برای تأمین آب فضای سبز اصفهان مشکل داریم/ تکمیل حفاری تونل شمال شرقی مترو تا پایان ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه سال جاری شهرداری این کلان‌شهر، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان است که حدود هفت هزار میلیارد تومان آن از حوزه ساخت‌وساز تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش جمعیت روزافزون شهرها، مادرشهرها یا همان کلان‌شهرها تشکیل شدند که طبق تعریف جهانی، شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دارا بودن جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمله ویژگی‌های کلان‌شهرها است که البته این تعریف در ایران متفاوت است و شهرهای بیش از یک میلیون نفر را کلان‌شهر می‌نامند.

تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز کرج، قم، اهواز و کرمانشاه از جمله کلان‌شهرهای ایران هستند که بیش از ۲۰ میلیون نفر، معادل بیش از ۲۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند، بنابراین اهمیت و نقش ویژه‌ای در زمینه‌های مختلف خواهند داشت.

شهر اصفهان به‌عنوان سومین کلان‌شهر بزرگ کشور به‌صورت غیررسمی بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد که علاوه بر این جمعیت، سکونت بیش از ۷۰ درصدی جمعیت این استان در شعاع ۵۰ کیلومتری موجب شده است که تأمین خدمات برای این حجم از جمعیت مشکل باشد.

یکی از مهم‌ترین خدمات شهری، حمل‌ونقل عمومی است، بنابراین با توجه به شعار دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تحت عنوان «اصفهان من شهر زندگی»، فعالیت‌های مختلفی همچون تکمیل خطوط مترو و رینگ چهارم و راه‌اندازی سامانه‌هایی همچون اصرو برای برنامه‌ریزی سفر توسط شهروندان انجام شده است.

با توجه به اینکه مترو در زمینه کاهش ترافیک تأثیر بسزایی دارد، دوره ششم تلاش خود را برای تکمیل خط دو دوچندان کرد تا با تکمیل آن خدمت‌رسانی مناسبی به شهروندان نصف‌جهان داشته باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره حوزه‌های سرمایه‌گذاری و درآمدی شهرداری و فعالیت‌های اقتصادی دوره ششم است.

تامین ۷ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان با ساخت‌وساز/ خیابان زاهد ادامه می‌یابد


حفاری تونل جبهه شمال شرقی متروی اصفهان تا پایان امسال تکمیل می‌شود

ایمنا: چه اقداماتی در دوره ششم در زمینه تکمیل پروژه‌های عمرانی به‌ویژه خط ۲ متروی اصفهان انجام شده است؟

حاج‌رسولی‌ها: در زمینه پروژه‌های عمرانی، تمام تلاش شورا راه‌اندازی خط دو متروی اصفهان است؛ در این راستا قراردادی حدود ۶۰۰ میلیون یورو با شرکت مپنا برای فراهم کردن تجهیزات و واگن‌ها منعقد شد که در طول سال‌های گذشته، هیچ‌گاه قراردادی به این میزان منعقد نشده بود. البته حفر تونل و آماده‌سازی ایستگاه‌ها جدا از این قرارداد است و توسط سازمان قطار شهری انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، تا پایان امسال دستگاه‌های حفار مکانیزه جبهه شمال شرقی و تا سال آینده TBM جبهه غربی به ایستگاه ابن‌سینا خواهد رسید و این دستگاه‌های حفار دمونتاژ خواهد شد.

همچنین طبق قرارداد با شرکت مپنا، تا پایان سال آینده خط دو مترو از ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی راه‌اندازی خواهد شد.

ایمنا: برای تأمین اعتبار پروژه رینگ چهارم چه تمهیداتی اندیشیده شد؟

حاج‌رسولی‌ها: رینگ چهارم نیاز به بودجه قابل توجهی دارد و می‌تواند موجب کاهش ترافیک سایر رینگ‌های ترافیکی شهر شود؛ قسمت شرقی این معبر در دوره ششم تکمیل خواهد شد و بخش غربی در شهرهای دیگر همچون درچه و خمینی‌شهر قرار دارد؛ البته برای رینگ چهارم دولت هزینه‌ای نمی‌کند و باید به‌صورت شهری به آن بپردازیم.

