روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای + ۳ حقیقت از سلاح‌های هسته‌ای

روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای هرسال، بیست‌نهم آگوست برگزار می‌شود. این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شصت‌وچهارمین نشست روز دوم دسامبر ۲۰۰۹ تعیین شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از اولین آزمایش هسته‌ای در شانزدهم ژوئیه ۱۹۴۵، تاکنون نزدیک به دو هزار آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام شده است. اثرات جانبی و خطرات آزمایش انرژی هسته‌ای برای زندگی انسان در روزهای اولیه نادیده گرفته شد، اما بزرگی ماهیت مخرب آن بارها و بارها در تاریخ ثابت شده است.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای

در شصت‌وچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دوم دسامبر سال ۲۰۰۹، قطعنامه ۶۴/۳۵ به اتفاق آرا به تصویب رسید و بیست‌ونهم آگوست به عنوان روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای اعلام شد. نکات اصلی قطعنامه این بود که «تمام تلاش باید برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای به منظور جلوگیری از اثرات مخرب و مضر بر زندگی و سلامت مردم انجام شود» و «پایان آزمایش‌های هسته‌ای یکی از ابزارهای کلیدی دستیابی به هدف جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است.»

آغاز این روز توسط جمهوری قزاقستان رقم زده شد و بیست‌ونهم آگوست به عنوان تاریخ برگزاری این جشن انتخاب شد تا با تعطیلی سایت آزمایش هسته‌ای Semipalatinsk، اولین و یکی از بزرگترین سایت‌های آزمایش هسته‌ای در اتحاد جماهیر شوروی، در همان تاریخ در سال ۱۹۹۱ هماهنگ باشد.

۳ حقیقت در مورد سلاح‌های هسته‌ای

حادثه چرنوبیل

انفجارهای نیروگاه چرنوبیل ۱۰۰ برابر بمب‌های اتمی پرتاب شده در هیروشیما و ناکازاکی در طول جنگ جهانی دوم، تشعشع ساطع کرد.

حفظ جان با درآوردن لباس‌های بیرونی

۹۰ درصد مواد رادیواکتیو پس از یک فاجعه هسته‌ای را می‌توان با درآوردن لباس‌های بیرونی از بین برد.

قوی‌ترین سلاح هسته‌ای تاریخ

بمب تزار روسیه قدرتمندترین سلاحی است که توسط انسان مونتاژ شده است. وزن این سلاح ۲۷ تن و طول آن ۲۶ فوت (۸ متر) و قطر حدود ۷ فوت (۲ متر) بود.

روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای

کد خبر 683647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.