بازآفرینی ۳۰ محله اصفهان در سال آینده/ شهروندان پای ثابت اجرای پروژه بازآفرینی هستند

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: طی دو سال اخیر برای ۴۵ محله محروم شهر اصفهان سند بازآفرینی شهری تهیه شده و ۳۰ محله دیگر در سال آینده به این تعداد اضافه خواهد شد، همچنین در سال جاری ۱۲۰ نیروی متخصص تسهیلگری در این حوزه تربیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فریبا بهرامی در چهل‌ویکمین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «بازآفرینی پایدار شهری محلات مبتنی بر تجربه زیستی» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: دفاتر تسهیلگری در کشور از سال ۱۳۹۰ هم‌زمان با ابلاغ بخشنامه از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها تأسیس شده است، همچنین این دفاتر در سه حوزه روان‌سازی، کارگزاری و مدیریت فعالیت می‌کند.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز از سال ۱۳۹۲ با منطقه ۱۴ وارد عمل شد، زیرا یکی از موضوعات این بود که به سراغ حل سخت‌ترین مسئله شهری حرکت کنیم.

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: محله زینبیه در منطقه ۱۴ اصفهان به عنوان پایلوت برای این موضوع در نظر گرفته شد، زیرا این محله با مجموعه‌ای از معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی دست و پنجه نرم می‌کرد.

بهرامی با اشاره به ۱۴ معضل مهم دفاتر تسهیلگری گفت: در سال گذشته با توجه به خودارزیابی‌های سازمان نوسازی و بهسازی و ارزیابی عملکردی ادواری، به این هماهنگی رسیدیم که در واقع عملکرد دفاتر را با آنچه موجود است، ارزیابی و نقاط ضعف را پیدا کنیم تا آیا انتظاری که ما به عنوان متولی امر از این دفاتر داریم محقق می‌شود و دریابیم که فرایند بهینه‌سازی آن‌ها چگونه است.

وی ادامه داد: نبود شناخت مدیریت شهری از فعالیت‌های دفاتر تسهیلگری با وجود ۱۰ سال سابقه فعالیت، تمایل نداشتن مدیران منطقه به اجرای پروژه‌های تعریف شده توسط ادارات تسهیلگری و برقرار نشدن ارتباط مؤثر و دوسویه در بدنه شهرداری و مدیریت دفاتر از جمله معضلاتی بود که فعالیت دفاتر تسهیلگری را با مخاطرات جدی روبه‌رو کرد.

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ با مطرح‌شدن واژه بازآفرینی شهری پایدار و ورود در تمام ابعاد شاهد مباحث توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و صاحب برنامه شدن در محله‌ها در عرصه‌های مختلف بودیم، همچنین تعریف کردیم که اگر بخواهیم محله‌ای دارای سند بازآفرینی شود، باید چه مواردی را رعایت کند.

بهرامی گفت: در محله همت‌آباد اصفهان که وارد شدیم سرانه خدمات عمومی صفر بود، همچنین پارک، درمانگاه، فضای سبز و زمین ورزشی روباز در این محله وجود نداشت و در این مورد، یکی از باورهای غلط این بود که بازآفرینی شهری صرفاً در راستای اقدامات کالبدی است.

وی افزود: نباید تنها از شهرداری انتظار داشته باشیم، زیرا ۳۲۵ دستگاه متولی وجود دارد که باید سازوکارهای بازآفرینی را فراهم کند.

شهروندان پای ثابت اجرای پروژه بازآفرینی هستند

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: شهروندان نباید با محله قهر باشند و زمانی که شهروندان مطالبه‌گر شدند، می‌توانند از محله، صیانت و نگهداری کنند، از این‌رو هزینه‌های پروژه پایین آمده و زمان اجرا کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه شهروندان رضایت کامل دارند، در این راستا شهروندان پای ثابت اجرای پروژه بازآفرینی هستند و دفاتر تسهیلگری می‌تواند ۳۵ دستگاه و شهروندان را به هم مرتبط کند.