ایمنا: به دیگر پروژه‌ها و فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان اشاره کنید.

حاج‌رسولی‌ها: احداث ادامه خیابان زاهد در دستور کار مدیریت شهری است، زیرا مطالبه ۵۰ ساله شهروندان است، همان‌طور که میدان امام علی (ع) مصوبه داشت و باید اجرا می‌شد و دو ساله اجرا شد.

در زمینه تأمین آب فضای سبز دچار مشکل هستیم، به همین دلیل میزان قابل توجهی از آبیاری با پساب فاضلاب شهری شاهین‌شهر، سپاهان‌شهر و شمال اصفهان انجام می‌شود؛ در واقع حوزه خدمات شهری با چنگ و دندان در حال حفظ فضای سبز است.

زمانی که شورای ششم روی کار آمد، به‌هم ریختگی بسیاری به‌وجود آمده بود که علت آن قوانین جدید مجلس بود، از این‌رو مجبور بودیم مدلی را طبق قانون جدید تعریف کنیم که در همین راستا موضوعات توافق و رابطه از چرخه صدور پروانه ساختمانی حذف شد.

امسال حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری اصفهان است که حدود هفت هزار میلیارد تومان آن از حوزه ساخت‌وساز تأمین می‌شود.

هر خدمتی که در شهر ارائه می‌شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را اداره کل امور مالیاتی دریافت می‌کند که چهار درصد آن سهم شهرداری برای اداره شهر است.

معتقدم تمام درآمدهای شهرداری اصفهان پایدار است و به‌هیچ عنوان تراکم‌فروشی نداریم، در واقع در دوره اول شورای اسلامی شهر مصوب کردیم عوارض ارزش افزوده که در چندین شهر جهان به‌ویژه یکی از شهرهای کانادا در حال اجرا است، دریافت شود که این عوارض نوعی درآمد پایدار محسوب می‌شود.

با تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی کد ارتفاعی مشخص شده است که مالک می‌تواند تا دو طبقه را رایگان ساختمان‌سازی کند و بیشتر از دو طبقه تا کد ارتفاعی پلاک را با پرداخت عوارض بسازد.

این عوارض هر سال توسط شورای اسلامی شهر تصویب می‌شود و به‌صورتی نوشته شده است که با قیمت منطقه‌بندی رابطه مستقیم دارد و عدالت برقرار است. برای امسال نیز حدود هفت هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.

علاوه بر این موضوع، هر خدمتی که در شهر ارائه می‌شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را اداره کل امور مالیاتی دریافت می‌کند که چهار درصد آن سهم شهرداری برای اداره شهر است.

عوارض دیگری همچون نوسازی دریافت می‌شود که میزان زیادی ندارد. در مجموع حدود ۳۴ درصد درآمد عوارض ساختمانی، حدود ۳۵ درصد عوارض ارزش افزوده و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نیز سهم مشارکت‌ها است تا با فعالیت‌های اقتصادی، بالغ بر سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

دولت بیش از ۳۰ درصد هزینه احداث متروی اصفهان را می‌پردازد

ایمنا: وضعیت اجرای پروژه‌های مشارکتی را در شهر زندگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاج‌رسولی‌ها: بیشتر مشارکت در پروژه‌های ساخت‌وساز متمرکز است، اما باید سایر حوزه‌ها نیز همچون فعالیت‌هایی مانند شهر رویاها شناسایی شود؛ اقدام خوبی در این دوره انجام شد و با انعقاد قراردادی فاز باقی‌مانده ارگ جهان‌نما شامل هتل و سایر بخش‌ها تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد؛ استعداد استفاده از انواع و اقسام مشارکت‌ها را در شهرداری اصفهان داریم.

