مصرف آسپرین خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آسپرین با دوز پایین خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در میان افراد مسن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان استرالیایی به منظور بررسی ارتباط بین مصرف آسپرین و خطر بروز دیابت نوع دوم، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۶ هزار و ۲۰۹ بزرگسالان بالای ۶۵ سال را مورد ارزیابی قرار دادند، این افراد درگیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، زوال عقل یا ناتوانی جسمی نبودند. ۸۰۸۶ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه به صورت روزانه آسپرین مصرف می‌کردند و ۸۱۲۳ نفر نیز دارونما دریافت کرده بودند.

این مطالعه ۴.۷ سال طول کشید، در این زمان ۹۹۵ نفر به دیابت مبتلا شده بودند. از این میان، ۴۵۹ نفر آسپرین مصرف کرده بودند و ۵۳۶ نفر نیز دارونما دریافت کرده بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصرف آسپرین خطر بروز دیابت را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. مصرف آسپرین روزانه افزایش گلوکز پلاسمای ناشتا را به مرور زمان در میان سالمندان سالم کاهش داده است.

به گفته محققان، با توجه به افزایش میزان شیوع دیابت نوع دوم در میان سالمندان، لازم است در مورد پتانسیل عوامل ضدالتهابی مانند آسپرین برای جلوگیری از بروز دیابت نوع دوم یا بهبود سطح گلوکز، مطالعات بیشتری صورت بگیرد. بیش از یک سوم افراد در ایالات متحده آمریکا درگیر اضافه وزن هستند، یک سوم افراد نیز چاق هستند. همانطور که مشخص است اضافه وزن و چاقی نیز یک عامل خطر قابل‌توجه برای بیماری دیابت نوع دوم است. به همین دلیل، لازم است مطالعات بیشتری در زمینه کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم صورت بگیرد.

متخصصان معتقدند که مصرف آسپرین نیز باید با مشورت پزشک انجام شود، زیرا ممکن است مصرف آن خطر خونریزی، زخم معده و خونریزی مغز را افزایش می‌دهد و عوارض جانبی بالقوه خطرناک دیگری نیز دارد. بنابراین لازم است پزشکان پیش از تجویز این دارو، وضعیت سلامت افراد و تاریخچه بیماری آن‌ها را ارزیابی کند.

کد خبر 685552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.