بیم و امیدهای پیش‌روی والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل چین برای سومین بار متوالی قهرمان بازی‌های آسیایی شد اما در راه صعود به المپیک باید از جاده ای سخت عبور کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات آسیایی هانگژو توانست با پیروزی ۳ بر ۱ مقابل تیم چین به قهرمانی قاره کهن برسد. در این دیدار تیم ملی والیبال ایران با وجود واگذاری سخت نخست به تیم چین در سه ست بعدی به برتری رسید تا به پیروزی به قهرمانی در بازی‌ها آسیا برسد. تیم ملی والیبال ایران در کل تورنمنت‌های رسمی آسیا تا کنون ۱۰ قهرمانی را به دست آورده است. قهرمانی تیم ملی والیبال کشورمان با هدایت بهروز عطایی در حالی به دست آمده که در لیگ ملت‌های والیبال و مسابقات آسیایی به میزبانی ایران نتایج مطلوبی را کسب نکرده بود. با وجود مشکلاتی که در لیگ ملت‌ها برای تیم ملی پیش آمد و کارشکنی آمریکا برای صدور ویزا همچنین عدم هماهنگی تیم در این مسابقات انتظار می‌رفت که شاگردان عطایی در مسابقات قهرمانی آسیا در شرایط میزبانی بهتر عمل کنند اما در فینال شکست خوردند تا نایب قهرمان شوند.

پس از این دو تورنومنت تعدادی از کارشناسان و علاقه‌مندان به والیبال انگشت خود را به سوی عطایی نشانه گرفتند و اعتقاد داشتند که وی مناسب هدایت تیم ملی والیبال کشورمان نیست و بهتر است که یک مربی خارجی و با تجربه سکان تیم ملی ایران را به دست به بگیرد در مقابل تعدادی نیز از حضور عطایی در رأس تیم ملی والیبال دفاع می‌کردند اما پس از کسب مدال طلا در هانگژو موافقان ادامه حضور عطایی در تیم ملی بیشتر شد. یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص تیم ملی والیبال کشور مطرح و مورد بحث است کیفیت بازیکنان در مقایسه با بازیکنان یک نسل قبل همچنین جوان‌گرایی و استفاده نکردن از بازیکنان بزرگ بوده است.

تیم ملی والیبال ایران از ۸ تا ۱۶ مهر در مسابقات انتخابی المپیک در کشور برزیل شرکت خواهد کرد و همه امیدوارند که سرو قامتان کشورمان بتوانند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. در همین خصوص گفت‌وگویی با سیف الله ترابی و محمد شعبان خمسه کارشناس والیبال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بردن تیم چین در شرایط میزبانی کار بزرگی است

سیف الله ترابی کارشناس والیبال در خصوص وضعیت تیم ملی والیبال کشور و پیروزی در بازی‌های آسیایی هانگژو، اظهار کرد: پیروزی تیم ملی والیبال در بازی‌های آسیایی هانگژو پست ناکامی در لیگ ملت‌ها و قهرمانی آسیا بسیار حائز اهمیت بود. تیم خوبی روانه مسابقات هانگژو شد و ما نتوانستیم مدال طلای را مجدد تکرار کنیم، پس چند مرتبه که به فینال بازی‌های آسیایی راه یافته بودیم در این مسابقات شرایط آسانی برای تیم ملی رقم خورد همیشه در مسابقات منتظر مدال طلا در ورزش‌های کشتی و وزنه برداری هستند اما امسال اولین مدال طلا در یک ورزش گروهی و توسط بلند قامتان کسب شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو مسابقات قبلی ناکام بود یک شک به تیم وارد شد و با تغییراتی که به وجود آمد والیبالیستان توانستند در بازی‌های آسیایی موفق شوند ولی عدم حضور تیم ژاپن در این تورنومنت به دلیل آمادگی برای المپیک را نباید نادیده گرفت، درست است که بردن تیم چین در شرایط میزبانی کار بزرگی است. در گذشته پیروزی مقابل تیم‌های دوم و سوم کشورهای چین، ژاپن و… کار سختی برای والیبال ایران بود اما امروزه با قدرت مقابل تیم‌های نخست این کشورها بازی می‌کنیم و نباید از این پیشرفت چشم‌پوشی کرد.

بیم و امیدهای پیش‌روی والیبال ایران

والیبال ایران از مرزهای آسیا گذر کرده است

ترابی با اشاره به ضعف‌های تیم ملی والیبال، گفت: نباید فراموش کرد والیبال ایران از مرزهای آسیا گذر کرده است، با ضعیف کردن خودمان باعث شدیم که تیم ژاپن قوی شود و عملکرد بهتری داشته باشد و موضوع این نیست که ژاپن از ما خیلی قوی‌تر است بلکه ما تیمی هستیم که پس رفت داشته‌ایم. در والیبال روز جهان نقش پاسور حیاطی است بخصوص پاسور چیردستی همچون سعید معروف که حضورش در هر تیمی باعث سنگینی آن تیم برابر رقبا می‌شود. در تیم‌های بزرگ جهان مثل آمریکا هنوز اندرسون بازی می‌کند یا در تیم لهستان کولک همچنان حضور دارد. به اعتقاد من نمی‌شود نقش پررنگ سعید معروف در موفقیت‌های تیم ملی را نادیده گرفت هرچند که برای محمد طاهر وادی و جواد کریمی احترام می‌گذارم اما اعتقاد به شایسته سالاری دارم. به نظر من بازیکن ۳۵ یا ۴۰ ساله می‌تواند در تیم ملی حضور داشته باشد همانطور که یک بازیکن ۱۸ ساله با استعداد می‌تواند حضور داشته باشد. ما در تیم ملی‌هایمان نباید فقط جوان‌گرایی کنیم بلکه باید در ابتدا شایسته سالاری را در نظر داشته باشیم و بعد جوان‌گرایی کنیم.

