اجرای برنامه‌های هنری در محله‌ها ابزاری برای رشد فرهنگی شهروندان است

عضو هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز گفت: مشارکت شهروندان در موضوعات هنری می‌تواند به بهبود سلامت روح آن‌ها کمک کند که اجرای برنامه‌های هنری در محله‌ها ابزاری برای رشد فرهنگی، هنری و اجتماعی شهروندان بوده و رویدادمداری نیز در تقویت اجتماعات محلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد حسین‌پور در سی‌ونهمین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «تبیین نقش ظرفیت‌های فرهنگی و هنری رویدادمحور در کاهش آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های مسئله‌دار و ناکارآمد شهری» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: تبیین ظرفیت‌های فرهنگی و هنری رویدادمحور در کاهش آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های مسئله‌دار و ناکارآمد شهری یکی از چالش‌هایی است که در طول سال‌های گذشته مورد توجه بسیاری از مدیران و توده جامعه قرار گرفته است.

وی افزود: بعضی مواقع به محدوده‌هایی اشاره می‌کنیم که از الگوی خاصی برخوردار نیست و به آن‌ها بافت‌های غیرمسکونی می‌گوئیم، زیرا بعضی از آن‌ها فاقد سند است و افراد نمی‌توانند با اطمینان‌خاطر روی این پهنه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

عضو هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز تاکید کرد: افزایش سطح کیفیت زیست‌محیطی در شهرها از اهداف مهم است که این موضوع در بافت‌های مسئله‌دار شهری نادیده گرفته شده است، همچنین سطح زندگی کیفی شهروندان سطح نازلی است که باید تمرکز بیشتری بر آن باشد.

حسین‌پور گفت: تعداد بسیاری از ساکنان این بافت‌ها به‌عنوان منطقه گذر به آن نگاه می‌کنند و دید محله پایدار به آن ندارند، همچنین آن‌ها از جوار شهرها به این بافت‌ها ورود می‌کنند و به‌صورت موقت در این بافت‌ها ساکن می‌شوند.

وی با بیان اینکه محله‌هایی که بهداشت محیطی در آن موجود نیست را بافت‌های حاشیه‌ای می‌گویند و این موضوع به لحاظ کالبدی و فرهنگی دوگانگی ایجاد کرده است، ادامه داد: این موضوعات از جمله زوایایی است که باید درک درست از موضوع را ارائه دهیم تا بتوانیم اقدامات لازم را در راستای حل مسائل در اینگونه بافت‌ها انجام دهیم.

عضو هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: نبود نوآوری معضل دیگری است و شهروندان ساکن در اینگونه بافت‌ها درگیر مشکلاتی هستند، از این‌رو وظیفه دولت است که دست آن‌ها را بگیرد و از بن‌بست فکری نجاتشان دهد.

حسین‌پور با بیان اینکه پایین بودن سطح آرزوها و تمایلات نیز یک معضل دیگر است، گفت: این موضوع یکی دیگر از خصوصیات شهروندان در بافت‌های مسئله‌دار است و تخیلی فکر کردن می‌تواند شرایط بهتری را نسبت به حداقل‌ها افزایش دهد.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات بافت‌های مسئله‌دار شهری افزود: نبود ارتباط متقابل در روابط شخصی یکی از معضلات است و برخی افراد معتقدند که این موضوع چالش اصلی در بافت‌های ناکارآمد است.

عضو هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز تصریح کرد: اسکان غیررسمی، یک پدیده اجتماعی، اقتصادی، فضایی، مکانی و فرهنگی است، همچنین اسکان‌های غیررسمی در درون یا مجاور شهرها با ساختمان‌های فاقد مجوز و تجمعی از افراد کم‌درآمد دارای چالش‌های جدی است.

خرده‌فرهنگ‌های بسیاری در بافت‌های فرسوده شهری سکونت دارد

حسین‌پور با بیان اینکه بعضی مواقع با بعضی طرح‌های کالبدی مسئله حل نمی‌شود و نیازمند نگاه جمعی و مشارکت مردم است، گفت: بعضی مواقع این بافت‌ها ناامنی را به بافت‌های جدید شهری انتقال می‌دهد که با یک نگاه جمعی می‌توان این معضل را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه بافت‌های محلی شهری از جمله سرمایه اجتماعی است که اگر رها شود، موجب افزایش روند فرسایشی آن می‌شود، ادامه داد: نقش سازنده بافت محله در ارتقای سطح روابط اجتماعی، محل خرید و مراکز کاریابی، محل تفریحات مشترک، پارک محلی، فضای ورزشی، ایستگاه روزنامه‌خوانی، برگزاری انجمن‌ها و جشن‌ها از خصوصیات بافت‌های شهری است.

عضو هیئت علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز با بیان اینکه خرده‌فرهنگ‌ها از جمله مجموعه‌هایی است که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند، تاکید کرد: ایران کشوری متکثر و دارای خرده‌فرهنگ‌های مختلفی است که باید آن‌ها را احیا کنیم، همچنین خرده‌فرهنگ‌ها سرمایه‌های اجتماعی است و بسیاری از جشنواره‌ها با همین خرده فرهنگ‌ها برگزار می‌شود.

حسین‌پور با اشاره به تجلی هنر در اجتماعات محلی گفت: هنر همواره به عنوان اکسیر در محله‌ها تعریف شده است و مشارکت شهروندان در موضوعات هنری می‌تواند به بهبود سلامت روح و سلامت آن‌ها کمک کند، همچنین اجرای برنامه‌های هنری در محله‌ها به‌عنوان ابزاری برای رشد فرهنگی و هنری و اجتماعی افراد بسیار مهم است و رویدادمداری در تقویت اجتماعات محلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: امنیت یکی از چالش‌های اصلی در بافت‌های مسئله‌دار است و هنر می‌تواند به افزایش امنیت کمک کند و ابزاری برای همدلی شهروندان باشد، همچنین هنر روی قوانین و سیاست‌ها نیز تأثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری هر هفته توسط «دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور» برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه بازآفرینی شهری شاغل در فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌های چهار استان اصفهان، فارس، قم و یزد برگزار می‌شود.

کد خبر 721650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.