۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
فیزیوتراپی از راه دور چگونه است؟

پس از اینکه فیزیوتراپیست برنامه درمانی بیمار را تشخیص داد، افراد می‌توانند از دستگاه‌های پوشیدنی مجهز به سنسورهای خاص برای پیگیری پیشرفت خود و حتی نظارت بر فرم صحیح در طول تمرین استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که نقش به‌سزایی در توانبخشی، درمان و افزایش سطح تندرستی افراد دارد. فیزیوتراپی می‌تواند در هر مرحله از زندگی افراد کمک‌کننده و نقش‌آفرین باشد. برای نمونه، زمانی که فردی به علت بیماری، تصادف یا هر علت دیگری که ممکن است بخشی از توانایی‌های حرکتی و جسمی خود را از دست بدهد، برای بازگشت این توانایی‌ها، علم فیزیوتراپی با هدف بهبود کیفیت و افزایش سطح سلامتی این افراد نقش خود را به عنوان یک کمک‌کننده ایفا می‌کند.

شرایط و عواملی که ممکن است باعث ضعف حرکتی شود و نیاز به فیزیوتراپی را افزایش می‌دهد، شامل جراحت، سالخوردگی، بیماری، اختلالات عصبی، مسائل مربوط به وزن، تصادف، اتفاقات و دلایل محیطی می‌‎شود. فیزیوتراپیست در ابتدا وضعیت بیمار را ارزیابی می‌کند، سپس با توجه به شرایط بیمار، برنامه درمانی مخصوص او را تعیین می‌کند. در فیزیوتراپی، پرتو فرابنفش، پرتو فروسرخ، ورزش، نور، جریان برق و گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد، هدف فیزیوتراپی پیشگیری از بروز بیماری، توانبخشی و درمان است.

به طور کلی اهداف فیزیوتراپی شامل کاهش و بهبود تورم و التهاب، کاهش دردهای مفصلی و عضلانی، بهبود حرکات مفاصل، کمتر شدن اسپاسم عضلانی، تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، افزایش کارآیی دستگاه قلبی عروقی، کمتر شدن اسپاسم عضلانی و تسریع در فرآیند ترمیم بافتی می‌‎شود. فیزیوتراپیست‌ها در جدیدترین مطالعات خود اقدام به ارائه راه‌حل جدید برای درمان و حرکت مداوم بیماری پارکینسون و MS کرده‌اند. این راه‌حل که به مصرف دارو نیازی ندارد، به بهبود حرکت و تعادل بیماران مبتلا به پارکینسون و MS کمک می‌کند.

از دیگر موضوع‌هایی که در فیزیوتراپی مورد توجه قرار گرفته است، فناوری VR یا واقعیت مجازی است. فیزیوتراپیست‌ها در این روش به کمک واقعیت مجازی که متشکل از یک عینک هوشمند، سنسورهای حساس و فضایی سه بعدی بودند، اقدام به افزایش تحرک و ورزش مفید میان‌سالان کردند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست‌ها در سال‌های گذشته اقدام به ساخت ابزار آلات مصنوعی و نحوه آموزش و عملکرد این ابزارها کردند. برای نمونه، آن‌ها موفق به تولید اسکلت نرم با کارآیی سخت شدند که امکان انجام کارهایی مانند دویدن و برداشتن اجسام را به انسان ارائه می‌داد. این نوع اسکلت نرم شبیه‌سازی شده از اسکلت افراد است و بیشترین نزدیکی را به عملکرد بدن انسان دارد.

پزشکی از راه دور یا دورپزشکی به طور فزاینده‌ای در میان بسیاری از بیماران محبوب است، زیرا در این شرایط بیماران همان میزان توجه فردی را دریافت می‌کنند که در یک ملاقات حضوری دریافت می‌کنند. فیزیوتراپی از طریق روش نظارت بر بیمار از راه دور نیز مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. پس از اینکه فیزیوتراپیست برنامه درمانی بیمار را تشخیص داد، افراد می‌توانند از دستگاه‌های پوشیدنی مجهز به سنسورهای خاص برای پیگیری پیشرفت خود و حتی نظارت بر فرم صحیح در طول تمرین استفاده کنند. این ابزارها داده‌هایی در مورد دامنه حرکت، سطح درد و دیگر داده‌هایی که فیزیوتراپیست‌ها برای ارائه درمان‌ها به فرد نیاز دارند را جمع‌آوری می‌کنند.

کد خبر 685773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.