حضور ‏‬مربی خارجی بی فایده است

این کارشناس والیبال در خصوص حضور بهروز عطایی به عنوان سکان دار تیم ملی والیبال ایران، تصریح کرد: نقش بهروز عطایی در تیم ملی به شکلی است که با هر شرایط و کم و زیادی کار تیم را پیش می‌برد و تا المپیک تیم ملی در هدایت وی است، نباید در حال حاضر دستی به ترکیب کادر فنی زد اگر مربی خارجی هم بیاوریم نتیجه مطلوبی را نخواهیم گرفت زیرا هر مربی برای شناخت و ارتباط با بازیکنان نیازمند زمان است و ما زمانی تا المپیک نداریم و عطایی بهترین شناخت را از تیم و بازیکنان دارد. در صورت تغییر عطایی ما دچار خسران می‌شویم زیرا مربی خارجی یا هر مربی دیگری اگر هدایت تیم ملی را به دست بگیرد می‌تواند بگوید من زمان کمی در کنار تیم بودم و عدم شناخت باعث کسب نتیجه ضعیف شده است، تسلط عطایی و شناختی که از تیم دارد در کنار خوش فکری که دارد می‌تواند برای ما مفید باشد. امیدوارم بتوانیم به المپیک راه پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بهروزی عطایی با توجه به اینکه سه مسابقه بزرگ والیبال را تجربه کرده است می‌تواند با دست پر در المپیک حضور داشته باشد و برای اولین بار تیم ملی والیبال با مربی وطنی در المپیک حاضر شود. در گذشته صعودهایمان به المپیک با مربیان خارجی بوده است و حضور مربی ایران و هدایت تیم ملی کشور در المپیک یک افتخار و پیشرفت محسوب می‌شود.

بیم و امیدهای پیش‌روی والیبال ایران

مسابقات هانگژو صرفاً جنبه تدارکاتی برای والیبال ایران داشت

محمد شعبان خمسه کارشناس والیبال در خصوص وضعیت تیم ملی والیبال کشور و پیروزی در بازی‌های آسیایی هانگژو، بیان کرد: بعد از شکست‌هایی که تیم ملی والیبال در بازی‌های جهانی داشتند، قهرمانی ملی‌پوشان ایران دل مردم را کمی شاد کرد اما این بازی‌ها صرفاً جنبه تدارکاتی برای والیبال ایران داشته و نمی‌تواند از نظر فنی جای بازی‌های المپیک و جهانی را بگیرد در واقع این مسابقات، تمرینی برای بهبود تیم و بهتر شدن کادر فنی بود از این رو تیم‌های دیگر در این تورنمنت در سطح ایران نبودند و والیبال ایران محکوم به برد و رسیدن به مدال بود.

تداوم نتایج ضعیف تغییر حتمی کادر تیم ملی را به دنبال دارد

کارشناس والیبال در خصوص حضور یا عدم حضور بهروز عطایی به عنوان سرمربی تیم ملی، گفت: ماندن کادر فنی ایرانی در ساختار والیبال کشور بستگی به مسابقات پیش رو دارد و سه روز مانده به آغاز مسابقات کادر فنی را تغییر نخواهد کرد. امیدوارم در بازی‌های انتخابی المپیک موفق باشیم، به طور حتم اگر در بازی‌های بعدی نتیجه‌ی خوبی نگیریم تغییر کادر فنی حتمی خواهد بود. از نظر فنی بازیکنانی که داریم شاید در حد بازیکنان قبلی تیم ملی همچون سعید معروف و امیر غفور نباشند از این رو بهترین مربی خارجی هم که بیاید باید با همین بازیکنان ادامه دهد، نظر برنامه ریزی و تاکتیک باید دید آیا والیبال ما ظرفیت انجام این برنامه‌ها را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: نمی‌توان انتظار معجزه از مربی خارجی داشت. بر این اساس بستگی به اوضاع فدراسیون هم دارد، برای مثال زمانی که خولیو ولاسکو به مربی‌گری تیم ملی والیبال ایران منصوب شد به دلیل وضعیت خوبی که فدراسیون از نظر مالی و… داشت توانست نتیجه‌های خوبی برای والیبال ایران کسب کند، مربی خارجی از نظر روانی می‌تواند تأثیراتی بر عملکرد بازیکنان تیم بگذارد و این طور که تا به حال دیده شده بازیکنان ایرانی با مربی خارجی بیشتر ارتباط می‌گیرند.

کد خبر 691075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.