آغاز پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم در کرمانشاه

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از آغاز چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با محوریت کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف لبنیات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه ابراهیم شکیبا امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با تغذیه سالم و توجه ویژه به بعضی مشکلات شایع تغذیه‌ای از جمله مصرف بالای نمک، افزایش مصرف نمک‌های بدون ید و پایین بودن مصرف لبنیات در برنامه تغذیه‌ای افراد جامعه در دستور کار قرار گرفته است و تمام رده‌های سنی تحت پوشش این پویش ملی هستند.

وی افزود: این پویش از ابتدای بهمن آغاز شده است و اجرای آن تا پانزدهم این ماه ادامه دارد، در این پویش با همکاری تمام نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه رسانه‌ها، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، نهادهای نظامی و انتظامی زمینه انتقال پیام‌ها و آموزش‌های تغذیه‌ای به جامعه فراهم می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اضافه کرد: در محتواهای آموزشی از پیش تهیه شده، دو محور اصلی منع مصرف نمک‌های غیراستاندارد و افزایش مصرف لبنیات و توجه ویژه به آن در سبد غذایی خانوار قرار گرفته است.

شکیبا تاکید کرد: میزان مصرف روزانه نمک برای افراد سالم باید بین دو تا پنج گرم باشد که متأسفانه دو تا سه برابر این مقدار در جامعه مصرف می‌شود و به همین دلیل در محتواهای مرتبط، تمرکز ویژه بر تشریح خطرات مصرف زیاد نمک به عنوان عامل اصلی بروز برخی بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر کاهش مصرف نمک، یکی از نکات مهم آموزش در خصوص این ماده خوراکی، مصرف نمک یددار و تصفیه شده است. به دلیل برداشت‌های اشتباه در سطح جامعه، مصرف انواع نمک‌های آسیب‌رسان مانند نمک‌های رنگی، تصفیه نشده و فاقد ید رو به افزایش است و در آینده با عوارض نامطلوب عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین در این طرح بر تشریح خطرات استفاده از این نوع نمک‌ها هم تاکید شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به سرانه بسیار پایین مصرف لبنیات در جامعه گفت: هر فرد روزانه به دو تا سه واحد از انواع لبنیات کم‌چرب نیاز دارد که هر واحد آن می‌تواند معادل یک لیوان ماست یا شیر باشد، اما در جامعه ما مصرف لبنیات به‌شدت پایین است، در حالی که این گروه غذایی تأمین‌کننده کلسیم، پروتئین و فسفر مورد نیاز بدن است و در پیشگیری از بروز پوکی استخوان نیز مؤثر است.

شکیبا گفت: بعضی باورهای غلط از جمله اینکه لبنیات موجب سردی بدن می‌شود، موجب کاهش مصرف لبنیات شده و این در حالی است که تمام افراد باید لبنیات را در برنامه غذایی خود به میزان کافی داشته باشند و حتی می‌توان شیر یا دیگر لبنیات را با خرما، شوید و افزودنی‌های دیگر مصرف کرد که موجب تعادل سردی و گرمی در بدن شود.

وی افزود: تنها منبع معتبر در زمینه ویژگی‌های تغذیه‌ای و باید و نبایدهای مواد غذایی و خوراکی مانند نمک و لبنیات، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و در استان‌ها نیز گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی است.

کد خبر 722718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.