در حال حاضر ۳۰ درصد هزینه‌های حفاری تونل و احداث ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان از سوی دولت و سایر هزینه‌ها توسط مدیریت شهری اصفهان تأمین می‌شود، همچنین ۵۰ درصد قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا نیز توسط دولت تأمین می‌شود، اما سعی می‌کنیم این سهم را افزایش دهیم.

از عوارض آلایندگی نیز حدود ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان درآمد داریم که طبق قانون دریافت می‌شود.

در حال طراحی مدلی هستیم تا با بهره حدود ۲۵ درصدی شهروندان حدود پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه مترو از شهرداری خریداری کنند و احداث آن سرعت بگیرد _که قانون نیز اجازه این کار را داده است_ که با توجه به احداث خطوط در نقاط مختلف شهر، حتی رشد ۴۰۰ درصدی برای حوزه‌های مختلف مترو را به‌همراه خواهد داشت.

اوراقی به‌میزان ۳,۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال قرار داده شده است که ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری است تا برای پروژه‌های شهری صرف شود، همچنین حاضر هستیم مصوبه لازم برای استفاده شهروندان از اوراق مشارکت را تا پنج هزار میلیارد تومان دریافت کنیم.

آماده هستیم یارانه تعدادی از خطوط حمل‌ونقل عمومی را در قبال خدمت‌رسانی مناسب به مشارکت‌کننده بپردازیم.

در دوره ششم پروژه‌های محله‌محور در دستور کار قرار گرفته است، اما پایه و اساس فعالیت شهرداری، پروژه‌های بزرگ همچون رینگ چهارم، مترو خیابان‌سازی‌ها است؛ به‌عنوان مثال احداث خیابان ۳۶ متری موازی با خیابان جی، که رینگ سوم را به رینگ چهارم متصل می‌کند و موجب کاهش ترافیک خیابان جی خواهد شد، در دستور کار شهرداری است.

رفع مشکلات گلوگاه‌های محلات شهر نیز در دستور کار است و اعتبار مناسبی دارد، همچنین برای فعالیت‌های فرهنگی در مساجد شهر و احداث مسجد جدید، اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد که بودجه بسیار خوبی است.

رویدادهای پیش‌رو شامل جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و جایزه مصطفی (ع) نیز توسط مدیریت شهری اصفهان پوشش داده می‌شود.

در حال حاضر حدود ۸۰۰ اتوبوس داریم، در حالی که باید حدود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان داشته باشیم، بنابراین آماده هستیم یارانه تعدادی از خطوط حمل‌ونقل عمومی را در برابر خدمت‌رسانی مناسب به مشارکت‌کننده بپردازیم.

تامین ۷ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان با ساخت‌وساز/ خیابان زاهد ادامه می‌یابد

امکان پرداخت اقساطی حق بیمه ساختمانی وجود دارد

ایمنا: اصلاح طرح افزایش حق بیمه ساختمانی به کجا رسید؟

حاج‌رسولی‌ها: از زمان تدوین قانون جدید حق بیمه ساختمان به هر مسئولی گوشزد کردیم که این لایحه ظالمانه است، اما آنگونه که باید، توجه نکردند تا اینکه تصویب شد؛ پس از تصویب اتفاقاتی افتاد که به‌عنوان مثال در منطقه زینبیه که پروانه ساختمانی با حدود چهار میلیون تومان صادر می‌شد، در حال حاضر باید ۸۰ میلیون تومان برای این حق بیمه پرداخت شود.

البته در روزهای اخیر قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس آن ۲۲.۵ درصد عوارض و تراکم معادل حق بیمه ساختمانی خواهد بود و البته ممکن است همین مصوبه را نیز شورای نگهبان رد کند.

در گفت‌وگویی با رئیس اداره کل بیمه نیز مطرح شد که حق بیمه ساختمانی را می‌توان در ۳۶ قسط پرداخت کرد که می‌تواند مهلت خوبی برای مشخص شدن فرایند قانونی آن باشد.

کد خبر 689529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.