لزوم بازآفرینی و تحول درون‌زا در بافت‌های فرسوده با رویکردهای برون‌زا

مشاور وزیر کشور و مدیر کل مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بازآفرینی و تحول در بافت‌های فرسوده شهری همیشه درگیر یک دو راهی و دوگانگی است؛ یعنی می‌توان بازآفرینی و تحول را به شکل درون زا با رویکردهای برون‌زا دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد وزیری امروز _چهارشنبه سیزدهم دی_ در آئین رونمایی از ۱۵ سند بازآفرینی محلات اصفهان بر مبنای تجربه زیسته اظهار کرد: صحبت درباره موضوع بازآفرینی در شهر اصفهان به عنوان نگین تمدن ایران زمین، لطف دیگری دارد.

وی افزود: بازآفرینی و تحول همیشه درگیر یک دو راهی و دوگانگی است؛ یعنی می‌توان بازآفرینی و تحول را به شکل درون زا با رویکردهای برون‌زا دنبال کنیم.

مشاور وزیر کشور و مدیر کل مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: وقتی صحبت از درون‌زایی می‌شود، یعنی ارکان یک سیستم می‌توانند ساختار پویایی را ایجاد کنند که یک تولد جدید رقم خورد.

وزیری اضافه کرد: اقتصاد نیز با همین مسئله روبه‌رو است، بعضی اقتصادها نیروی درون زا دارند، اما سال‌های اخیر که تحریم‌ها رخ داد، متوجه شدیم که علت رشد و پیشران اصلی نیروهای برون‌زایی اقتصاد بوده‌اند، همچون در حوزه نفت که از اقتصاد گرفته می‌شود، می‌بینیم که عوامل داخلی نمی‌توانند رشد لازم را جبران کنند و عقب افتادگی اتفاق نیافتد.

مشاور وزیر کشور و مدیر کل مطالعات شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: اگر به موضوع بازآفرینی توجه کنیم، می‌بینیم که درگیر این دوره است؛ از طرفی می‌خواهیم با یک سری منابع دولتی و مداخله‌های حاکمیتی و نهادهای بالادستی کمک کنیم که محله‌ای متحول شود و بافتی تغییر کند؛ رویکرد پایدار و اساسی این است که برگردیم به جامعه بومی و محلی وزارت کشور که در این دوره رویکرد جدی را در پیش گرفته است.

وی اضافه کرد: در سازمان امور اجتماعی وزارت کشور یکی از مهم‌ترین دستور کارها پرداختن به محلات حاشیه‌ای است که نوعی از محلات و بافت‌های ناکارآمد هستند و در پرداختن به این‌ها هم اگر بخواهیم رویکرد درون‌زا و بازآفرینی درون‌زا را در پیش بگیریم، باید به گروه‌هایی که حامل اراده هستند و می‌توانند جمعی را حول خود شکل دهند، توجه کنیم تا با مشارکت جمعی، محله‌ها را بازتولید و مسائل اجتماعی را حل کنند.

کد خبر 717116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.