از پایان عصر هژمونیسم تا درخواست کودتا علیه نتانیاهو

حوادث و اظهار نظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

پایان عصر هژمونیسم

اقتصاد جهانی و نیاز به ایجاد سازوکارهای جدید برای توسعه در گروه بریکس‌، یکی از محورهای مهم مطرح شده در دومین روز نشست بریکس بود. در همین رابطه «سیریل رامافوزا»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی شراکت گروه بریکس را موجب بهبود اقتصاد جهانی فراگیر دانست و گفت: «بریکس در دهه‌های گذشته برای رشد و افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی و چندجانبه‌گرایی کار کرده است.»

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل نیز در سخنرانی نشست سران بریکس گفت: «گروه بریکس و کشورهای جنوب نسبت به سایر کشورها به رشد بیشتری دست یافته‌اند و ما از تجارت جهانی عادلانه‌تر حمایت می‌کنیم.» «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند نیز با اشاره به ارتقای اقتصاد جهانی خود بیان داشت: «بریکس از آن هنگام تاکنون به بارقه امیدی برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است.»

دلار زدایی و بانک بریکس
از مسائل مهم مطرح شده استفاده از ارز درونی و توسعه بانک بریکس بود. این بانک سال ۲۰۱۴، با هدف تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی و توسعه پایدار در کشورهای عضو و به طور کلی کشورهای در حال توسعه تأسیس شد. در همین رابطه، پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: «روند دلار زدایی در بین اعضای بریکس قطعی و سهم دلار آمریکا در تجارت رو به کاهش است؛ در سال گذشته سهم دلار در تجارت ما تنها ۷.۲۸ درصد بود.»
دیگر اعضا نیز تأکید کردند که از ارزهای ملی در مبادلات بین اعضای بریکس استفاده خواهند کرد. حدود ۴۱ کشور علاقه خود را برای پیوستن به اتحاد بریکس و پذیرش ارز جدید برای معاملات برون‌مرزی ابراز کرده‌اند. روسیه و چین در حال متقاعد کردن بسیاری از کشورهای دیگر برای ورود به این بلوک و کنار گذاشتن دلار آمریکا هستند. استفاده از ارزهای داخلی موجب تعمیق و افزایش معاملات نه تنها برای کشورهای عضو بریکس بلکه برای کشورهای جنوب از جمله کشورهای آفریقایی که خواهان تعامل با ارزهای محلی هستند، خواهد شد.
ناظران عنوان کردند، توجه جهان به بریکس دوخته شده است، چرا که این گروه در خط مقدم گفتمان جهانی کاهش تکیه به دلار قرار دارد. وضعیت ذخیره جهانی دلار توسط کشورهای در حال توسعه به چالش کشیده شده است و می‌تواند دلار را در سراشیبی سقوط قرار دهد.

حمله تل‌آویو به دمشق برای فرار از بحران

نتانیاهو در میانه بحران‌های داخلی به دمشق حمله نظامی و علیه ایران لفاظی کرد و مورد انتقاد رسانه‌های صهیونیست قرار گرفت. هر چه بحران در سرزمین‌های اشغالی شدت بیشتری پیدا می‌کند، نگاه بنیامین نتانیاهو به تنش‌آفرینی با همسایگان و سایر کشورها به عنوان راهکاری برای ایجاد انحراف در افکار عمومی قوت می‌گیرد، کما اینکه در میانه بحران در ارتش و بدنه دفاعی رژیم صهیونیستی، منابع سوری از حمله هوایی مجدد این رژیم و شنیده شدن صدای انفجار در آسمان دمشق خبر دادند.
در اینباره خبرگزاری سما فلسطین به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو به این حملات رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخت و شبکه الاخباریه سوریه نیز این حملات به اطراف دمشق را تأیید کرد. در همین رابطه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف متخاصم بر فراز دمشق مقابله کرده است.

