اشتباهات رایج پس از غذا خوردن چیست؟

دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن باعث بروز سوزش و رفلاکس اسید معده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از عادت‌های رایج پس از غذا خوردن ممکن است تأثیر منفی بر هضم غذا و سلامت عمومی داشته باشد. با کسب آگاهی در مورد این عادت‌های ناسالم می‌توان به هضم بهتر غذا و بهبود سلامتی کمک کرد. در ادامه به بررسی بعضی از اشتباهات رایج پس از غذا خوردن می‌پردازیم که باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شود:

فعالیت بدنی پس از غذا خوردن

انجام فعالیت بدنی شدید بلافاصله پس از غذا خوردن می‌تواند فرآیند گوارش را مختل کند، زیرا بدن جریان خون را به عضلاتی که در فعالیت بدنی از آن‌ها استفاده می‌کنید، هدایت می‌کند و آن را از سیستم گوارشی دور می‌کند. این انحراف جریان خون به صورت بالقوه می‌تواند منجر به ناراحتی معده، گرفتگی عضلات و هضم کند غذا شود، بنابراین توصیه می‌‎شود حداقل تا یک ساعت پس از مصرف غذا فعالیت بدنی شدید نداشته باشید تا بدن زمان لازم برای هضم غذا را داشته باشد.

نوشیدن آب زیاد

هیدراته نگه‌داشتن بدن برای سلامت کلی بسیار ضروری است، اما حفظ تعادل در مصرف آب بلافاصله پس از غذا خوردن بسیار مهم است. نوشیدن مقادیر بیش از حد آب بلافاصله پس از غذا خوردن با رقیق کردن اسید معده که نقش مهمی در تجزیه غذا و اثرات نامطلوبی بر روند هضم غذا دارد. به جای اینکه بلافاصله پس از غذا خوردن مقدار زیادی آب بنوشید، در طول وعده غذایی جرعه‌جرعه آب بنوشید تا بدون اینکه سیستم گوارش تحت تأثیر قرار گیرد، هیدراته بمانید. توصیه می‌شود تقریباً تا ۳۰ دقیقه پس از غذا خوردن آب ننوشید، تا فرآیند هضم غذا بدون دخالت آب اضافی صورت گیرد.

دراز کشیدن

دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن باعث بروز سوزش و رفلاکس اسید معده می‌‎شود و فرآیند هضم غذا را مختل می‌کند. در حالت ایدئال نباید دو تا سه ساعت پس از غذا خوردن دراز بکشید تا غذا به صورت مؤثرتر هضم شود. در صورتی که پس از غذا خوردن دراز بکشید، اسید معده به مری بازمی‌گردد و باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شود.

مصرف قهوه

کافئین که اغلب در نوشیدنی‌های محبوب مانند قهوه و چای یافت می‌شود، می‌تواند بر جذب مواد معدنی و مواد مغذی ضروری به‌ویژه آهن و کلسیم تأثیر داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود حداقل یک ساعت پس از غذا خوردن از مصرف کافئین دوری کنید تا بدن فرصت کافی برای هضم و جذب غذا را داشته باشد.

نادیده گرفتن سلامت دهان و دندان

نادیده گرفتن سلامت دهان و دندان پس از غذا خوردن، خطر قابل‌توجهی برای سلامت دهان، لثه و دندان ایجاد می‌کند. زمانی که ذرات غذا روی دندان‌ها و در فواصل بین آن‌ها باقی بماند، محیط مناسبی برای ایجاد حفره‌ها و بیماری‌های لثه ایجاد می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود پس از غذا خوردن مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید، زیرا به حذف بقایای مواد غذایی و جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی کمک می‌کند.

کد خبر 686637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.