در روزهای آلوده چه خوراکی‌هایی مصرف نکنیم؟

کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه اجتناب از مصرف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی پرچرب، دیرهضم، سرخ‌شده و فست‌فودها از اصول تغذیه صحیح است، اما در زمان آلودگی هوا جزو موارد ضروری به‌شمار می‌رود، گفت: در روزهای آلوده از از مصرف شیر پرچرب اجتناب کنید.

مرجان منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است و دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کند، بنابراین برای دفع سرب و آلودگی هوا توصیه می‌شود، افراد روزانه حداقل دو لیوان شیر کم‌چرب مصرف و از مصرف شیر پرچرب اجتناب کنند، چراکه اسیدهای چرب اشباع موجود در مواد غذایی پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف شیر کم‌چرب پروبیوتیک به علت متعادل ساختن سطح باکتری‌های مفید در روده و بهبود وضعیت دفع آلاینده‌ها از طریق مدفوع، در زمان گرد و غبار و آلودگی هوا توصیه می‌شود، افزود: نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه‌تنها موجب شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا را از بین می‌برد و موجب دفع بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به مواد غذایی مضر در زمان آلودگی هوا تصریح کرد: اجتناب از مصرف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی پرچرب، دیرهضم، سرخ‌شده و فست‌فودها از اصول تغذیه صحیح است، اما در زمان آلودگی هوا جزو موارد ضروری به‌شمار می‌رود که باید مد نظر قرار گیرد.

منوچهری ادامه داد: غذاهای پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد، زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در آن‌ها می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود، نوشابه‌های گازدار نیز به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند ضررهای آلودگی هوا را دو برابر کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است میوه‌ها و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا باید به صورت خام مصرف شوند، گفت: استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین C از مواردی است که هنگام آلودگی هوا باید مد نظر قرار گیرد؛ مرکبات (پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت)، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، جعفری و کیوی از مهم‌ترین منابع دارای این ویتامین هستند.

کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا ۳، می‌تواند در کاهش تنگی نفس و آثار زیان‌بار ترکیبات التهاب‌آور مفید باشد، اضافه کرد: استفاده از روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضدسرطان و التهاب) دارد و سبب افزایش مقاومت به عفونت‌ها (تقویت سیستم ایمنی) و افزایش جذب آهن می‌شود و استفاده از آن‌ها در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود.

کد خبر 717675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    باسلام واحترام ، روغن ترکیبی ذرت کانولا خیلی کم هست وخیلی هم زود هضم هست امیدواریم تولید آن بیشتر شود. با آرزوی سلامتی برای همگان *