نسخه اشتباه میراث فرهنگی برای بناهای اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسخه اشتباهی که میراث فرهنگی برای بناهای اصفهان پیچیده است را اطراف مسجد جامع مشاهده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول میرباقری امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ در نطق میان‌دستور صدودوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امروز شهرها با مسائلی همچون سیمای ناموزون و آشفتگی بصری روبه‌رو هستند، اظهار کرد: شهر سیستمی پویاست که عناصر آن با هم در ارتباط مستقیم است و برای تنظیم روابط پایدار در عناصر بصری، هماهنگی و نظم ضروری است.

وی افزود: بدنه‌های شهری که در دوران مختلف شکل گرفته است، نمایان‌گر شخصیت شهر و حامل ارزش‌های فرهنگی و محیطی یک جامعه نیز محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، توجه به مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی در نما و تابلوهای شهری است، گفت: در سال‌های اخیر ساختمان‌هایی ساخته شده که باید از آن‌ها به عنوان وصله ناجور سازمان بافت یا کالبد نام برد.

وی تأکید کرد: برای هم‌خوان کردن این ساختمان‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی باید چاره‌ای کم‌هزینه اندیشید و پرسید چرا ما به معماری و ارزش‌های فرهنگی خودمان بی‌تفاوت شده‌ایم؟ و چرا مصالح غیربومی و برگرفته از فرهنگ معماری غرب و صرفاً تقلیدی سبب آشفتگی در شهرهای ما شده است؟

میرباقری با اشاره به ایجاد کمیته پیرایش شهری در مدیریت قبلی شهر گفت: حرکت خوبی را آخر دوره قبل شاهد بودیم که این اقدام در دوره اخیر به فراموشی سپرده شد، البته پیگیری‌هایی داشتیم، اما هنوز موتور آن به راه نیفتاده است. در این راستا در ابتدای دوره صحبت از یک مشاور مطرح شد که دوره قبل کار را خوب پیش برده بود که از آن استفاده نشد.

وی با اشاره به لزوم بازگشایی گلوگاه‌ها بیان کرد: دو سال است اصرار می‌کنیم که در این خصوص عدالت رعایت شود، گلوگاه‌ها بر اساس شعار محله‌محوری باید در دو سال باقی مانده باز شود، اما هنوز مشاهده می‌کنیم که گلوگاه‌های ضروری باز نشده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسخه اشتباهی که میراث فرهنگی برای بناهای اصفهان پیچیده است را اطراف مسجد جامع مشاهده می‌کنیم؛ چندین هزار متر خانه‌های مردم به تلی از خاک تبدیل شده است و برخی ساکنان نیز به خاطر نبود مدیریت صحیح در حال رفتن از آن منطقه هستند. آن منطقه محلی برای کارگاه‌های زرگری، آسیب‌زا، اتباع و هزاران مشکل دیگر شده است.

وی با اشاره به بازدید هفته گذشته از کوچه‌های اطراف مسجد جامع گفت: اگر اتفاقی رخ دهد سلامت و امنیت انسان‌ها در این منطقه به خطر می‌افتد. مرتب از بافت تاریخی صحبت می‌کنیم، در حالی که سلامت انسان‌ها مهم‌تر است؛ تأکید می‌کنیم که افراط و تفریط در هر کاری اشتباه است.

میرباقری بیان کرد: در معاونت شهرسازی، پس از دو سال پیگیری اداره بافت تاریخی تشکیل شد که هنوز پویا نیست، قرار شد در مناطق ۳، ۱ و ۵ کارشناسان بافت تاریخی مستقر شوند تا مسیر ویژه‌ای برای پیگیری امور در این حوزه باز شود و برای مراجعه‌کنندگان تسهیلگری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اداره بافت و ستاد در این معاونت‌ها باید تقویت شود، گفت: کارشناسان مناطق هرچه زودتر معرفی شوند، شهروندان نیز با مراجعه به کارشناسان بافت و اداره بافت در معاونت شهرسازی موضوعات خود را پیگیری کنند، همچنین بسته‌ای در معاونت شهرسازی آماده شده که تسهیلات فراوانی را برای گلوگاه‌های بافت‌های فرسوده فراهم می‌کند و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود.

کد خبر 709000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.