نقش ربات‌ها در ایجاد تحولات شهری / سردمداران بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک در جهان

امروزه ربات‌ها در زمینه‌های مختلف به ایجاد تحولات شهری کمک کرده و توانسته‌اند مدیریت را برای برنامه‌ریزان و زندگی را برای مردم تسهیل کنند. توکیو، سنگاپور و دبی سردمداران بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک در جهان به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه امروزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی طراحی شهرهای سراسر جهان را متحول کرده، با این حال عملکرد آن‌ها تنها محدود به قلمروهای دیجیتالی است. هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی را در شهرها به وجود بیاورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خودکارسازی انجام بسیاری از خدمات اشاره کرد که البته این تکنولوژی از نظر فیزیکی مستلزم حمایت بیشتر افراد مسئول است. در این راستا، اثربخش‌ترین اقدام تلفیق هوش مصنوعی و سیستم‌های اتوماسیون با ربات‌ها است که می‌تواند به ایجاد ماشین‌هایی با کارایی بیشتر منجر شود.

ربات‌ها مزایای بی‌شماری برای تسهیل مدیریت و زندگی شهری دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین کاربری‌های آن‌ها در شهرهای سردمدار بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان الگویی برای ایجاد تحولات در شهرهای مختلف جهان عمل کند.

توکیو، استفاده عمومی از ربات‌ها

دولت ژاپن، زمانی که توکیو در حال آماده‌سازی وضعیت شهر برای میزبانی بازی‌های المپیک در سال ۲۰۲۰ بود، با همکاری «شورای تحقق انقلاب ربات‌ها» به تولید ربات‌هایی مدرن برای استفاده عمومی در پایتخت پرداخت. این ربات‌ها به‌طور گسترده در ارائه خدمات مانند بهبود تردد از طریق تاکسی‌ها، وسایل نقلیه عمومی، ویلچرهای هوشمند و ارائه خدمات به مشتری اثربخش بود و تجربه حضور در بازی‌های المپیک را برای افراد بیگانه لذت‌بخش کرد.

مدیران توکیو از سردمداران جهانی در بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک برای ارائه خدمات عمومی محسوب می‌شوند که به‌طور گسترده در حال ایجاد تحولات شهری از طریق هوش مصنوعی، ربات‌ها و ماشین‌های یادگیری با هدف هوشمندسازی شهر هستند. ارائه رویکردهای رباتیک تنها به تسهیل زندگی برای شهروندان پایتخت ژاپن تسهیل نشده، بلکه بهبود تجربه حضور در شهر را برای گردشگران به دنبال داشته است. به عنوان مثال، بسیاری از خدمات شهری به روش هوشمند به ۲۰ زبان زنده دنیا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همین امر به ایجاد ارتباطات موفق میان آن‌ها و ساکنان منجر شده است.

از مهم‌ترین کاربردهای عمومی ربات‌ها در توکیو می‌توان به نقش آن‌ها در طراحی، سازمان‌دهی و خودکارسازی تجربه‌های زندگی با وجود محدودیت‌های حاکم بر شهر اشاره کرد که در ارتقای سطح زندگی شهروندان نقش مهمی ایفا کرده است.

نقش ربات‌ها در ایجاد تحولات شهری/ سردمداران بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک در جهان

سنگاپور، مدیریت هوشمند شهری

برنامه‌ریزان سنگاپور از رویکردهای رباتیک برای تقویت جنبه‌های مختلف شهری بهره گرفته و توانسته‌اند از این طریق به‌طور کامل به تشابهات پایان دهند و بر اهداف متفاوت تمرکز کنند. تقریباً تمام سیستم‌های رباتیک به کار رفته در شهر به مدرن‌سازی و بهبود مدیریت اقدامات مختلف شهری کمک و به عنوان مکملی قدرتمند برای توسعه اکوسیستم شهر هوشمند کنونی عمل کرده است.

