزنی و طی طریق برای رسیدن به توافق را از ما می‌گیرد.

مرتضوی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، ابراز کرد: دست فرمان استان اصفهان در سال‌های گذشته حرکت در مسیر نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب انجام می‌شده است و امروز نیز با توجه به مطالبات مردم از مقام معظم رهبری می‌بینیم که انگشت اشاره ایشان به سمت مسئله اقتصاد و رضایتمندی عمومی است.

وی تاکید کرد: در استان اصفهان دستور کارهایی در قرارگاه شعار سال تعریف شده است، در حوزه اقتصادی یکی از مأموریت‌های ما همین برنامه ریزی برای تحقق شعار سال است، باید یه سمتی حرکت کرد که در ابتدا برنامه ریزی‌ها و زیرساخت‌ها انجام شود و امکاناتی را تعریف کنیم که شرایط برای حضور مردم فراهم شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: یک بخشی از واحدهای تولیدی ما به دلیل نداشتن بازار مناسب با ظرفیت کمتری کنار می‌کنند، در مسیر تحقق شعار سال باید استفاده از ظرفیت مردم به گونه‌ای انجام شود که این موضوع محقق شود. بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خانگی را می‌توان به صورت تولید در خانه تعریف کرد و برای آن ظرفیت سازی کرد یا با فعال کردن نظام کنسرسیومی واحدهای صنعتی را به سمتی هدایت کرد و تحت قراردادهای بزرگ به آنها سهم داد.

وی با بیان اینکه می‌توان نشان‌هایی تعریف کرد که واحدها بتوانند ذیل آن نشان‌های تجاری تولید انجام دهند، گفت: برای کار در خانه مدل‌های متعددی در دنیا وجود دارد که خیلی از آنها ریشه‌های قدیمی در کشور ما داشته است مثل کارگاه‌های قالی بافی یا دیگر صنایع دستی که الان محدود شده‌اند، این کار هم برنامه ریزی و هم زیر ساخت می‌خواهد و در بعضی موارد باید زمینه مشارکت را در قالب کنسرسیوم‌ها و برندها تعریف کرد.

مرتضوی در خصوص دانش بنیان‌ها اظهار کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان هم جلساتی انجام شده تا کار به نحو مطلوب جلو برود، بنابراین دست فرمان استانداری اصفهان برای تحقق شعار سال، رسیدن به یک برنامه جامع تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد است تا نقشه راه مشخصی را تعریف کنیم و در آینده حرکت‌های خوبی را دنبال کنیم.

همه مسئولان کشور دغدغه آلودگی هوا در اصفهان را دارند / سوختی که در اصفهان توزیع می‌شود با بهترین کیفیت است

وی در خصوص آلودگی هوای اصفهان گفت: در این مورد با توجه به شرایط خاص استان، مسئولان مختلف حتی در سطح هیئت وزیران به آن ورود کرده‌اند و جلسات متعددی پیرامون آن تشکیل شده است که نشان دهنده دغدغه همه مسئولان در این خصوص است و در این راستا مدیریت سوخت، بهبود سوخت مصرفی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از تصمیمات گرفته شده در این زمینه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بهترین سوخت بنزین و گازوئیل را برای مردم اصفهان فراهم کرده‌ایم، ادامه داد: پروژه گوگرد زدایی هم در همین راستا انجام شد، انرژی که امروز صرف به ثمر رساندن رینگ چهارم و خط دو مترو اصفهان انجام می‌شود در همین راستا است، در دو سال گذشته حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناگهان حمل و نقلی استان اضافه شده که امید است در دو سال آینده با الحاق همین تعداد اتوبوس جدید بخشی از آن را نیز برقی کنیم، نوسازی ناوگان تاکسی رانی و جابجایی برخی صنایع آلاینده نیز در همین ارتباط انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۳ واحد ریخته گری را به شهرک بزرگ اصفهان منتقل کردیم که بی سابقه بوده است. در کوره‌های آجرپزی هم ۴۰ واحد آلاینده که استانداردها را رعایت نمی‌کردند رسماً تعطیل کردیم. در خصوص مازوت سوزی نیز در سال گذشته به دلیل اینکه یکی از دو خط انتقال گاز به منطقه که دچار اختلال شده بود، مجبور شدیم چند روزی را مازوت مصرف کنیم اما در سایر روزها با حمایت مسئولان و درایت وزیر کشور، اصفهان به سمت مازوت سوزی نرفت.

مرتضوی خاطر نشان کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوا در دی ماه سال گذشته بر اساس شرایط خاص استان اصفهان در قالب قرارگاه کاهش آلودگی هوا در آمد تا همه متوجه شوند کار بسیار ضروری و مهم در سطح ملی باید انجام شود، این نگاه بود که در دی ماه بر آن تاکید شد تا قرارگاه کارهای آلودگی هوای اصفهان را پیگیری کند.

اگر به جای مطالبه اعتبار مطالبه اختیار کنیم اصفهان را به نحو مطلوب‌تری اداره خواهیم کرد

مرتضوی ادامه داد: در حوزه واحدهای صنعتی مطالعات جامعی انجام شد، سهم آلودگی هوای اصفهان از صنعت ۲۷ درصد و ۷۳ درصد دیگر مربوط به منابع متحرکه، خانگی است. برای واحدهای صنعتی که در مسیر آلودگی هوا نقش ویژه‌تری ایفا می‌کردند مانند ذوب آهن و نیروگاه شهید منتظری پروتکل‌های خاصی را اعمال کردیم. گاوخونی، غول خفته ای که ممکن است بخش‌های دیگر کشور را درگیر ریزگردها کند.