یک منبع نظامی به خبرگزاری سانا، گفت: «حوالی ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه دوشنبه شب به وقت محلی دشمن اسرائیلی حملات موشکی را از سمت جولان اشغالی سوریه انجام داد و مناطقی را در اطراف شهر دمشق هدف گرفت.» این منبع افزود که در پی این حمله، یک سرباز سوری زخمی شد و خسارت‌هایی نیز به بار آمد.

تردید جمهوری‌خواهان در حفظ ترامپ

۴ اعلام جرم علیه دونالد ترامپ در ۴ ماه و قرار دادن رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه سابق آمریکا و حلقه نزدیکانش در یک‌قدمی زندان، آنقدر اعضای حزب او را مستأصل کرده است که گزینه حذف او از انتخابات مهم ۲۰۲۴ را جدی‌تر از گذشته روی میز گذاشته‌اند و استراتژیست‌های حزب، توصیه‌نامه‌هایی را برای دیگر نامزدهای فهرست جمهوری‌خواه در راستای جذب رأی‌دهندگان بیشتر تدارک دیده‌اند.
آن‌طور که بلومبرگ نوشته است، در حالی که ترامپ و ۱۸ نفر از وکلا و مشاورانش با حکم دادستان جورجیا باید تا روز جمعه خود را به دادگاه این ایالت معرفی کنند و احتمال بازداشت آنها بسیار بالا است، رئیس‌جمهور سابق که هنوز در نظرسنجی‌های جمهوری‌خواهان با اختلاف در صدر قرار دارد، در صفحه شخصی‌اش در «تروث» اعلام کرد که در مناظره اول نامزدهای حزب در میلواکی شرکت نمی‌کند چراکه همین حالا نیز از سوی رأی‌دهندگان امریکایی مورد توجه قرار دارد. وی با این جمله که «با رقبایم مناظره نمی‌کنم»، این خبر را علنی کرد و شوک جدیدی به حزبش داد.
اما به‌رغم نمایش قدرتی که ترامپ برای موجه جلوه دادن غیبت‌های احتمالی آینده‌اش در مناظره‌های بعدی ترتیب داد، شماری از جمهوری‌خواهان وجود او را برای حزب بیش از سود، مخرب می‌دانند و به خط زدن نام او از فهرست نامزدهای انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌اندیشند.
به نوشته سی‌ان‌ان، بیل کسیدی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت لوئیزیانا که در سال ۲۰۲۱ نیز کنار ۶ هم‌حزبی‌اش در دومین استیضاح ترامپ علیه او رأی داد و شدیدترین انتقادات را نسبت به رئیس‌جمهور داشت، معتقد است: «تنها همان اتهام نگهداری نامناسب از اسناد محرمانه دولتی، برای کنار گذاشتن ترامپ از کورس رقابت ۲۰۲۴ کافی است. منظورم این است که این ترامپ به جو بایدن می‌بازد و هر یک از نامزدهای جمهوری‌خواه غیر از او شانس بیشتری برای پیروزی دارند. بدون شک رئیس‌جمهور بایدن باید عوض شود اما فکر نمی‌کنم امریکایی‌ها به کسی رأی دهند که علیه‌اش اعلام جرم شده است.

کارشکنی آمریکا و انگلیس در صلح احتمالی یمن

یک روز پس از ورود نظامیان امریکایی به مناطق اشغالی یمن، نیروهای ویژه انگلیس نیز وارد استان حضرالموت شدند. گرچه رسانه‌های وابسته به غرب مدعی شده‌اند، ورود نیروهای نظامی این دو کشور به بهانه حمایت از منافع خارجی است، اما منابع خبری وابسته به یمن، این تحرکات را اقداماتی در راستای برهم زدن صلح و امنیت در این کشور می‌دانند.

