ارتباط بین داروهای سوزش سردل و زوال عقل

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف داروهای درمان سوزش سر دل برای مدت طولانی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) یکی از انواع داروهایی است که برای درمان سوزش سردل، رفلاکس اسید معده و کاهش اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع داروها بین ۱۰ داروی برتر تجویزشده در آمریکا رتبه‎‌بندی می‌شود. رایج‌ترین آن‌ها شامل امپرازول، اسموپرازول و لانسوپرازول می‌شود.

مصرف طولانی‌مدت داروهای یادشده باعث کمبود ویتامین B12 و آهن می‌شود و به مرور زمان احتمال بروز مشکلات عصبی را افزایش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) با تجزیه آمیلوئید بتا در مغز تداخل دارد، بنابراین خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. مصرف این داروها برای مدت طولانی خطر بروز آلزایمر را تا ۳۳ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، داروهای قدیمی‌تری به نام مسدودکننده‌های H2 وجود دارند که می‌توانند به عنوان جایگزین مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) مورد استفاده قرار بگیرند، این داروها سریع‌تر تأثیر می‌گذارند و به عنوان جایگزین بهتری شناخته می‎‌شوند. البته در بسیاری از موارد می‌توان سوزش سردل و رفلاکس اسید معده را بدون دارو و با مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر درمان کرد. کاهش وزن و پیروی کردن از رژیم غذایی سالم نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های سوزش سردل، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. این رژیم‌غذایی دارای طیف وسیعی از سبزیجات است، به ویژه سبزیجاتی که دارای فیبر پری بیوتیک هستند. افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، ماهی‌های سرشار از امگا -۳ مصرف می‌کنند که اثرات ضدالتهابی دارد.

کد خبر 682095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.