وی در خصوص ریزگردها ابراز کرد: ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی هستند، گاوخونی غول خفته ای است که اگر به آن بی توجهی شود بخش‌های دیگری از کشور را متوجه ریزگردها خواهد کرد، از این رو تلاش شده تا از زاینده رود سهم و حق آبه ای برای تالاب گاوخونی در نظر گرفته شود، بر این اساس در سطح ملی با هماهنگی‌های سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو تلاش شده تا سهم مناسب‌تری برای این تالاب در نظر گرفته شود.

استاندار اصفهان در خصوص درآمدهای استان و تناسب آن با هزینه‌های جاری استان گفت: اصفهان رتبه اول در کسب درآمدهای مالیاتی را ندارد و با فاصله زیادی از تهران در رتبه دوم قرار دارد، ما یک پیکره واحد به نام جمهوری اسلامی ایران هستیم اما با همین درآمد کم زیرساخت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور داریم، با این وجود اگر به جای مطالبه اعتبار مطالبه اختیار کنیم، اصفهان را متناسب با توانمندی‌های خودش به نحو مطلوب‌تری اداره خواهیم کرد.

رونق گردشگری و صنایع دستی از راهبردهای اصلی استان است

وی در خصوص اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان با سرپرست اداره می‌شد، گفت: میراث گردشگری یکی از دو راهبرد اصلی استان است و جلسات متعددی برای در نظر گرفتن مدیر لایق در این خصوص برگزار شد، قطعاً ثبات در مدیریت‌های ارشد موجب حرکت‌های با دوام تری خواهد شد به ویژه حوزه گردشگری که از حساسیت زیادی نیز برخوردار است، با این حال تلاش داشتیم مدیری انتخاب شود که دانش و تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشد تا با افق مناسب‌تری در این مجموعه حرکت کنیم، اما در حال حاضر مدیری که از داخل استان چنین توانایی و ظرفیتی را داشته باشد، نتوانستیم معرفی کنیم و لذا موفق‌ترین مدیر استان سمنان در این زمینه را به کار گرفتیم.

لزوم اجرای اقدامات سلبی برای جلوگیری از سرایت ویروس بی حیایی

مرتضوی در ادامه گفت: ما یک زیست بوم در کشور داریم که بسیاری از آژانس‌هایی که معضلات اجتماعی کشورها را بررسی می‌کنند و افرادی که به کشورهای شرقی و غربی سفر کرده‌اند، بر آن تاکید دارند، دشمنان انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب عروسک خیمه شب بازی خود به نام ایران را از دست دادند و در حوزه‌های مختلف با پیشرفت و استقلال ما مبارزه کردند، یکی از این حوزه‌ها که در جمهوری اسلامی سبب آرامش و امنیت شد، توجه به زیست عفیفانه و خانواده بوده است و دقیقاً در نقطه مقابل، همین حوزه تمدن غرب را دچار آسیب و چالش کرده است.

وی اضافه کرد: سازمان‌های عریض و طویلی برای معضلات افراد تنها و خانم‌ها و فرزندان طلاق در غرب در نظر گرفته شده است، در برخی کشورها تا ۸۷ درصد گزارش داده شده که به زنان آن کشورها حداقل یک بار تعرض شده است، بنابراین یکی از جبهه‌های دشمن زدودن زیست عفیفانه و جایگاه مادر همراه با قبح زدایی از گناه و معنویات و اشاعه لاابالی‌گری در جامعه است.

استاندار اصفهان با اشاره به اغتشاشات سال گذشته گفت: برخی از جریان‌های رسانه‌ای در سال گذشته تلاش کردند حیا و عفت و زیست عفیفانه را از مردان و زنان ما بگیرند، اگر آینده ایران را می‌خواهیم باید خانواده همیشه محترم و جایگاه زن متعالی باشد، در خانواده‌های دارای زیست عفیفانه مادر جایگاه مقدس و اعتبار متمایزی دارد، جایی که دشمن هدف‌گیری می‌کند و برنامه‌های مختلفی ایجاد می‌کند همان جایی است که دختر جامعه ما را به عنوان مادران آینده هدف قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما نیز باید برنامه‌های بازدارنده انجام دهیم که طرح نور یکی از این اقدامات است، اهتمام و توجه همه مدیران کشور و استان برای پیش بردن این طرح است که پس از بعد فرهنگی لازم است اقدامات ایجابی و سلبی داشته باشیم، دختران و پسران را باید بیدار کرد چرا که ممکن است مسیر زندگی آنها تغییر کند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: در بسیاری از جوامع زن این گوهر گران قدر را خرید و فروش می‌کنند و جنایت‌هایی علیه زن و خانواده در دکورهای ویژه می‌شود، حواسمان به محتوا باشد که عین نجاست است که قصد دارند به خورد بچه‌های ما بدهند، این مورد نیز مانند همان ویروس کرونا است، گاهی لازم است برای جلوگیری از ویروس کرونا جاده‌ها را ببندیم تا از سرایت بیماری جلوگیری شود که اصحاب رسانه در این حوزه مسئولیت خطیری دارند تا جامعه را نسبت به این مخاطرات آگاه کنند.

کد خبر 748650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.