عوامل تاثیرگذار در ابتلا به واریس / علائم پوستی ابتلا به این بیماری چیست؟

متخصص واریس با بیان اینکه از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز بیماری واریس، می‌توان به عوامل وراثتی، مادرزادی، ایستادن بیش از حد روی پاها، بلند کردن وسایل سنگین و بارداری اشاره کرد، گفت: تغییرات پوستی از جمله تغییر رنگ پوست و خارش، از عوارض ابتلا به بیماری واریس به‌شمار می‌رود.

محمود هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه عوامل متعددی و مختلفی باعث به وجود آمدن عارضه واریس می‌شود، اظهار کرد: از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز بیماری واریس، می‌توان به عوامل وراثتی، مادرزادی، ایستادن بیش از حد روی پاها، بلند کردن وسایل سنگین، بارداری، استفاده از داروهای ضد بارداری و بستن کمربند محکم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به جز عوامل وراثتی و بارداری سایر موارد تأثیرگذار در بروز این بیماری را می‌توان کنترل کرد، افزود: بیماری واریس بیشتر در زنان دیده می‌شود، چراکه عضلات اطراف عروق خونی زنان به صورت ژنتیکی ضعیف‌تر از مردان است، برخی از آن‌ها از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند و بارداری نیز یکی از عوامل واریس است که زنان آن را تجربه می‌کنند.

متخصص واریس با تاکید بر اینکه افزایش سن احتمال ابتلاء به عارضه واریس را افزایش می‌دهد، اما این بدان معنا نیست که کودکان و جوانان به واریس مبتلا نمی‌شوند، تصریح کرد: در بیماری واریس، عروق خونی پاره نمی‌شود، بلکه به علت موارد مذکور، این عروق نارسا و گشاد می‌شود.

وی با بیان اینکه احتمال پاره شدن عروق خونی بر اثر ابتلاء به بیماری واریس وجود دارد و این موضوع از عوارض این بیماری به‌شمار می‌رود، ادامه داد: در واقع مفهوم بیماری واریس، پیچ در پیچ شدن، گشاد شدن و پر خون شدن وریدها است.

راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به بیماری واریس

هادی‌زاده گفت: تغییرات پوستی از جمله تغییر رنگ پوست و خارش، از عوارض ابتلاء به بیماری واریس به‌شمار می‌رود که تغییر رنگ پوست بیشتر در واریس‌های طنابی رخ و خود را با بروز نقطه‌های ریز (مشابه کک و مک) روی اندام‌های تحتانی نزدیک مچ پا نشان می‌دهد، به مرور زمان بیشتر، بزرگ‌تر و پیوسته می‌شوند و ظاهری قهوه‌ای‌رنگ و سپس سیاه‌رنگ را به پوست می‌دهند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت مدتی، قسمت تحت تأثیر پوست بیمار ضخیم می‌شود و ممکن است در مرکز ناحیه سیاه‌رنگ، ضایعه زخمی همراه با خون‌ریزی (گاهی نیز زخم بدون خون‌ریزی) به وجود آید، اضافه کرد: احساس خارش در قسمت‌هایی که علائم واریس را دارند، نشان‌دهنده پیشرفته بودن این بیماری و بروز دیگر عوارض مهم‌تر از جمله ترمبوز خواهد بود.

متخصص واریس افزود: به حداقل رساندن مصرف داروهای هورمونی، داشتن تحرک زیاد و خودداری از ایستادن زیاد و بدون حرکت روی پاها از عواملی است که می‌تواند بر پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تأثیرگذار باشد و در صورت رعایت کردن این موارد، احتمال بروز واریس در فرد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه انجام ورزش‌های هوازی مانند شنا و دوچرخه‌سواری راهکاری برای از بین بردن واریس محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس تا پیش از ابتلاء به این بیماری مؤثر است و در استفاده از جوراب‌های مذکور پس از ابتلاء به این بیماری تأثیری در روند بهبود فرد ندارد، اما بهتر است افراد هنگام ورزش از این جوراب‌های مخصوص به منظور پیشگیری از ابتلاء به واریس استفاده کنند.

کد خبر 711061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.