۴۶ درصد مرگ‌ومیرها در کشور به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی، هر سال علت ۲۸ میلیون مرگ در دنیا است و حدود ۴۶ درصد مرگ‌ومیر در کشور نیز به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس رضائیان زاده امروز _سه‌شنبه چهاردهم آذر_ در جمع اصحاب رسانه با تاکید بر اهمیت آگاهی مداوم افراد جامعه نسبت به میزان فشارخون و قندخون خود، اظهار کرد: اجرای پویش ملی سلامت به مدت دو ماه در سراسر کشور را فرصتی مناسب برای افراد بالای ۱۸ سال جامعه در این زمینه است.

وی با اشاره به پیشرفت خاموش دو بیماری دیابت و فشارخون بالا، افزود: بی‌اطلاعی مبتلایان از ابتلاء به این دو بیماری چالشی بزرگ است که در پویش ملی سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش رسانه در پیشبرد موفق اقدامات مربوط به این پویش ملی و دیگر برنامه‌های سلامت‌محور، گفت: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی، هر سال علت ۲۸ میلیون مرگ در دنیا است و حدود ۴۶ درصد مرگ‌و میر در کشور نیز به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است و فشارخون بالا و دیابت، مهمترین عامل خطر در این زمینه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رسالت مهم مجموعه سلامت در این زمینه، کمک به درمان بیماران مبتلا و تلاش برای شناسایی مبتلایانی است از بیماری خود آگاهی ندارند، ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ۳۹۷ هزار نفر مبتلا به دیابت در استان فارس هستند که تا کنون ۲۰۵ هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند و اجرای این پویش می‌تواند گامی مؤثر در شناسایی دیگر مبتلایان باشد.

رضائیان زاده اضافه کرد: فارس دومین استان کشور در اجرای غربالگری جمعیت هدف پویش ملی سلامت است و غربالگری ۳۴۵ هزار و ۳۰۸ نفر تاکنون انجام شده است، همچنین با اقدامات کارشناسان سلامت استان، پیش از اجرای این پویش، ۸۰۰ هزار نفر در استان غربالگری شده بودند.

کد خبر 709644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.