اعزام این نیروها در برهه فعلی در حالی در جریان است که برخی منابع اعلام کرده‌اند در اوایل ماه جاری میلادی امریکایی‌ها وارد قصر المعاشیق در عدن شده‌اند و گروهانی از نظامیان انگلیسی نیز به طور مخفیانه همزمان با امریکایی‌ها و تحت حمایت امارات به مزارع الشین در منطقه غیل باوزیر انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود، نظامیان انگلیس قصد دارند در این مناطق زراعی پایگاهی احداث کنند و همین امر نیز مخالفت‌هایی را از سوی بومیان منطقه برانگیخته است.

حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه ورود نیروهای نظامی آمریکا به منطقه در خدمت صلح نیست، گفت: «یمن در شرایط جنگی با آمریکا قرار دارد و در این برهه حساس حضور نظامیان این کشور به صلح مربوط نیست. نظامیان امریکایی باید به خاطر برقراری صلح و امنیت بین‌المللی و امنیت دریانوردی در دریای سرخ از آب‌های سرزمینی ما دور شوند.» اما ناظران معتقدند این تحرکات و تنش‌ها مقدماتی برای تنش‌آفرینی‌های آتی آمریکا و انگلیس در راستای برهم زدن صلح در یمن و تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات ریاض- صنعا به میانجیگری عمان است. این در حالی است که پیش‌تر عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن تأکید کرده بود، نظامیان امریکایی و انگلیسی در تیررس ما خواهند بود.

بغداد تحرکات آمریکا در عراق را تکذیب کرد

در پی انتشار خبرهایی در مورد تحرکات مشکوک آمریکا در خاک عراق، مشاور نخست‌وزیر این کشور موافقت بغداد با تقویت نیروهای امریکایی را تکذیب و تأکید کرد، پهپاد های آمریکا با نظارت بغداد عملیات انجام خواهند داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عراقی «واع»، خالد الیعقوبی گفت: «یگان‌های امریکایی موجود در سوریه در حال جایگزینی هستند اما در عراق این نیروها تقویت نمی‌شوند. رهبران عراقی در مذاکراتشان با آمریکا بر حفظ حاکمیت این کشور تأکید کرده‌اند و عراق در مذاکرات با آمریکا به تمام خواسته‌هایش رسید.

به گفته وی یادداشتی میان عراق و آمریکا امضا شده است که بر اساس آن پرواز پهپاد ها در مناطق امنیتی تنها با موافقت دولت عراق صورت می‌گیرد و هیچ طرفی در مذاکرات نیز نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه تصمیم بگیرد.
این در حالی است که پیش‌تر مرکز مطالعات استراتژیک الرفد تحرکات آمریکا داخل عراق را مشکوک دانسته و در تحلیلی نوشته بود: «هدف اصلی واشنگتن قطع ارتباط مرزهای عراق و سوریه و کنترل بر محور مقاومت در سوریه و لبنان و قطع همه امدادرسانی‌ها به گردان‌های حزب‌الله لبنان است.»

درخواست کودتا علیه نتانیاهو

یک افسر سابق ارتش رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگویی تلویزیونی خواهان کودتای نظامی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم شد.
به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی که در مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم شرکت کرده بود، نتانیاهو و اعضای کابینه او را فاشیست خواند و گفت: «ادامه چالش‌ها بین دولت نتانیاهو و اپوزیسیون منجر به نابودی اسرائیل خواهد شد. بنابراین رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع اسرائیل باید دست به اقداماتی عملی علیه سایر اعضای کابینه زده و اعضای کنونی کابینه را به زندان اندازند.» او در پاسخ به سوال مجری که: «آیا منظورتان کودتای نظامی است؟» پاسخ داد: «بله، کودتای نظامی لازم است.» او همچنین تأکید کرد: «من در انتخابات به نتانیاهو و حزب او رأی دادم اما اکنون خواهان بازداشت او و وزیر دادگستری هستم، زیرا موجب ویرانی اسرائیل می‌شوند.»

کد خبر 682555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.