ربات‌های تحویل خودکار اقلام، خودروهای بدون راننده و ربات‌های ارائه خدمات دولتی از مهم‌ترین کاربری‌های رویکردهای رباتیک در سنگاپور به‌شمار می‌رود که سلامت شهروندان و مراقبت‌های اجتماعی را به طور مثبت تحت تأثیر قرار داده است. کودکان سنگاپور از همان سال‌های ابتدایی زندگی با دنیای رباتیک آشنا می‌شوند و از آن‌ها برای درک دنیای افراد بزرگ‌تر از خود بهره می‌گیرند. علاوه بر این، ربات‌ها در بخش مراقبت سلامت شهر تحولات بسیاری را به وجود آورده چراکه در بهبود انجام فرآیندهای درمان و مراقبت به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. حتی خلاقان اهل سنگاپور ربات‌هایی را نیز برای حمل اسناد، داروها، مواد قابل آزمایش بیمارستان‌ها و سایر موارد مهم توسعه داده‌اند.

نقش ربات‌ها در ایجاد تحولات شهری/ سردمداران بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک در جهان

دبی، بهبود تصمیم‌گیری و نظارت بر امور شهری

دبی در امارات متحده عربی، یکی از هوشمندترین و زیست‌پذیرترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که مدیران آن از تبدیل شهر به شادترین نقطه جهان در آینده نزدیک خبر داده‌اند. دبی نیز مانند سنگاپور و توکیو از ربات‌ها برای ارتقای سطح کیفیت خدمات شهری، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل و خدمات عمومی بهره گرفته، ضمن این‌که ربات‌ها در بهبود تصمیم‌گیری و مدیریت شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

دولت دبی مدعی شده است که تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۵ درصد از نیروهای امنیتی را با ربات‌ها جایگزین خواهد کرد و از این طریق امکان نظارت گسترده‌تر بر شهر را فراهم خواهد آورد. به دنبال آغاز فعالیت ربات‌های پلیس، امکان گشت بیشتر در دبی فراهم خواهد آمد که این امر به سهم خود می‌تواند در تضمین امنیت شهروندان نقش مهمی ایفا کند.

اتوماسیون کردن ۲۵ درصد از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی دبی تا سال ۲۰۳۰ از دیگر اهداف مدیران شهر به‌شمار می‌رود که قرار است از طریق بهره‌گیری از ربات‌ها محقق شود.

نقش ربات‌ها در ایجاد تحولات شهری/ سردمداران بهره‌گیری از رویکردهای رباتیک در جهان

سایر کاربردهای ربات‌ها در شهرها

بهبود وضعیت شهرهایی با منابع محدود از دیگر کاربری‌های ربات‌ها به‌حساب می‌آید که می‌تواند به ایجاد تحولات بسیاری در آن‌ها منجر شود. در واقع، فناوری‌های هوشمند می‌تواند ارائه خدمات بیشتر و بهتر را به ساکنان چنین شهرهایی به دنبال داشته باشد و کمبود منابع انسانی و مالی را در آن‌ها جبران کند. به عنوان مثال، بسیاری از مدیران در شهرهایی با منابع محدود از ربات‌ها برای سنگ‌فرش خیابان‌ها یا تغییر کاربری آن‌ها بهره می‌گیرند، ضمن این‌که امکان بازسازی ساختمان‌های قدیمی یا احداث دوباره آن‌ها با استفاده از رویکردهای هوشمندی مانند طراحی سه‌بعدی وجود دارد.

در شهرهایی نیز که با کمبود نیروی انسانی برای ارائه خدمات مواجه است، ربات‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای انسان‌ها باشد و حتی در مراقبت از بیماران مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، مدیران در بعضی از شهرهای جهان از رویکردهای رباتیک برای جمع‌آوری پسماندهای غذایی رستوران‌ها و انتقال آن‌ها به مراکزی برای استفاده دوباره نظیر کمپوست بهره می‌گیرند.

هوشمندسازی کلی شهرها از دیگر کاربری‌های مهم ربات‌ها به‌شمار می‌رود که می‌تواند کمبود فضای امروزی را به دنبال توسعه شهری ناشی از افزایش جمعیت جبران کند. در این راستا، ربات‌ها به طراحی، توسعه و بازسازی فضاهایی با بیشترین نیاز کمک می‌کند و حتی در ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه نیز اثربخش است.

کد خبر 700733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.