مرگ تحریم‌ها با عضویت ایران در بریکس/ سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی آغاز شده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تغییر جهت کشورها برای مبادله ارزهای بومی خودشان با یکدیگر و خرید و فروش، صادرات و واردات بر مبنای واحد پولی طرفین در مبادلات، نشان دهنده آغاز سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی بلامنازع، به یک قدرت در حال فرسایش است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عضویت دائم ایران در گروه بریکس اظهار کرد: فضای بین‌المللی به سرعت در حال تغییر است، پیش‌تر سیطره و هژمونی ایالات متحده آمریکا به گونه‌ای بود که بسیاری از کشورها که جز قدرت‌های منطقه‌ای و یا حتی جهانی محسوب می‌شدند، به دنبال ایجاد رقابت و یا کاستن از قدرت آمریکا به صورت آشکار نبودند اما آنچه که اکنون در حال رخ دادن است فرسایش دلار و کاهش توان مبارزه آمریکا برای نگه داشت قدرت خودش تلقی می‌شود.

وی افزود: مجموعه سازمان بریکس جمعیت بسیار زیادی را در بر می‌گیرد و توان اقتصادی عمده‌ای توسط کشورهای عضو آن در سطح بین‌ المللی به وجود آمده است. مجموع این عوامل سبب تسریع کاهش قدرت ایالات متحده آمریکا شده است و این امر می‌تواند شدت و سرعت تغییرات در سطح بین‌ المللی را به صورت مضاعف پیش ببرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ادامه داد: ایران اکنون دو حرکت همزمان انجام داده است. مرحله اول، مرگ تحریم‌های آمریکاست که با حضور ایران در سازمان شانگهای و بریکس، دیگر قابلیت احیا و اقدام نخواهد داشت، البته ما در این جهت باید کارهای تکمیلی را هم انجام دهیم و نکته دوم آنکه ایران در راستای کاسته شدن و فرسایش قدرت آمریکا اقدام کرده و این در عمل نتیجه داده است.

وی عضویت ایران، امارات و عربستان در گروه بریکس را بهبوددهنده امنیت در منطقه توصیف و خاطرنشان کرد: چنین روندی کمک خواهد کرد تا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با فهم عمیق از کاهش و فرسایش قدرت غرب به سمت جایابی خود در روند جدید و نظم نوین جهانی که در آن آسیا و سایر بخش‌های غیر غربی جایگاه ویژه دارند، پیش بروند و ایران اکنون به عنوان لنگرگاه منطقه‌ای برای تأمین امنیت، نقش‌آفرینی می‌کند.

مقتدایی با تاکید بر لزوم تصویب عضویت ایران در بریکس توسط مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس همانگونه که در حوزه سازمان همکاری‌های شانگهای به دولت کمک کرد در موضوع بریکس هم متناسب با منافع ملت ایران به دولت مجوزهای لازم را خواهد داد.

وی، فرار و گریز آمریکا از منطقه را به دلیل تحولات ماه‌های اخیر در روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و گفت: قدرت روسیه و موانع و مشکلاتی که اروپایی‌ها به دنبال ایجاد آن برای روسیه بودند و عملاً نتوانستند کارشان را پیش ببرند و از سوی دیگر جدیت ایران در امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس، دریای عمان، همچنین در خزر و سایر بخش‌های خاورمیانه نشان داد که آمریکایی‌ها دیگر رمق و توان گذشته خود را ندارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: تغییر جهت کشورها برای مبادله ارزهای بومی خودشان با یکدیگر و خرید و فروش، صادرات و واردات بر مبنای واحد پولی طرفین در مبادلات، نشان دهنده آغاز سقوط آمریکا از جایگاه ابرقدرتی بلامنازع، به یک قدرت در حال فرسایش است.

کد خبر 682579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.