کدام مواد غذایی باید برای تغذیه دانش‌آموزان در نظر گرفته شود؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی گفت: کیک، بیسکوئیت، شکلات، آبمیوه‌های صنعتی و شیرهای طعم‌دار هرگز انتخاب‌های سالم و مناسبی برای تغذیه دانش‌آموزان نیست.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تغذیه دانش‌آموزان اظهار کرد: صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای دانش‌آموزان است، صبحانه نخوردن موجب کاهش انرژی، بی‌حوصلگی و خستگی زودرس می‌شود و روی تمرکز، حافظه و یادگیری افراد به‌ویژه دانش‌آموزان تأثیر منفی دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به صرف وعده صبحانه برای دانش‌آموزان و مواد غذایی که می‌توان در این وعده مهم غذایی استفاده کرد، افزود: دانش‌آموزان باید صبحانه را در منزل میل کنند یا با خود به مدرسه ببرند و در اولین زمان استراحت آن را استفاده کنند.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی ادامه داد: یک صبحانه کامل می‌تواند شامل غلات سبوس‌دار مانند نان سنگک، نان جو، هفت غله، نان پروتئینی یا اوتمیل (جوی دوسر)، منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، پنیر، شیر و عدسی، اسیدهای چرب مفید مانند گردو، بادام، کره بادام‌زمینی، دانه چیا و انواع سبزیجات و میوه باشد.

وی درباره گنجاندن میان وعده‌های سالم در برنامه غذایی دانش‌آموزان تصریح کرد: علاوه‌بر صبحانه، همراه داشتن میان وعده‌های سالم و مقوی برای دانش‌آموزان در مدرسه بسیار ضروری است، یک میان وعده خوب می‌تواند شامل شیر پاکتی کم‌چرب که دانش‌آموز به‌راحتی می‌تواند داخل کیف خود نگه دارد و تا زمانی که درِ محصول باز نشود، نیازی به یخچال ندارد، انواع میوه تازه (به‌ویژه موز، سیب و نارنگی که بچه‌ها به‌راحتی می‌توانند بخورند) یا انواع میوه خشک (مانند خرما، کشمش، توت خشک و عناب) باشد.

وی ادامه داد: انواع آجیل مانند گردو، بادام، پسته، فندق و بادام‌زمینی سرشار از فیبر و اسیدهای چرب مفید است و باعث افزایش انرژی و تمرکز کودکان می‌شود، می‌توان آجیل را داخل خرما گذاشت و با کنجد یا پودر نارگیل آن را تزئین کرد و یک بمب انرژی برای کودکان فراهم کرد؛ انواع سبزی‌ها، هویج و خیار، نخودچی و کشمش، کشک و پفیلای خانگی نیز می‌تواند انتخاب‌های خوبی برای میان وعده دانش‌آموزان باشد.

صافی با بیان اینکه مصرف فست‌فودها باید به طور کلی از برنامه غذایی دانش‌آموزان حذف شود، خاطرنشان کرد: کیک، بیسکوئیت، شکلات، آبمیوه‌های صنعتی و شیرهای طعم‌دار هرگز انتخاب‌های سالم و مناسبی برای تغذیه دانش‌آموزان نیست و باید از برنامه غذایی آن‌ها حذف شود، چرا که می‌تواند عوارض بسیاری را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.

کد خبر 697430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.