بهرامی گفت: دیدگاه بلندمدت به فرایند بازآفرینی شهری یکی دیگر از مباحث است و نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت به نتیجه بازآفرینی شهری دست پیدا کنیم، همچنین مشارکت نمایندگان محلات و معتمدان نیز از عمده‌ترین مسائل است و آن‌ها باید در فرایند ایده‌پردازی و مشارکت در پروژه سهیم باشند و بین شهروندان و مدیریت شهری نیز ارتباط مؤثر داشته باشند.

وی با بیان اینکه کوتاه شدن تعریف پروژه تا اجرای پروژه و بهره‌مندی از گروه‌های خلاق برای اجرای فضاهای خلاق و دلپذیر از دیگر موضوعات است، ادامه داد: در نهایت به هفت گام رسیدیم که با آن‌ها می‌توانیم ادعا کنیم که پروژه‌ها چه نقاط ضعفی دارد و پس از رفع آن‌ها ادعا کنیم که این اتفاق به‌خوبی رقم خورده است.

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان برای اصلاح پروژه‌های سال آینده فرایندی را از بیست‌وپنجم شهریور آغاز کرد و در سال آینده می‌توانیم شاهد اقدامات خوبی باشیم.

بهرامی با بیان اینکه ۱۱۵ نخبه دانشگاهی داوطلب اجرای پروژه بازآفرینی محله شدند، گفت: سازمان نوسازی از بیست‌وپنجم شهریور سال گذشته پروژه‌های بازآفرینی پایدار شهری را آغاز کرد و انتخاب فرایند محله‌ها را به عهده شهرداران گذاشت و مشارکت شهروندان در خصوص بازآفرینی محلات طلب کرد.

وی افزود: از بیست‌وهفتم مهر تا سی‌ام آبان فرایند نیازسنجی و مصاحبه با معتمدان محلی انجام شد و اوایل آذر پروژه‌های معضل در محله‌ها انتخاب شد، همچنین با ساکنان محله مصاحبه می‌کردیم که به این ترتیب نقاط شناسایی و بررسی شد و سپس از این نقاط با حضور شهردار منطقه و دستیار ویژه شهردار بازدید به‌عمل آمد و این موضوع موجب پایدار شدن ردیف اعتباری در بودجه منطقه شد.

۳۰ محله در سال آینده نوسازی خواهد شد

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه‌های بازآفرینی شهری از جمله پروژه‌های ارتقای کیفیت محیطی، ارتقای قلمروهای عمومی، افزایش سطح سرانه خدمات روبنایی، بازگشایی گلوگاه‌ها و برنامه‌های توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی در ۳۰ محله اصفهان انجام خواهد شد که این تعداد نسبت به سال گذشته، دو برابر شده است.

بهرامی گفت: طی دو سال اخیر برای ۴۵ محله محروم شهر اصفهان سند بازآفرینی شهری تدوین و برنامه‌ریزی شده که تا پایان این دوره مدیریت شهری، سند بازآفرینی ویژه تمام محلات فرسوده شهر اصفهان تهیه خواهد شد، همچنین در سال جاری ۱۲۰ نیروی متخصص تسهیلگری در این حوزه تربیت شده‌اند.

وی ادامه داد: اسکن اولیه پروژه در دستور کار قرار می‌گرفت تا محله را با استفاده از استانداردهای ارزیابی بررسی کنیم، همچنین مصاحبه با معاونان و کارشناسان منطقه نیز در دستور کار قرار گرفت و در نهایت افکارسنجی شد، از این‌رو برای اینکه می‌خواستیم پروژه را با صحت و اعتبارسنجی پیش ببریم، در هر محدوده دو گروه را مستقر کردیم تا در هر محله ۱۰۰ پرسشنامه پر کنند و در ۱۵ محله با این رویه به کشف نیازهای واقعی شهروندان دست پیدا کردیم.

معاون بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: اسکن اولیه وظیفه کنشگر است که باید اطلاعات اولیه را تکمیل کند و گزارشی از نیازهای محله ارائه دهد.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری هر هفته توسط «دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور» برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه بازآفرینی شهری شاغل در فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌های چهار استان اصفهان، فارس، قم و یزد برگزار می‌شود.

کد خبر 729286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.